فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

با جذب حشرات مفید به باغچه و یا انتشار دادن آنها در اطراف گیاهان نیاز کمتری به استفاده از حشره کش های شیمیایی و خطرناک خواهید داشت.
حشرات مفید: از فواید سن شکارگر برای کنترل آفت استفاده کنید
حشرات مفید: از فواید سن شکارگر برای کنترل آفت استفاده کنید

بسیاری از باغبانان و افرادی که گل و گیاه دارند، فکر میکنند همین که حشره ای را روی خاک یا روی گیاه دیدند باید آن رانابود کنند چون تمام حشرات برای گیاهان بد هستند. اما واقعیت این است که برخی از حشرات هیچ آسیبی به گیاهان وارد نمیکنند و حتی برخی از آنها برای گیاهان مفید هستند. در واقع استفاده از حشرات مفید یکی از روشهای طبیعی مبارزه با آفت است.

بنابراین بهتر است توازنی بین حشرات مضر و حشرات مفید در باغچه تان برقرار باشد تا در کنترل آفت موفق باشید. اگر هیچ حشره مفیدی در اطراف گیاهان نباشند آفتها و حشرات مضر به راحتی تکثیر و زیاد میشوند. از طرفی اگر هیچ حشره آفتی در اطراف گیاهان نباشند حشرات مفید نمیتوانند تغذیه کنند بنابراین از گرسنگی می میرند یا از آن منطقه سفر میکنند، بنابراین گیاهانتان در معرض هجوم آفتها آسیب پذیر میشوند. 

اغلب اولین حشره مفیدی که در بهار پدیدار میشود، سن شکارگر ( minute pirate bug ) است. بسیاری از باغبانان میدانند سن شکارگر دشمن طبیعی بسیاری از آفات است. همان طور که از نام آن پیداست، سن شکارگر حشره بسیار کوچکی است که آفتها را شکار کرده و از بین میبرد. این حشره به قدری کوچک است که ممکن است اصلا متوجه حضور آنها نشوید مگر این که به دقت گیاهان را بررسی کنید. با جذب حشرات مفید به باغچه و یا انتشار دادن آنها در اطراف گیاهان نیاز کمتری به استفاده از حشره کش های شیمیایی و خطرناک خواهید داشت.

سن شکارگر چیست؟

سن شکارگر حشره کوچکی است که معمولا اندازه آن کمتر از .05سانتیمتر است. این سن را ممکن است به رنگهای سیاه تا بفنش تیره با علائم سفید رنگ در نوک بالها ببینید به صورتی که در هنگام بسته بودن بالها اشکال سفید رنگ دیده میشوند. شفیره های سن شکارگر معمولا رنگی بین زرد نارنجی و قهوه ای داشته و شکل آن شبیه به قطره آب است.

با این که این سن بسیار کوچک است اما سریع حرکت میکند و شکارچی بسیار ماهری است. از جمله آفتهایی که به کمک این حشره میتوانید از بین ببرید عبارتند از شته، کنه تار عنکبوتی و تریپس. هر سن شکارگر بالغ میتواند 20 لارو تریپس را در هر روز از بین ببرد.

روش تغذیه سن شکارگر به این صورت است که دهانش را در بدن شکار فرو میکند و مایعات بدن او را میمکد. هم شفیره و هم بالغ سن شکارگر به این صورت تغذیه میکنند. گاهی اوقات این حشره با مکیدن شیره برگها از گیاهان حساس نیز تغذیه میکند اما صدمه ای که بر جای میگذارد ناچیز است. گهگاهی ممکن است این سن انسان را گاز بگیرد اما گزیدگی سن شکارگر تنها تحریک موقتی در پوست ایجاد میکند.

چرخه زندگی این موجود کوتاه است و طول عمر آن از تخم تا بلوغ سه هفته طول میکشد. سنهای بالغ در طول زمستان در مواد آلی باغ مانند خرده برگها پنهان می مانند و در اوایل بهار بیرون می آیند. در این زمان ماده ها داخل بافتهای برگ تخم گذاری میکنند. شما نمیتوانید تخمهای آنها را ببینید چرا که در داخل برگها ریخته شده است. لاروهای نارنجی رنگ که از تخم سر بیرون می آورند، چند مرحله را پشت سر میگذارند ( instar ) تا در نهایت بالغ میشوند.


چگونه سن شکارگر را به باغچه جذب کنیم؟

جذب سن شکارگر نیازمند انتخاب دقیق گیاهانیست که کاشته اید. کاشت درختچه ها و گیاهان زینتی که در بهار و تابستان گل میدهند و سرشار از شهد هستند، روش خوبی برای جذب سن شکارگر است. تا حد ممکن است حشره کش استفاده نکنید تا حشرات مفید باغچه تان را از بین نبرید. سن شکارگر به این گیاهان بیشتر جذب میشود:

-         گل همیشه بهار

-         گل ستاره

-         زیره

-         آلفا آلفا

-         نعنا

-         رازیانه

-        آبشار طلایی (روئینه)

همچنین باید برای تغذیه سن شکارگر غذا وجود داشته باشد. این حشره عاشق خوردن حشرات مضر باغچه است. از جمله موجوداتی که شفیره و بالغ سن شکارگر از آنها تغذیه میکنند، عبارتند از:

-         تریپس

-         کنه

-         تخم حشرات

-         حشرات زره دار

-         تخم کرم ذرت

-         شته

-         کرم ساقه خوار ذرت

-         شفیره های زنجره سیب زمینی

-         کرم صد پای کوچک (کرم پیله ساز)

-         مگس سفید

-         پسیل

هنگامی که هیچ یک از این طعمه ها پیرامون سن شکارگر قرار نداشته باشد، این حشره گرده و شیره گیاهان را میخورد. با این حال اگر غذای کافی نداشته باشد که سیر بماند احتمالا از آن ناحیه نقل مکان کرده و دور میشود. بنابراین اگر میخواهید باغچه تان از این سن نگهبان بهره ببرد نباید از حشره کش های خطرناک استفاده کنید. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.