فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

هر ابزاری را که برای بریدن گیاه استفاده میکنید، پیش و پس از هر بار استفاده با مواد ضد عفونی کننده تمیز کنید تا از گسترش بیماریها در گیاهان جلوگیری نمایید.
چگونه تجهیزات و ابزار باغبانی را تمیز کنیم
چگونه تجهیزات و ابزار باغبانی را تمیز کنیم

برای این که در باغبانی موفق باشید باید ابزار مناسب داشته باشید و به درستی از آن ابزار استفاده و مراقبت کنید. همان طور که یک جراح یا آشپز ابزار مخصوص به خود را دارد و دائما ابزارهایش را تمیز میکند، باغبان و کشاورز هم باید همین دقت را در مراقبت از ابزار خود داشته باشند تا علاوه بر حفظ سلامت گیاهان و افزایش بهره وری، عمر تجهیزاتشان را افزایش داده و در هزینه ها صرفه جویی کنند. در اینجا درباره تمیز کردن ابزارهای باغبانی بیشتر میخوانید.

چگونه ابزارهای باغبانی را تمیز کنیم

با شروع فصل بهار و رشد گیاهان، باید تجهیزات و ابزارهای خود را بررسی کنید. بهترین حالت این است که پس از هر بار استفاده ابزارها را تمیز و ارزیابی کنید اما همه ما میدانیم که همیشه این امکان وجود ندارد. از طرفی زنگ زدگی، لب پر شدگی و شکستگی و کند شدن تیغه بخش اجتناب ناپذیر استفاده از هر ابزاری است.

زیر انداز بزرگی پهن کنید و همه وسایل خود را روی آن بگذارید تا همه را بتوانید ببینید و از قلم نیندازید. همه ابزارها را با آب کامل بشویید و بگذارید در جریان هوا خشک شوند. پس از این کار وارد مرحله بعد میشویم.

برای مدیریت ابزار باغبانی نیاز به تجهیزات مناسب دارید. دستمال، روغن ماشین، قطعات یدکی و زاپاس و کابل افزایش طول و شارژرهای باتری را در دسترس خود بگذارید.

هر ابزاری را هنگامی که تمیز کردید، باید تیز کنید. ابزارهای تیز کننده مخصوصی برای این کار وجود دارند، همچنین میتوانید از تیز کننده های همه منظوره استفاده کنید. تیغه ها را تیز کنید. همچنین ابزارهای حفاری مانند تیغه بیل را هم میتوانید تیز کنید تا بیشتر در خاک و حتی در خاکهای سخت رسی فرو بروند. با کشیدن دو تا سه مرتبه ای سوهان به لبه بیل با زاویه 45 درجه آن را تیز کنید.

مراقبت از تجهیزات و ابزار باغبانی

روغن کاری مرتب تجهیزات طول عمر آنها را افزایش میدهد. روغن کمک میکند قطعات مختلف در حال کار در دستگاه بر روی هم راحت تر و نرمتر حرکت کنند و به هم ساییده نشوند یا گیر نکنند. روغن کاری در تجهیزات هرس اهمیت ویژه ای دارد. گهگاهی قطعات آن را از هم باز کنید و همه بخشها از جمله پیچ و مهره ها را با روغن بمالید و تمیز کنید. این کار کمک میکند زنگ زدگی و غبار از آنها پاک شده و رسوب مواد در آینده نیز به حداقل برسد. برای پاک کردن لکه های سخت از سیم براده فولاد استفاده کنید و آن را به ناحیه مورد نظر بسایید تا پاک شود. همه چیز را با یک کهنه خشک و تمیز پاک کنید.

هر ابزاری را که برای بریدن گیاه استفاده میکنید مانند اره، قیچی باغبانی یا چاقوی هرس، باید پیش و پس از هر بار استفاده با مواد ضد عفونی کننده تمیز کنید تا از گسترش بیماریها در گیاهان جلوگیری نمایید.

تمیز کردن ابزارهایی که دسته چوبی دارند

بسیاری از ابزارهای دستی در باغبانی دسته چوبی دارند بنابراین برای پیشگیری از شکستن و ترک برداشتن آنها مراقبت ویژه ای لازم است. حداقل دو بار در هر فصل دسته های چوبی را با سمباده متوسط تمیز کنید و سپس به آنها روغن بذر کتان بمالید تا مانع محافظت کننده ای روی آن شکل بگیرد. ابزارهای با دسته چوبی را باید در فضای سر پوشیده نگهداری کنید و پیش از قرار دادن آنها در جای خود، کامل خشک کنید.

اگر دسته ابزار شکست، میتوان از مغازه های لوازم باغبانی دسته دیگری خریداری کرده و جایگزین آن کرد. معمولا برای این کار تنها کافیست پیچهای قدیمی را باز کنید و دسته جدید را روی ابزار ببندید.

محل نگهداری ابزارهای باغبانی

مراقبت مداوم از ابزارهای باغبانی هنگامی موثرتر میشود که آنها را در شرایط مساعد نگهداری کنید. باید ابزارهای باغبانی را تا حد امکان در مکانی سرپوشیده، خشک و تمیز نگهداری کنید. باید ابزارها را صاف بگذارید یا آنها را آویزان کنید تا جریان هوای مناسبی در اطراف آنها برقرار باشد.

بهتر است از کاور ضد آب برای ابزارهایی که باید در فضای باز نگهداری شوند، استفاده کنید.

مراقبت از ابزارهای باغبانی را دو بار در سال انجام دهید تا در بلند مدت هم در زمان و هم در هزینه صرفه جویی کنید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.