فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

اگر چه درخت انار در مقابل خشکی و بی آبی مقاوم است اما در صورتی که میخواهید محصول میوه خوبی داشته باشید باید آن را به صورت عمیق آبیاری کنید. آب خیلی کم باعث میشود گلهای انار بریزند.
مشکلات پرورش انار: دلایل ریزش گلهای درخت انار چیست؟
مشکلات پرورش انار: دلایل ریزش گلهای درخت انار چیست؟

انار درخت بومی ایران و هند است بنابراین در شرایط آب و هوایی گرم و خشک مشابه آب و هوای مدیترانه ای رشد میکند. اگر چه درختان انار مقاوم به خشکی هستند اما به صورت دوره ای همانند درختان مرکبات نیاز به آبیاری عمیق و مناسب دارند. درخت انار نه تنها برای بهره برداری از میوه انار که بسیار پرطرفدار است کاشته میشود، بلکه بسیاری افراد به عنوان درخت زینتی نیز آن را میکارند تا گلهای قرمز زیبای آن در فضا جلوه کند.

اگر چه درخت انار نسبتا مقاوم محسوب میشود اما همانند هر گیاه دیگری ممکن است دچار برخی مشکلات شود که یکی از آنها ریزش گلهای انار است. اگر صاحب درخت انار هستید یا میخواهید انار بکارید احتمالا مایلید با مشکل ریزش گلهای درخت انار آشنا شده و راههای پیشگیری از آن را بدانید.

علت ریزش گلهای انار چیست؟

دلایل ریختن گلهای درخت انار متعدد است. در اینجا به اختصار آنها را توضیح میدهیم.

-    گرده افشانی: برای این که به علل ریزش شکوفه های درخت پی ببرید ابتدا باید درباره روش تولید مثل آن بیتشر بدانید. درخت انار خود بارور (self fruitful) است به این معنی که گلهای روی درخت هم نر هستند هم ماده. پرندگان (مرغ مگس خوار) و حشرات گرده افشان به گسترش گرده ها از گلی به گل دیگر کمک میکنند. حتی شما نیز میتوانید به این فرایند گرده افشانی کمک کنید. برای این کار با استفاده از برس یا فرچه کوچکی گرده های یک گل را به گل دیگر منتقل کنید. گلهای نر انار هنگامی که گل ماده را بارور کردند، به صورت طبیعی میریزند در حالی که گلهای بارور ماده روی درخت می مانند تا تبدیل به میوه شوند. پس گرده افشانی یکی از علل ریزش گل انار است.


-    حمله آفتها: گلدهی درخت انار از اوایل بهار شروع میشود و تا اوایل پاییز ادامه پیدا میکند. اگر گلهای انار در اوایل بهار بریزند، احتمالا آفت زدگی مسئول آن است. معمولا آفتهای مگس سفید، حشره پولک دار یا شپشک آرد آلود به درخت انار هجوم برده و باعث ریزش گلهای آن میشوند. برای اطمینان از عدم وجود آفت، درخت را بررسی کنید و به دنبال علائم آفت زدگی بگردید. در صورتی که متوجه هجوم آفت شدید باید نوع آن را شناسایی کرده و به مقابله با آفت اقدام نمایید.

-    بیماری قارچی: یکی دیگر از علل احتمالی ریزش شکوفه های انار بیماری قارچی یا پوسیدگی ریشه است. در این شرایط باید با اسپری قارچ کش به بیماری قارچی مقابله کنید. بهتر است با کارشناس در این زمینه مشورت کنید تا از درمان مناسب اطمینان حاصل نمایید.

-    شرایط محیطی: ممکن علت این اتفاق سرد شدن هوا باشد. بهتر است از درخت در مقابل سرما محافظت کنید یا در صورت امکان اگر احتمال سرما زدگی وجود دارد، درخت را جا به جا کنید.

اگر چه درخت انار در مقابل خشکی و بی آبی مقاوم است اما در صورتی که میخواهید محصول میوه خوبی داشته باشید باید آن را به صورت عمیق آبیاری کنید. آب خیلی کم باعث میشود گلهای انار بریزند.

درخت انار برای میوه دهی باید بالغ شده باشد. به طور کلی سه تا پنج سال طول میکشد تا درخت انار بالغ شود. پیش از این زمان به شرطی که آبیاری، کود دهی و گرده افشانی به درستی برای درخت انجام شده باشد و هیچ آفت یا بیماری به گیاه حمله نکرده باشد، ریختن تعداد کمی از گلهای انار کاملا طبیعی بوده و هیچ جای نگرانی نیست. فقط باید صبور باشید تا فصل پاییز از میوه های قرمز و خوشمزه انار لذت ببرید.

لازم به ذکر است تمام ارقام انار پوست قرمز ندارند و همیشه قرمز نبودن پوست میوه نشانه بروز مشکل نیست. 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.