فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

آشنایی با بیماریهای درخت سیب به شما کمک میکند از بروز آنها پیشگیری کرده و در صورت ابتلای گیاه، فورا آن را درمان کنید تا مانع از گسترش بیماری شوید.برای باغبانان درختان سیب یکی از محبوبترین درختان میوه هستند اما مشکل اینجاست که سیب مستعد آفات و بیماری های زیادی است.
انواع بیماریهای درخت سیب
انواع بیماریهای درخت سیب
برای باغبانان درختان سیب یکی از محبوبترین درختان میوه هستند اما مشکل اینجاست که سیب مستعد آفات و بیماری های زیادی است. با این حال اگر از مشکلات پرورش درخت سیب آگاهی کافی داشته باشید، میتوانید اقداماتی برای جلوگیری از خراب شدن میوه و درخت انجام دهید و از باغبانی بیشتر لذت ببرید. در اینجا با مشکلات باغداری سیب بیشتر آشنا میشوید.

مشکلات شایع درختان سیب

لکه سیاه سیب (Apple Scab):

لکه سیاه یک بیماری قارچی است که در آن برجستگی های قهوه ای رنگ زگیل مانند روی برگها و میوه تشکیل میشوند. این بیماری قارچی عمدتا در نواحی که رطوبت بالاست دیده میشود.


بیماریهای درخت سیب - لکه سیاه سیببیماریهای درخت سیب - لکه سیاه سیب



سفیدک پودری (Powdery Mildew):

سفیدک پودری گیاهان گوناگونی را گرفتار میکند و هنگامی که در درختهای سیب دیده میشود، ممکن است موجب کاهش تعداد گلها و تاخیر در رشد و لکه سیب شود. سفیدک پودری روی سیب به صورت یک کاور نرم و مخملی بر روی برگها و شاخه ها دیده میشود. این مشکل در ارقام مختلف سیب دیده میشود اما برخی ارقام آن بیشتر از سایرین مستعد هستند.


سفیدک پودری - بیماریهای درخت سیبسفیدک پودری - بیماریهای درخت سیب


پوسیدگی سیاه (Black Rot):

بیماری پوسیدگی سیاه سیب ممکن است به تنهایی و یا همراه با سه نوع دیگر آن دیده شود: پوسیدگی سیاه میوه، لکه برگی چشم قورباغه ای و پوسیدگی سیاه تبخالی.

پوسیدگی سیاه Black Rotپوسیدگی سیاه Black Rot


پوسیدگی سیاه میوه :

 این نوع پوسیدگی سیاه پوسیدگی انتهای شکوفه است، مشابه چیزی که در گوجه فرنگی دیده میشود. انتهای شکوفه سیب قهوه ای شده و این لکه قهوه ای به کل میوه گسترش پیدا میکند. هنگامی که تمامی میوه قهوه ای شد، سیاه میشود. در حین این رخداد میوه سفت می ماند.

لکه برگی چشم قورباغه ای :

این نوع پوسیدگی سیاه درست نزدیک زمان ناپدید شدن شکوفه های سیب ظاهر میشود. در این وضعیت بر روی برگها لکه های قهوه ای و خاکستری روشن با حاشیه بنفش دیده میشوند.

پوسیدگی سیاه تبخالی :

این بیماری به صورت فرو رفتگی در شاخه دیده میشود. هنگامی که تبخالها بزرگتر میشوند، پوست مرکز تبخال جدا میشود. در صورتی که این بیماری درمان نشود تبخال تمامی درخت را گرفته و موجب کنده شدن پوست تنه شده گیاه را نابود میکند.

پوسیدگی سیاه تبخالیپوسیدگی سیاه تبخالی


خال زدگی یا  زنگ سیب (Apple Rusts):

خال زدگی که معمولا در درختان سیب اتفاق می افتد، خال زدگی سیب - سدر نام دارد اما ممکن است هر یک از سه نوع قارچهای خال زدگی دیده شود. این زنگ های سیب عبارتند از خال زدگی سیب - سدر (cedar apple rust) ، خال زدگی سدر - زالزالک (cedar-hawthorn rust)، و خال زدگی سدر – به. خال زدگی سیب سدر شایعترین نوع آن است. خال زدگی یا زنگ معمولا به صورت لکه های زرد نارنجی بر روی برگها، شاخه ها و میوه درخت سیب خود را نشان میدهد.

خال زدگی یقه یا طوقه:

خال زدگی یقهیکی از مشکلات مخرب درخت سیب است. در ابتدا این وضعیت باعث تاخیر یا توقف رشد و شکوفه دهی سیب و زرد شدن برگها و ریزش آنها میشود. در نهایت تبخال (بخش در حال مرگ) در قاعده درخت ظاهر میشود و باعث ریختن پوست درخت شده و کل درخت را از بین میبرد.


لکه دوده ای یا سوتی بلاچ (Sooty Blotch):

لکه دوده ای یک بیماری قارچی است که برای گیاه مرگبار نیست اما میوه آن را معیوب میکند. این بیماری درخت سیب به صورت لکه های خاکستری یا سیاه دوده ای روی سیب ظاهر میشود. اگر چه ظاهر میوه ناخوشایند است اما قابل خوردن می باشد.

لکه دوده ای یا سوتی بلاچلکه دوده ای یا سوتی بلاچ



فضله مگس (Flyspeck):

فضله مگس همانند لکه دوده ای آسیبی به درخت نمیزند و تنها زیبایی میوه را خراب میکند. فضله مگس به صورت مجموعه ای از نقاط سیاه رنگ کوچک بر روی سیب دیده میشود.


فضله مگس Flyspeckفضله مگس Flyspeck



آتشک (Fire Blight):

یکی از مخربترین بیماریهای درخت سیب، آتشک است که بیماری باکتریایی بوده و بر همه بخشهای گیاه تاثیر میگذارد و منجر به مرگ درخت میشود. علائم آتشک عبارتند از مرگ شاخه ها و شکوفه ها و نواحی فرو رفته بر روی پوست درخت که تغییر رنگ یافته و در واقع این بخش در حال نابودیست.  

آتشک سیب (Fire Blight)آتشک سیب (Fire Blight)

در تصویر بالا سمت راست لکه سیاه سیب، سمت چپ پایین فضله مگس و سمت چپ بالا لکه دوده ای نشان داده شده است. 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.