فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

هنگامی که متوجه جوانه زدن بذرهای شلغم شدید، جوانه های ضعیف تر را بچینید به صورتی که در نهایت جوانه های در حال رشد حدود 10 سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند تا فضای کافی برای تشکیل ریشه فراهم شود.
نکات مهم در کاشت و پرورش شلغم
نکات مهم در کاشت و پرورش شلغم

شلغم یک سبزیجات ریشه ای پاییزی مقوی است که به خاطر خواص فراوانی که دارد، بسیاری از افراد را به سمت کاشت شلغم در باغچه یا زمین کشاورزی میکشاند. اما برای کاشت و پرورش شلغم نیز همانند کاشت هر محصول دیگری باید اطلاعاتی داشته باشید. شلغم را همانند سبزیجات ریشه ای دیگر میتوانید همراه با ترب و هویج بکارید. کاشت و پرورش این محصولات آسان بوده و میتوان آنها را از اوایل بهار تا اواخر پاییز کاشت و برداشت کرد. در اینجا با نکات مهم در کاشت و برداشت شلغم آشنا میشوید.

کاشت و پرورش شلغم چگونه است؟

اگر میخواهید در تابستان این سبزیجات مقوی را بکارید، باید اوایل فصل این کار را انجام دهید. اگر میخواهید زمانی شلغم بکارید که در طول زمستان شلغمها را نگهداری و مصرف کنید، باید آن را اواخر تابستان بکارید و پیش از اولین یخ زدگی آنها را برداشت کنید.

آماده کردن زمین برای کاشت شلغم

آماده سازی بستر کشت برای پرورش گیاه شلغم آسان است. تنها کافیست خاک را شخم بزنید و سنگها را از زمین خارج کرده، زمین را نرم و تسطیح کنید، همان طور که برای کاشت هر گیاهی باید این کارها را انجام دهید.  هنگامی که کارتان تمام شد و در شرایطی که خاک خیلی خیس نباشد، بذرها را در ردیفهای کاشت بریزید و روی آنها را با خاک بپوشانید. پاشیدن بذرها برای شلغم باید به صورتی باشد که بذرها در عمق 1.5 سانتیمتری خاک قرار بگیرند و در فواصل 30 سانتیمتر، 3 تا 20 دانه قرار گرفته باشد. بالافاصله پس از کاشت بذر، زمین را آبیاری کنید تا بذرها زودتر جوانه بزنند.

هنگامی که متوجه جوانه زدن بذرهای شلغم شدید، جوانه های ضعیف تر را بچینید به صورتی که در نهایت جوانه های در حال رشد حدود 10 سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند تا فضای کافی برای تشکیل ریشه فراهم شود.

هنگام کاشت شلغم، بهتر است با فواصل ده روز آنها را بکارید تا هنگام برداشت محصول، هر چند هفته یک برداشت داشته باشید و در تمام طول فصل از شلغم تازه بهره ببرید.

نحوه برداشت شلغم

اگر شلغم را تابستان کاشته باشید حدود 40 تا 50 روز بعد از کاشت میتوانید یک شلغم را از خاک بیرون بکشید و ببینید آیا آماده برداشت شده است یا خیر. همین که یک شلغم رسیده بود، میتوانید شلغمهایی که همزمان با آن کاشته بودید را برداشت کنید.

توجه داشته باشید که شلغمهای تابستانی حساستر هستند. شلغمهایی که برای اواخر پاییز پرورش داده میشوند انواع سخت تری هستند و به خوبی میتوانید آنها را در مکانی خشک و خنک یا در یخچال نگهداری کنید و در تمام طول زمستان از آنها استفاده نمایید.

کاشت محصولی که بتوانید تمام طول زمستان از آن استفاده کنید بهترین بهره ای است که میتوان از باغچه برد. میتوانید برای تنوع محصول هویج، چغندر و ترب سفید نیز در کنار شلغم بکارید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.