فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

مهمترین علائم و نشانه های آفت زدگی توسط کرم حلقه ای کلم عبارت است از سوراخ سوراخ شدن برگها که نشان میدهد زمان استفاده از آفت کش ارگانیک برای مبارزه با کرم حلقه ای کلم فرا رسیده است.
کنترل آفت: با روشهای مبارزه با کرم حلقه ای کلم آشنا شوید
کنترل آفت: با روشهای مبارزه با کرم حلقه ای کلم آشنا شوید

اگر کرم سبز و درشت روی کلم مشاهده کردید که هنگام لولیدن بدنش را به صورت نیم حلقه خم میکند، احتمالا با کرم حلقه ای ( cabbage looper ) مواجه هستید. در واقع نام کرم حلقه ای یا لوپر به خاطر همین شیوه راه رفتن این کرم سبز به آن اطلاق میشود. آفت کرم حلقه ای کلم یکی از انواع آفتهای خانواده کلم است که در گل کلم و سایر اعضای خانواده کلم در بسیاری از نواحی دنیا متداول است. برای محافظت از این انواع محصولات کشاورزی، مبارزه و از بین بردن کرم کلم ضروریست تا کلمهایی که وارد بازار میشوند پر از سوراخ و لکه های زنگ زدگی نباشند. در اینجا با راههای مبارزه با این کرم سبز کلم با مواد شیمیایی و طبیعی آشنا میشوید.

هجوم آفت کرم حلقه ای کلم

کرم حلقه ای کلم هفت مرحله رشد دارد. لاروهای این آفت به کرمهای سبز درشت با نوارهای سفید رنگ طولی در بدن بالغ و تبدیل میشوند. این کرم سبز 5 جفت پای کاذب و بدنی شبیه به سیگار دارد که در سمت سر باریکتر میشود.

زمانی که لاروها به بلوغ میرسند، ممکن است طولشان به 5 سانتیمتر برسد. همین که این کرم بالغ شد به شب پره قهوه ای مایل به خاکستری تبدیل میشود. دهان لاروهای این شب پره مضر برای جویدن طراحی شده است و برگهای انواع گیاهان را میخورد. جویدن برگها باعث میشود برگ پاره پاره و بی مصرف شده و لبه های آن دندانه دندانه شوند.

کنترل آفت کرم حلقه ای کلم و نابود ساختن آن به حیات گیاهان و سلامت محصولات کشاورزی کمک میکند. در صورتی که برگ مورد هجوم این آفت قرار بگیرد، توانایی دریافت انرژی خورشید در آن کاهش می یابد.

روشهای مبارزه با کرم حلقه ای کلم

-    ساده ترین و مطمئن ترین راه از بین بردن آفت کرم حلقه ای کلم این است که آنها را با دست از روی گیاهان بردارید. این کرمهای درشت سبز به اندازه ای بزرگ هستند که بتوانید آنها را پیدا کنید. صبح و شب که دمای هوا افت میکند و خنک میشود به بررسی گیاهانتان بپردازید. با مشاهده این کرمها، آنها را بردارید و از بین ببرید. هر کاری میخواهید با کرمها انجام دهید به خودتان بستگی دارید فقط باید مطمئن شوید آنها به کارشان ادامه نمیدهند و به بلوغ نمیرسند.

-    سطح زیر برگهای گیاهان را نیز نگاه کنید و به دنبال تخم این آفت بگردید. در صورتی که آنها را مشاهده کردید با ملایمت از روی برگ پاک کنید. تخمها به صورت ردیفهای برجسته در سطح زیرین برگ قرار داده میشوند. برای پیشگیری از آفت زدگی مجدد گیاهان و محصولات خود توسط نسل بعدی این کرم، حتما باید کرمها و تخمهای آنها را از بین ببرید.

-    از حشره کشهای شیمیایی طیف گسترده استفاده نکنید چرا که این حشره کشها باعث نابودی حشرات مفید نیز میشوند. برای مبارزه با کرم حلقه ای کلم اگر میخواهید از مواد شیمیایی استفاده کنید، در صورت امکان از حشره کش ارگانیک استفاده کنید. بهترین راه برای از بین بردن کرم حلقه ای کلم در محصولات کشاورزی آفت زده این است که از آفت کشهای ارگانیک استفاده کنید چرا که این مواد بی خطر و مطمئن تر بوده و بیشتر حشرات مفید را از بین نمیبرند.

-    با استفاده از بی تی یا باکتری باسیلوس تورنجینسیس که به صورت طبیعی از خاک به دست می آید، میتوانید این آفت را از بین ببرید.

-    آفت کشهای حاوی اسپینوساد (spinosad) نیز روشی موثر و ایمن برای کنترل این آفت است که تاثیر بسیار کمی بر حشرات مفید میگذارد. بهترین نتیجه زمانی به دست می آید که آفت کش را هنگام دوره لاروی آفت استفاده کنید.

سطح زیر برگها را نیز هر هفته بررسی کنید تا به موقع متوجه نشانه های آفت زدگی با کرم حلقه ای کلم شوید. مهمترین علائم و نشانه های آفت زدگی توسط کرم حلقه ای کلم عبارت است از سوراخ سوراخ شدن برگها که نشان میدهد زمان استفاده از آفت کش ارگانیک برای مبارزه با کرم حلقه ای کلم فرا رسیده است.

مبارزه مستمر با کرم حلقه ای کلم به تدریج میزان هجوم این آفت در گیاهان شما را کاهش میدهد. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.