فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

لامپهای فلورسنت کم مصرف تر و کم حجم تر بوده و برای تامین نور گیاهان گزینه بهتری هستند. با نوردهی فلورسنت گیاه نور بیشتری دریافت میکند.
فواید استفاده از لامپ و مهتابی فلورسنت برای پرورش گل و گیاه
فواید استفاده از لامپ و مهتابی فلورسنت برای پرورش گل و گیاه

برای پرورش گل و گیاه و شکوفایی آنها باید نور کافی به آنها برسانید. یکی از روشهای تامین نور برای گیاهان استفاده از نورهای مصنوعی و مکمل است. این روش به خصوص برای افرادی که خانه آفتاب گیر ندارند یا میخواهند در مکانی با نور کم یا بدون نور گیاه پرورش دهند بسیار مفید است. اما استفاده از نور مصنوعی برای باغچه و گلخانه ممکن است برای برخی سر در گم کننده باشد. گاهی اوقات افراد نمیدانند چه نوع لامپی برای رشد گیاهان استفاده کنند و کدام انواع آن بهترین نورهای مکمل هستند. همچنین بسیاری افراد نمیدانند چه مقدار نور مصنوعی باید به گیاه بتابانند و با چه فاصله و چه شدتی این کار را انجام دهند. در اینجا در مورد استفاده از لامپ و مهتابی فلورسنت بیشتر یاد میگیرید.

گیاهان آپارتمانی و گلخانه ای به چه مقدار نور نیاز دارند

گیاهانی که نور کمی دریافت میکنند معمولا ضعیف و نازک میشوند. از طرف دیگر نور بیش از حد نیز باعث میشود برگها پیچ بخورند. به علاوه اگر منبع نور خیلی گرم باشد (مثل لامپهای رشته ای) ممکن است گیاه را بسوزاند. بنابراین از هر منبع نوری که استفاده میکنید باید از رعایت فاصله ایمنی گیاه از منبع نور مطمئن شوید تا نگذارید برگها یا گلهای آن در معرض حرارت زیاد قرار بگیرند.

میزان نور دهی بستگی به نوع گیاه و نیاز نوری آن دارد. مثلا برخی از گیاهان نور بسیار زیاد دوست دارند در حالی که برخی دیگر مانند بسیاری از گیاهان برگی ( Foliage Plant ) ممکن است نیاز کمتری به نور داشته باشند. همیشه باید نیاز نوری تمامی گیاهانی را که پرورش میدهید، بررسی کنید تا بهترین شرایط نور دهی را برای آنها انتخاب کنید. اگر چه بسیاری از گیاهان میتوانند در شرایط روشنایی دائمی نیز رشد کنند اما این گیاهان نیز به دوره های تاریکی نیاز دارند تا رشد خوبی داشته باشند. در برخی موارد برای تحریک گلدهی گیاهانی مانند بنت قنسول این کار ضروری است. نیاز به دوره های تاریکی نیز بستگی به نوع گیاهی که پرورش میدهید دارد.

روشهای نوردهی برای گیاهانی که در فضای سرپوشیده قرار دارند

اگر تنها گیاهان برگی (گیاهانی که به خاطر برگشان پرورش داده میشوند) پرورش میدهید، لامپ رشته ای ممکن است مناسب باشد. با این حال گیاهان گلدار از نور فلورسنت بیشتر بهره میبرند. یکی از تفاوتهای اصلی لامپ فلورسنت و رشته ای میزان حرارت تولیدی آنهاست. لامپ و مهتابیهای فلورسنت سردتر هستند و حرارت کمتری تولید میکنند و در نتیجه از نظر مصرف انرژی بازدهی بهتری دارند و کم مصرف هستند اما لامپهای رشته ای حرارت زیادی تولید میکنند بنابراین هدر رفت انرژی در آنها بیشتر است و در بلند مدت هزینه بیشتری باید بابت آنها بپردازید. لامپهای فلورسنت استاندارد دو برابر لامپهای رشته ای بازدهی دارند و مدت بیشتری عمر میکنند (طول عمر متوسط آنها 20000ساعت است در حالی که لامپهای رشته ای معمولا کمتر از نیمی از این مقدار عمر میکنند).

لامپهای رشته ای به طور کلی در شرایطی که برای نورانی کردن یک یا چند گیاه (برای زیبایی) استفاده شود یا به عنوان نور مکمل باشد، خوب است. هنگامی که از نور لامپ رشته ای استفاده میکنید باید حواستان باشد گیاهان را در فاصله مناسبی از منبع نور قرار دهید تا برگهای آن داغ نشوند یا نسوزند.

در سالهای اخیر لامپهای فلورسنت تغییر کرده اند. به خاطر پیشرفتهای تکنولوژی امروزی نور فلورسنت اکنون انتخاب های بیشتری را در مقابل صاحبان گل و گیاه قرار میدهد. لامپهای فلورسنت کم مصرف تر و کم حجم تر بوده و برای تامین نور گیاهان گزینه بهتری هستند. با نوردهی فلورسنت گیاه نور بیشتری دریافت میکند. از آنجایی که این روشنایی حرارت کمتری از لامپهای رشته ای تولید میکنند، گیاهان را میتوانید در مکانی نزدیکتر به منبع نور قرار دهید.

استفاده از لامپ مهتابی فلورسنت برای پرورش گیاه در مکانهای کم نور  

خواه بخواهید بذر بکارید و پرورش بدهید یا محصولات کشاورزی یکساله تولید کنید یا گیاهان آپارتمانی و زینتی پرورش بدهید و یا صرفا بخواهید برخی از گیاهان زیبایتان را به عنوان بخشی از دکوراسیون با نور بیشتر در معرض دید قرار دهید در هر صورت نور فلورسنت بهترین گزینه است. لامپ فلورسنت استاندارد 20 و 40 وات برای کاشت و پرورش بذر عالی است. همچنین این نور برای پرورش گیاهانی که به نور کم نیاز دارند مانند شیپوری (فیلودندرونها) و در نواحی به نور نسبتا کم به خوبی رشد میکنند، مناسب است.

برخی لامپهای فلورسنت پرنور نیز وجود دارند که دو برابر لامپ فلورسنت استاندارد نور میدهند. جالب است که این نوع لامپها نیز خنک هستند و داغ نمیشوند. لامپ فلورسنت پرنور برای پرورش گیاهان بزرگتر یا تکثیر گیاه مناسب است و طول عمر آن به طور متوسط حدود 10000 ساعت است.

لامپ فلورسنت برای افرادی که محیط نگهداری گیاهانشان نور طبیعی ندارد یا کم است، روش ارزانی برای تامین نور است. امروزه با طیف گسترده ای از انواع و اندازه های لامپهای فلورسنت نه تنها امکان پرورش تقریبا همه انواع گیاهان فراهم شده است، بلکه به واسطه این تکنولوژی میتوانید داخل هر فضای بسته و سرپوشیده ای امکان پرورش گل و گیاه داشته باشید، حتی در زیر زمین و گاراژ. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.