فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

اگر چه میتوانید با اقدامات مطرح شده در اینجا مقدار نیتروژن بستر کاشت را کاهش دهید اما بهتر است از همان ابتدا از افزودن نیتروژن زیادی به خاک خودداری کنید.
اصلاح خاک: روشهای کاهش نیتروژن خاک چیست؟
اصلاح خاک: روشهای کاهش نیتروژن خاک چیست؟

نیتروژن یکی از اجزای موجود در پروتئین است که به صورت غذا در گیاه ذخیره می شود . نیتروژن زیادی در خاک برای گیاهان مضر است. اگر چه افزودن نیتروژن به خاک کار نسبتا آسانی است اما کم کردن نیتروژن زیادی خاک کمی دشوار است. کاهش نیتروژن خاک با صبر و حوصله و اندکی دانش امکان پذیر است. در اینجا روشهای اصلاح خاک پر نیتروژن را یاد میگیرید.

نکات مهم و روشهای کاهش نیتروژن خاک

-         از گیاهانی استفاده کنید که نیتروژن خاک را مصرف میکنند

به منظور کم کردن میزان نیتروژن موجود در خاک، باید نیتروژن خاک به چیز دیگری متصل شود و از خاک خارج شود. خوشبختانه میتوانید برای این منظور اقدامات زیادی انجام دهید مانند کاشت گیاهان. هر گیاه مقداری از نیتروژن خاک را مصرف میکند اما برخی از گیاهان مانند کدو سبز، کلم پیج، کلم بروکلی و ذرت مقدار زیادی نیتروژن برای رشد خود مصرف میکنند. با پرورش این گیاهان نیتروژن دوست میتوانید مقدار زیادی از نیتروژن خاک را کاهش دهید.

هنگام پرورش گیاهانی که نیتروژن زیاد مصرف میکنند، توجه داشته باشید که ممکن است این گیاهان به نظر ناخوش رسیده و میوه یا گل زیادی تولید نکنند. به خاطر داشته باشید شما این گیاهان را برای استفاده از محصول آنها پرورش نمیدهید، بنابراین نباید انتظار محصول خوبی از آنها داشته باشید چرا که از آنها به عنوان اسفنجی که نیتروژن خاک را جذب میکند استفاده مینمایید.

-         استفاده از مالچ پاشی

بسیاری از افراد که زیاد روی خاک کشت مالچ میریزند با مشکل کاهش نیتروژن خاک مواجه میشوند چرا که مالچ نیتروژن خاک را استفاده میکند. هنگامی که نیتروژن خاک زیادی باشد میتوانید از این عملکرد مالچ بهره بگیرید و به نفع خود استفاده کنید. یک لایه مالچ روی خاک پر نیتروژن بریزید تا مقداری از نیتروژن اضافی خاک مصرف شود.

به خصوص مالچ رنگی ارزان برای این منظور بسیار خوب است. مالچ رنگی ارزان از چوبهای تراشیده نرم تهیه میشود. این مواد مقدار زیادی از نیتروژن خاک را گرفته و تجزیه میکنند. به همین علت خاک اره را نیز میتوانید به عنوان مالچ استفاده کنید تا نیتروژن خاکتان کاهش پیدا کند.

هنگامی که نیتروژن خاک بالا باشد ممکن است گیاهان سبز و شاداب به نظر برسند اما توانایی گلدهی و میوه دهی در آنها تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

روشهای پیشگیری از بالا رفتن میزان نیتروژن خاک

اگر چه میتوانید با اقدامات گفته شده مقدار نیتروژن بستر کاشت را کاهش دهید اما بهتر است از همان ابتدا از افزودن نیتروژن زیادی به خاک خودداری کنید.

هنگامی که کود آلی و یا شیمیایی حاوی نیتروژن استفاده میکنید، دقت زیادی به خرج بدهید.

پیش از افزودن هر گونه نیتروژن به خاک ابتدا خاک را آزمایش کنید تا دچار مشکل نیتروژن زیادی و به ناچار اصلاح خاک نشوید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.