فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

بگذارید ریزومها یک روز بمانند و خشک شده و در انتهای آنها کال تشکیل شود. پس از تشکیل کال میتوانید آنها را بکارید.
تکثیر گل شیپوری: با تقسیم بوته گیاه شیپوری جدید تولید کنیم
تکثیر گل شیپوری: با تقسیم بوته گیاه شیپوری جدید تولید کنیم

گیاه شیپوری ( Calla Lilies ) به قدری زیباست که حتی برگهای آن به تنهایی نیز همه توجه ها را به سمت خود جلب میکند، با این حال تگ گلهای درشت و باز شده آنها مسحور کننده اند و بسیاری از صاحبان خود را به فکر تکثیر گیاه می اندازند.

بیشتر افرادی که گل شیپوری پرورش میدهند، میخواهند بدانند چگونه این گیاه استوایی را میتوانند به روش تقسیم گیاه زیاد کنند. در اینجا بیشتر در مورد تکثیر شیپوری یاد میگیرید:

ازدیاد گیاه شیپوری به روش تقسیم بوته

تقسیم شیپوری تنها زمانی ضروری است که انبوه دسته های آن رو به کاهش میرود. اما اگر میخواهید ریزومهای بیشتری داشته باشید و بخشی از باغچه را با شیپوری تزئین کنید، بهتر است آنها را هر سه تا پنج سال تقسیم کنید. ریزوم به ساقه افقی زیرزمینی گفته میشود که اغلب دارای ریشه های خارجی  و ساقه های خزنده میباشد. اگر ریزوم را به قطعات کوچک قسمت کنیم، هر قطعه قادر به تولید یک گیاه جدید خواهد بود.

 اگر به دفعات زیاد گیاهان را تقسیم کنید، هرگز به حداکثر پتانسیل خود نمیرسند.

بهترین زمان برای تقسیم بوته  

افرادی که به رشد و پرورش شیپوری علاقه دارند، باید بدانند دو زمان کلیدی برای تقسیم ریزومها دارند:

-         در اواخر زمستان یا اوایل بهار پس از این که خطر سرما زدگی اول بهار برطرف شد

-         در اواخر تابستان یا پاییز هنگامی که گلدهی گیاه در آن سال تمام شده است

بیشتر افرادی که به پرورش گل و گیاه میپردازند، به خصوص در شرایط آب و هوایی گرم شیپوری را در بهار تقسیم بوته میکنند تا بگذارند در طول سال ریزوم در خاک بماند. در نواحی سردتر ممکن است ترجیح دهید ریزومها را اواخر تابستان یا پاییز، هنگامی که برای مراقبت در زمستان آنها را از خاک بیرون می آورید، تقسیم کنید.

تقسیم بونه شیپوری چگونه است

-         تقسیم بوته گیاه شیپوری کار سختی نیست. در پاییز پس از این که شاخ و برگهای شیپوری قهوه ای شده و به راحتی از ریشه جدا میشوند، ساقه های زیر زمینی آماده میشود. یک بیل زیر ریشه ها فرو کنید و آن را به سمت بالا اهرم کنید تا بوته بالا بیاید. هر گونه برگ و شاخه باقی مانده در خاک را جدا کنید. ساقه زیر زمینی را ببرید و به قطعات جداگانه تقسیم کنید و مطمئن شوید هر قطعه حداقل یک چشم داشته باشد. بگذارید ریزومها یک روز بمانند و خشک شده و در انتهای آنها کال تشکیل شود. پس از تشکیل کال میتوانید آنها را بکارید.

-         اگر در نواحی سردسیری زندگی میکنید باید ریزومها را در زمستان در جای مناسبی نگهداری کنید و در بهار آنها را بکارید. بگذارید ریزومها در مکانی با تهویه مناسب به مدت دو تا سه روز خشک شوند. تمام خاک باقیمانده آن را با دست از آن جدا و تمیز کنید یا از یک دستمال کاغذی خشک کمک بگیرید و سپس پیازها را با گردگیر پیاز تمیز کنید تا از پوسیدگی آن جلوگیری شود. سپس پیازها را در یک کیسه کاغذی پیت ماس یا ورمیکولیت در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. در اواخر زمستان یا بهار، با استفاده از یک بیلچه بین جوانه های جدید آن را تقسیم کنید. بخشهای جدا شده ای که میخواهید را برداشته و فورا بکارید. مقداری خاک اطراف گیاه بریزید و با دستان خود خاک را سفت کنید. ممکن است این روش تقسیم بوته شیپوری برای افراد تازه کار ممکن است ساده تر باشد چرا که لازم نیست چشمهای آن را شناسایی کنید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.