فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

علاوه بر حشرات و آفاتی که باعث پیچ خوردن برگها میشوند، کمبود کلسیم، منزیم و آمونیوم نیز باعث قهوه ای شدن نوک برگهای انار و لوله شدن آنها به سمت پایین میشود.
پرورش درخت انار: دلایل پیچ خوردن برگهای انار چیست؟
پرورش درخت انار: دلایل پیچ خوردن برگهای انار چیست؟

اگر به کاشت و پرورش درخت انار روی آورده اید، ممکن است تجربه مشاهده برگهای پیچ خورده و لوله شده انار را داشته باشید. دلایل متعددی باعث پیچ خوردن برگهای انار میشوند از جمله هجوم حشرات آفت و برخی مشکلات محیطی. در اینجا با دلایل پیچ خوردگی و جمع شدن برگهای درخت انار و روش درمان آن بیشتر آشنا میشوید.

دلایل پیچ خوردن برگهای انار: آفت زدگی با حشرات مکنده

هجوم آفت های کوچک و مکنده یکی از دلایل متداول لوله شدن و جمع شدن برگهای درخت انار است. از جمله حشراتی که عامل پیچ خوردن برگهای انار هستند عبارتند از:

-         مگس سفید

-         شته

-         شپشک آرد آلود

-         حشره پولک دار (که به شپشک زره پوش نیز شهرت دارد)

این حشرات شیره برگهای گیاه را میمکند و باعث جمع و لوله شدن برگهای گیاهان میشوند. این حشرات کوچک با تغذیه از شیره گیاه، از خود یک ماده چسبناک شیرین به نام عسلک ( honeydew ) بر جای میگذارند. عسلک محیط مناسبی برای رشد کپک دوده ای ( black sooty mold ) را فراهم می سازد به همین علت خیلی زود متوجه سیاه شدن برگهای چسبناک و شیره ای گیاه میشوید. این دوده سیاه رنگ روی برگها همان کپک دوده ای است.

اگر برگهای درخت انار شما پیچ خورده و لوله شده اند به دنبال لکه های سیاه دوده ای روی برگها بگردید تا اگر دچار هجوم آفات حشره ای و سپس کپک دوده ای شده است آن را شناسایی کنید.

در یک محیط سالم که از حشره کش و آفت کش استفاده نکرده اید، انواع دشمنان طبیعی این حشرات مضر کوچک وجود دارند که با شکار این آفتها به کنترل آفت گیاهان کمک میکنند بنابراین آسیبهای ناشی از آفت زدگی معمولا جزئی و ناچیز است. اما مواد حشره کش سمی بیشتر از این که آفتها را از بین ببرند، حشرات مفید دشمن آفات را از بین میبرند بنابراین در بلند مدت دائما گیاهانتان دچار هجوم آفتهای گوناگون میشوند. در نتیجه مواد شیمیایی و سمی آفت کش مشکل هجوم آفتهایی مانند مگس سفید، شته، شپشک آرد آلود و حشره پولک دار را بدتر میکنند.

روشهای طبیعی مبارزه با آفات عامل پیچ خوردن برگ انار

اگر حشرات مفید کافی در زمین خود ندارید میتوانید آنها را از برخی فروشگاههای گل و گیاه خریداری کنید و این حشرات مفید را در باغچه انتشار دهید و یا این که اقداماتی برای جذب حشرات مفید به سمت زمین یا باغچه خود انجام دهید. از جمله حشرات مفید برای کنترل آفت و از بین بردن حشرات مضر بال توری سبز، کفشدوزک و زنبور سیرفید ( syrphid fly ) است که به مگس گلزار نیز شهرت دارد.

یکی دیگر از روشهای کنترل آفت اسپری روغن باغبانی، صابون حشره کش و روغن چریش بر روی گیاه است. این حشره کش های طبیعی سمی نیستند و هیچ خطری برای حشرات مفید دشمن آفات ایجاد نمیکنند. این حشره کشهای غیر شیمیایی در صورتی که برای استفاده از آنها دیر نشده باشد، در مبارزه با آفت خیلی خوب عمل میکنند. تنها اشکال استفاده از چنین روشهای طبیعی برای از بین بردن آفت ها این است که تنها حشره هایی نابود میشوند که مستقیما با این مواد تماس پیدا میکنند. بنابراین اگر میخواهید آفتهای گیاه را با صابون و روغنهای طبیعی آفت کش از بین ببرید باید سطح برگهای آفت زده را کاملا با این مواد بپوشانید تا مطمئن شوید این مواد با حشره ها تماس پیدا کرده اند. همچنین باید چند مرتبه با فواصل مشخص این آفت کش ها را استفاده کنید تا موثر واقع شوند.

دلایل پیچ خوردن برگهای انار: آفت زدگی با لارو برگ پیچ

یکی دیگر از حشراتی که باعث پیچ خوردن برگهای انار میشود لارو برگ پیچ ( leafroller ) است که به پروانه پیچاننده برگ نیز شهرت دارد اما در اصل خود پروانه برگ را نمیپیچاند. در واقع لاروهای این شب پره خود را در داخل برگ میپیچند و سپس با تنیدن پیله جای خود را محکم میکنند. لاروهای برگ پیچ بسیار پراشتها هستند و اگر تعداد زیادی از آنها در یک درخت وجود داشته باشد میتوانند تمام درخت را کاملا لخت و عاری از برگ کنند. لارو برگ پیچ چند دشمن طبیعی دارد از جمله مگس تاکینید ( tachinid fly ) که به مگس ته پشمی نیز شهرت دارد. در برخی کشورها مگس تاکینید برای فروش در دسترس کشاورزان قرار دارد و در فروشگاههای گل و گیاه میتوان آنها را تهیه نمود. برای مبارزه با لارو برگ پیچ نمیتوان از اسپری آفت کش استفاده کرد چرا که لاروها در داخل برگ پیچیده و پنهان شده اند و مواد به سختی به آن دسترسی پیدا میکنند. بنابراین بهترین راه استفاده از دشمنان طبیعی از جمله مگس تاکینید و باکتری باسیلوس تورنجینسیس (بی تی) است. هنگامی که لاروها از برگها تغذیه میکنند باکتری باسیلوس تورنجینسیس به آنها میچسبد و آنها را نابود میسازد. از طرفی این باکتری برای پرندگانی که از این کرمها تغذیه میکنند هیچ خطری ایجاد نمیکند.

دلایل پیچ خوردن برگهای انار: کمبود برخی مواد معدنی

علاوه بر حشرات و آفاتی که باعث پیچ خوردن برگها میشوند، کمبود کلسیم، منزیم و آمونیوم نیز باعث قهوه ای شدن نوک برگهای انار و لوله شدن آنها به سمت پایین میشود. اگر نوک برگها تغییر رنگ یافته و به شکل قلاب مانند پیچ خوردند استفاده از کود حاوی مواد معدنی و ریز مغذی را امتحان کنید. اگر کود دهی مشکل برگها را حل نکرد باید از کارشناس برای پیدا کردن علت لوله شدن برگها کمک بگیرید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.