فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

میزان سرعت خشک شدن خاک نقش مهمی در تعیین برنامه زمانی آبیاری چغندر دارد. خاک کشت باید به صورت یکنواخت رطوبت داشته اما هرگز نباید باتلاقی و خیس باشد.
کاشت و پرورش چغندر: برای جلوگیری از آبیاری زیاد زمان بندی داشته باشید
کاشت و پرورش چغندر: برای جلوگیری از آبیاری زیاد زمان بندی داشته باشید

با این که به نظر میرسد چغندر یکی از محصولات کشاورزی پر آب است و با آبیاری زیاد مشکلی ندارد، اما در واقع پرهیز از آبیاری بیش از حد در رشد و پرورش چغندر اهمیت زیادی دارد. آبیاری زیاد چغندر باعث ایجاد بیماری گیاه چغندر و آفت زدگی آن شده و محصول شما را بسیار کم بار میکند. از طرف دیگر فراهم کردن شرایط خوب برای رشد چغندر کمک میکند از به بار آمدن محصول زیاد و با کیفیت اطمینان حاصل کنید.

شرایط کاشت و پرورش چغندر

چغندر گیاهی است که در خاک مرطوب، عمیق و با قابلیت زهکشی خوب و pH تقریبا خنثی به خوبی رشد میکند. برای اصلاح خاک متراکم و رسی میتوانید از کمپوست آلی استفاده کنید تا هم خاک تقویت شده و هم قابلیت زهکشی آن بهبود یابد. در صورتی که خاک ماسه ای در زمین خود دارید آن را با کمپوست ترکیب کنید تا اگر خیلی زود آب از آن زهکشی شده و پایین میرود، از نظر نگهداری آب بهتر شود.

میزان سرعت خشک شدن خاک نقش مهمی در تعیین برنامه زمانی آبیاری چغندر دارد. خاک کشت باید به صورت یکنواخت رطوبت داشته اما هرگز نباید باتلاقی و خیس باشد.

چند وقت یک بار به چغندر آب بدهیم؟

به سختی میتوان عدد مشخصی برای دفعات آبدهی به چغندر برای همه کشاورزان بیان کرد. میزان نیاز آبیاری چغندر بستگی به سن گیاه، شرایط خاک و شرایط جوی دارد. در دمای سرد بهاری و پاییزی خاک به کندی خشک میشود به خصوص در نواحی که هوا رطوبت زیادی دارد.

گیاهان جوان و کوچک آب کمتری نسبت به گیاهان بالغ تر نیاز دارند. با این حال ریشه گیاهان جوان نسبتا سطحی بوده و بنابراین دفعات آبیاری آنها باید بیشتر باشد تا زمانی که ریشه های گیاه بتواند رطوبت عمیق تر خاک را نیز دریافت و استفاده کند. برای مشخص کردن فواصل آبدهی باید شرایط بستر کشت از نزدیک دیده شود تا تصمیم درستی درباره آن گرفته شود.

تعیین برنامه زمانی برای آبیاری چغندر

به طور کلی میتوان گفت زمان بندی مناسب برای آبدهی چغندر 2.5 سانتی متر آب در هفته است. این مقدار ترکیبی از بارش باران و آبیاری تکمیلی است. باید مقدار بارندگی محل زندگی خود و آبیاری تکمیلی زمین تان را اندازه گیری کنید.

یک استثناء احتمالی برای این قانون 2.5 سانتیمتر مواردی است که رگبار ناگهان مقدار زیادی باران را با شدت و در مدت زمانی کوتاهی روی زمین شما میریزد. ممکن است زمین شما 5 سانتیمتر باران دریافت کرده باشد اما در واقع بیشتر آب باران به داخل خاک نفوذ نکرده است. بنابراین خودتان باید تخمین بزنید چه مقدار بارش را در این موارد در نظر بگیرید. میتوانید با فرو کردن انگشت در خاک، مقدار رطوبت خاک را تخمین بزنید.

برای این که مشکل آبیاری بیش از حد برای گیاهانتان ایجاد نشود و از طرفی آب کافی برای این محصول پر آب خود تامین کرده باشید، شرایط خوبی برای رشد گیاه فراهم کنید.

توجه داشته باشید که در تعیین برنامه زمانی آبیاری چغندر باید توجهتان در درجه اول بیشتر حول حفظ رطوبت خاک باشد و به خاطر پایبندی به زمان بندی که مشخص کرده اید، نگذارید خاک کاملا خشک شود. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.