فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

برای کاهش خشکی هوا میتوانید یک کاسه آب در بین گیاهان قرار دهید تا با تبخیر تدریجی آن هوا مرطوب تر شود.
راههای افزایش رطوبت هوا برای گیاهان
راههای افزایش رطوبت هوا برای گیاهان

هنگامی که گیاه گلدانی خریداری میکنید و به خانه می آورید، باید بدانید که چند هفته یا چند ماه پیش از این که این گیاه به منزل شما بیاید، در محیط گرم و مرطوب گلخانه زندگی میکرده است. شرایط گلخانه در مقایسه با هوای خشک اتاق به خصوص در ماههای زمستانی که هوا خشک تر است، تفاوت قابل ملاحظه ای دارد. به همین علت باید یاد بگیرید چگونه رطوبت محیط را افزایش دهید تا سلامت و طول عمر گیاهانتان افزایش یابد.

تامین رطوبت محیط برای گیاهان آپارتمانی

به طور کلی گیاهان خانگی و آپارتمانی نیاز به رطوبت 40 تا 60 درصدی دارند و هنگامی که رطوبت از این مقدار کمتر یا بیشتر میشود گیاه دچار تنش و استرس میشود. اگر رطوبت سنج ندارید که رطوبت داخل خانه را اندازه گیری کنید، باید بیشتر مراقبت علائم استرس گیاهان باشید.

علائم تنش رطوبت در گیاهان

هنگامی که علائم زیر را مشاهده کردید، رطوبت هوا را باید افزایش دهید تا گیاه را از تنش خارج کنید:

-         حاشیه برگها قهوه ای شده اند

-         گیاه پژمرده شده است

-         شکوفه های گل بزرگ نمیشوند یا پیش از باز شدن میریزند

-         گلها اندکی پس از باز شدن، چروکیده شده و خشک میشوند.

چگونه رطوبت خانه را افزایش دهیم

افزایش میزان رطوبت اتاق کار سختی نیست و فواید زیادی دارد. غبار پاشی، قرار دادن گیاهان در کنار یکدیگر و استفاده از بشقاب یا زیر گلدانی پر از خرده سنگ و آب از جمله بهترین راههای تامین رطوبت گیاه هستند.

غبار پاشی: با اسپری ریز، آب را در اطراف گیاه اسپری کنید تا رطوبت اطراف آن بالا برود اما تاثیر این کار موقتی است. روی گیاهانی که برگهای کرکی و مخملی دارند مانند بنفشه افریقایی و ژینورا (شب تاب)، نباید آب اسپری کنید. کرکهای ریز روی برگ آب را نگه میدارد و باعث میشوند گیاه در معرض بیماریهای قارچی قرار گرفته و لکه های قهوه ای رنگ روی برگهای آن ظاهر شود.

کنار هم قرار دادن گیاهان: آرایش گیاهان در کنار یکدیگر نه تنها منظره بسیار زیبایی ایجاد میکند بلکه رطوبت آن ناحیه را نیز بالا میبرد.

گذاشتن ظرف آب : علاوه بر راهکارهای بالا، برای کاهش خشکی هوا میتوانید یک کاسه آب در بین گیاهان قرار دهید تا با تبخیر تدریجی آن هوا مرطوب تر شود. توجه داشته باشید باید ظرف آب را نزدیک گلدانها و همچنین در دسترس خود بگذارید تا به راحتی آب آن را عوض کنید.

پر کردن زیر گلدانی با آب و سنگریزه : یکی دیگر از روشهای تامین رطوبت گیاه این است که گلدان را در زیر گلدانی یا گلدان دیگر حاوی آب و سنگریزه قرار دهید. یک لایه سنگریزه در ظرف بریزید و سپس آب روی آن بریزید تا جایی که آب روی سنگها را نپوشاند. سپس گلدان را روی سنگها قرار دهید. با این روش چون گلدان روی سنگها قرار میگیرد، مستقیما ریشه های آن در آب نیستند و خیس نمیشوند (اگر ریشه ها در آب قرار داشته باشند دچار خفگی شده و میمیرند) اما آبی که از زیر سنگها تبخیر میشود به گیاه میرسد و رطوبت هوای اطراف آن را افزایش میدهد.

پرورش گیاهان آپارتمانی و رطوبت خانه

فضاهایی که در آنها آب زیادی استفاده میشود بسیار مرطوب هستند. اگر گیاهی را در آشپزخانه یا حمام نگهداری میکنید، ممکن است به خاطر رطوبت بالا علائم استرس را نشان دهند. در این حالت باید رطوبت کاهش پیدا کند، مثلا آنها را به بخش دیگری از خانه منتقل کنید که شرایط رطوبتی مناسبی برای گیاهان داشته باشد. از طرف دیگر در مورد گیاهانی که از کمبود رطوبت هوا رنج میبرند و علائم تنش را نشان میدهند، میتوانید مدتی آنها را در بخشهای مرطوب خانه قرار دهید.

خاستگاه بیشتر گیاهان نواحی جنگلی و مرطوب است و رطوبت هوا برای حفظ سلامتی و شادابی آنها ضروریست. اگر شرایط مناسبی برای آنها ایجاد کنید، از واکنش و ابراز رضایت گیاهانتان شگفت زده خواهید شد. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.