فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

گاهی برگهای گیاه ممکن است خشک و شکننده و کاغذی شکل شوند. چند عامل متداول برای این اتفاق وجود دارد و در صورت شناسایی زود هنگام مشکل، میتوانید مشکل را حل کنید و گیاه را نجات دهید.
چرا گاهی برگهای گیاه، خشک و شکننده و کاغذی شکل میشوند؟
چرا گاهی برگهای گیاه، خشک و شکننده و کاغذی شکل میشوند؟

گاهی ممکن است متوجه شوید برگهای گیاهتان کاغذی شکل و خشک شده یا لکه های خشک قهوه ای روی برگهای آن ظاهر شده است و نمیدانید این به چه معنا است. هنگامی که برگها کاغذی و شکننده میشوند، چند علت احتمالی میتوان برای آن در نظر گرفت.

دلایل خشک و شکننده شدن برگها

در زیر با چند دلیل شایع ایجاد لکه های خشک و کاغذی شکل بر روی برگها و درمان این وضعیت آشنا میشوید:

1-  فقدان رطوبت: اغلب کاغذی و شکننده شدن برگها به واسطه سوختن برگ اتفاق افتاده است. در صورتی که ظاهر برگ خشک و چیپسی شده است و از نوک برگ این فرایند شروع شده و سپس به تمامی برگ رسیده است، با ویژگی مشخصه فقدان رطوبت و سوختن برگ مواجه هستید. اغلب این اتفاق در هوای گرم و خشک مشاهده شده و در شرایطی روی میدهد که رطوبت پیش از این که گیاه بتواند آن را از طریق ریشه جذب کند، تبخیر میشود. برگهای گیاه بدون وجود رطوبت نمیتوانند خود را خنک کنند و به راحتی دچار سوختگی میشوند. اگر برگ سوخته گیاه را خوب در آب غوطه ور کنید ممکن است بتوانید آسیب وارد شده را رفع کنید اما این در شرایطی صادق است که سوختگی شدید نباشد.

2-  رطوبت بیش از حد: سوختگی برگ، به علت قرار گیری گیاه در معرض رطوبت بیش از حد نیز ممکن است اتفاق بیفتد. این اتفاق زمانی رخ میدهد که خاک به قدری مرطوب است که ریشه گیاه از دریافت اکسیژن محروم میماند. هنگامی که ریشه اکسیژن دریافت نکند و خفه شود، برگها خشک و شکننده و کاغذی شکل میشوند و در نهایت گیاه می میرد. در صورتی که گیاه دچار پوسیدگی ریشه شود، ساقه معمولا ظاهر در حال فاسد شدن و خیس به خود میگیرد. پوسیدگی ریشه تقریبا همیشه برای گیاه مرگبار است. برای پیشگیری از این اتفاق گیاه را در خاک خوب زهکشی شده قرار دهید و بگذارید خاک بین هر بار آب دهی، کمی خشک شود.

3-  سفیدک پودری: سفیدک پودری یک بیماری قارچی است که باعث میشود برگهای گیاه خشک شده و ظاهری سوخته و لک دار پیدا کننده که اغلب با سطح سفید پودری بر روی برگ همراه است. اغلب زمانی این اتفاق رخ میدهد که شرایط آب و هوا گرم و مرطوب باشد. در صورتی که این مشکل را تنها در چند برگ مشاهده میکنید، برگها را از گیاه جدا کنید و کامل از گیاهان دور کنید و از بین ببرید چرا که سفیدک پودری یک بیماری به شدت مسری است. بگذارید فاصله مناسبی بین گیاهان وجود داشته باشد تا گردش هوا به خوبی انجام شود. بیش از حد به گیاه آب ندهید و از دادن کود بیش از حد به آن خودداری کنید. گاهی اوقات مواد ضد قارچ در صورتی که به موقع استفاده شود، موثر است.

4-  کود دهی بیش از حد: هنگامی که برگها خشک و شکننده میشوند ممکن است عامل آن کود دهی بیش از حد باشد. کود بیش از حد میتواند ریشه های گیاه را بسوزاند و باعث مرگ گیاه شود. برچسب روی محصول کود را به دقت بخوانید و طبق دستور آن را استفاده کنید. بسیاری از گیاهان بهتر از سایرین میتوانند کود را رقیق کنند و اکثر گیاهان در ماههای زمستانی نیازی به کود ندارند.

5-  کیفیت آب: بسیاری از گیاهان گلدانی نسبت به کلر و مواد معدنی موجود در آب حساس هستند. کیفیت آب یکی از دلایل شایع لکه های قهوه ای و خشک شدگی بر روی برگ گیاه است و میتواند منجر به از بین رفتن کل برگ و افتادن آن شود. برای اجتناب از این مشکل مستقیما آب شیر (لوله کشی) را به گیاه ندهید. به جای این کار از آب بسته بندی استفاده کنید یا بگذارید یک شب آب در ظرف بماند تا کلر و برخی مواد معدنی آن در این مدت کاهش یابد. همچنین آب سرد تاثیر بدی بر بسیاری از گیاهان میگذارد. بیشتر گیاهان آب دمای اتاق را ترجیح میدهند.

 


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.