فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

هنگامی که میخواهید آفت کرم صدپای گیاهخوار را نابود کنید و تا حد ممکن از روشهای ارگانیک و طبیعی بهره بگیرید، باید به دنبال راهی باشید که آنها را از زمین خود دور کنید.این آفت کرم صدپا در واقع لاروهای پروانه ها و شب پره ها هستند. چند نوع مختلف کرم صدپا و روشهای مختلفی برای مقابله با آنها وجود دارد. در اینجا درباره برخی از این روشها (نه همه آنها) توضیح میدهیم.
کنترل آفت: جلوگیری از هجوم کرم صدپا
کنترل آفت: جلوگیری از هجوم کرم صدپا

هنگامی که باغبانان سبزیجات میکارند و منتظر به بار نشستن محصول خود هستند، یکی از مهمترین نگرانی های آنها آفت زدگی است و از جمله این آفات کاترپیلار ( caterpillar ) است که با نامهای کرم صد پا و هزارپا نیز شناخته میشود. اگر میخواهید در باغچه یا باغ سبزیجات بکارید، باید با راههای پیشگیری از هجوم کرم صد پا آشنایی داشته باشید. در اینجا درباره روشهای جلوگیری و مبارزه با کاترپیلار بیشتر یاد میگیرید.

چگونه آفت کرم صدپا را از بین ببریم

این کرمها در واقع لاروهای پروانه ها و شب پره ها هستند. چند نوع مختلف کرم صدپا و روشهای مختلفی برای مقابله با آنها وجود دارد. در اینجا درباره برخی از این روشها (نه همه آنها) توضیح میدهیم.


آفت کرم صدپا - چگونه آفت کرم صدپا را از بین ببریمآفت کرم صدپا - چگونه آفت کرم صدپا را از بین ببریم

شکل - تصویر بالا کرم کلم را نشان میدهد


اگر میخواهید جلوی هزارپای گیاهخوار را بگیرید، باید بدانید چه نوع هزارپایی به گیاهان شما حمله کرده اند. پیش از شناخت نوع آفت نمیتوانید آنها را از بین ببرید. مثلا اگر میخواهید هزارپاهایی را از بین ببرید که به رنگ سبز رنگ پریده راه راه هستند، احتمالا مشکل شما کرم کلم ( cabbage looper ) است. کرم کلم در واقع لاروهای شب پره های سبز و قهوه ای هستند که لکه های نقره ای در روی بالهای خود دارند. این حشره مضر کلم، برگهای کاهو و کلم پیچ را میخورد. اگر میخواهید در طول ماههای مرداد تا شهریور جلوی کاترپیلارها را بگیرید، احتمالا به دنبال کرم ذرت ( corn Earworm ) هستید. این آفت برگهای کاهو، لوبیا و گوجه فرنگی را میخورد.


شکل - در تصویر بالا کرم ذرت را مشاهده میکنید. 


اگر تازه زمین را بذر پاشی کرده اید و متوجه شدید جوانه های تازه در قاعده برگ جویده شده اند، احتمالا باید به دنبال نوعی هزارپا به نام کرم طوقه بر یا لارو شب پره ( cutworm ) باشید. این موجودات جوانه های بذری تازه روییده را از قاعده آن میخورند.


شکل- در این تصویر لارو شب پره قاعده جوانه را خورده و باعث کنده شدن آن شده است. 


از بین بردن هزارپاهای مضر

-    هنگامی که میخواهید این دشمنان سبزیجات را نابود کنید و تا حد ممکن از روشهای ارگانیک و طبیعی استفاده کنید، باید به دنبال راهی باشید که هزارپا را از زمین خود دور کنید. مثلا مقوای نازکی تهیه کنید و اطراف قاعده همه گیاهان خود قرار دهید. این کار زمان میبرد و کسی واقعا نمیداند چگونه میتواند جلوی حمله کرم صد پا را بگیرد اما یک روش طبیعی موثر است.

-    زمان بندی برای کاشت محصولات و انتخاب نوع مناسب بذر، به جلوگیری از حمله  لاروها کمک میکند. در یک باغچه سالم گیاهان به سرعت و با قدرت رشد میکنند. اگر زود کاشت را انجام دهید و کود مناسبی بدهید و به خوبی از آنها مراقبت کنید، خیلی کمتر دچار آفت زدگی میشوید.

-    برخی افراد زمان زیادی را صرف میکنند تا کرمها را از روی گیاه بردارند و از زمین خود دور کنند اما این روش تا حدی بی تاثیر است چون یک روز مثلا بیست عدد کرم را از کاهو دور میکنید و روز بعد بیست کرم دیگر روی آن مشاهده میکنید.


 


  با  باسیلوس تورنجیِنسیس

-    

   اگر  هیچ یک از روشهای دیگر موثر نبودند، میتوانید از باسیلوس تورنجیِنسیس یا به اختصار بی تی ( Bacillus thuringiensis ) استفاده کنید. باکتری باسیلوس تورنجینسیس به طور طبیعی در خاک یافت میشود و شما میتوانید از این موجود زنده مفید به نفع خود در باغ استفاده کنید. این روش برای انسانها و حیوانات غیر سمی است اما هزارپا ها از آن دوری کرده و یا میمیرند.



اگر شما نیز دچار مشکل کرم صد پا در اطراف گیاهان خود شده اید، با روشهای بالا میتوانید با آنها مقابله کنید و گیاهان خود را نجات دهید. 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.