فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

به طور کلی آبیاری بیش از اندازه گیاهان باعث میشود برگهایی پایینی شروع به زرد شدن کنند.
پرروش شمعدانی: علت زرد شدن برگهای شمعدانی چیست
پرروش شمعدانی: علت زرد شدن برگهای شمعدانی چیست

گیاه شمعدانی یا ژرانیوم ( Geranium ) یکی از محبوبترین گلهای آپارتمانی و باغچه ای است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت شمعدانی تحمل آن در مقابل خشکی و بی آبی و گلهای رنگارنگ زیبای آن است. بیشتر افرادی که به گل و گیاه علاقه دارند، مراقبت از شمعدانی را تجربه کرده اند. با وجود مقاوم بودن شمعدانی، ممکن است گاهی دچار مشکلاتی از جمله زرد شدن برگها شود.

دلایل زرد شدن برگهای شمعدانی

-     یکی از متداولترین عواملی که باعث زردی برگ های شمعدانی میشود، آب دهی بیش از حد است. به طور کلی آبیاری بیش از اندازه گیاهان باعث میشود برگهایی پایینی شروع به زرد شدن کنند. همچنین ممکن است روی برگها لکه های رنگ پریده (لک آب) ظاهر شود. در این صورت باید فورا آب دهی را متوقف کنید و بگذارید خاک خشک شود. به خاطر داشته باشید شمعدانی در مقابل خشکی مقاوم است و نباید زیاد به آن آب بدهید. (در اینجا با روش آبیاری گیاهان گلدانی بیشتر آشنا میشوید. )

-    در صورتی که دمای هوا یا آب خیلی سرد باشد ممکن است باعث زرد شدن برگهای شمعدانی شود. این گیاه گرما دوست است و هوای سرد را نمیتواند تحمل کند. افت دمای ناگهانی در بهار یا هوای سرد طولانی مدت به خصوص در صورتی که سرد و مرطوب باشد میتواند باعث زردی برگها شود.

-    هنگامی که برگهای شمعدانی بیشتر به رنگ زرد متمایل هستند تا سبز، احتمال کمبود مواد مغذی میتواند عامل آن باشد. شمعدانی را باید با کود محلول در آب کامل (ترجیحا حاوی ریز مغذی ها) حداقل بین هر سه آب دهی و یا یک بار در ماه تغذیه کنید. کود دهی نه تنها از زرد شدن برگهای شمعدانی جلوگیری میکند، بلکه به رشد بهتر و سریعتر گلهای آن نیز کمک میکند.

-    گهگاهی زردی برگهای شمعدانی به علت نوعی بیماری اتفاق می افتد. مثلا یک بیماری قارچی به نام ورتیسیلیوم (verticillium) باعث توقف رشد، پژمردگی و تغییر رنگ برگها به زرد روشن میشود.

-    در مواردی که حاشیه برگهای شمعدانی یا نوک برگها زرد شده اند، معمولا کم آبی یا خشکی بیش از حد علت آن است. با این که این گیاه تحمل کم آبی را دارد اما بهرحال به مقداری آب نیاز دارد. برای این که بدانید زمان آبیاری گیاه فرا رسیده است یا خیر، میتوانید به خاک دست بزنید تا ببینید رطوبت خاک چقدر است و در صورت خشکی به آن آب بدهید. هرس برگها و جوانه های زرد نیز میتواند مفید باشد.

همان طور که متوجه شدید در صورتی که متوجه شدی برگهای شمعدانی تان زرد شده است، در اکثر موارد با کمی مراقبت و درمان مناسب میتوانید این وضعیت را اصلاح کنید. نیازهای شمعدانی را تامین کنید تا شاهد رشد و سر سبزی و گلدهی آن باشید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.