فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

گلهای چتر مانند سنبل خطایی نمای بسیار جالبی به باغچه میدهند اما این گیاه هر دو سال یک بار گل میدهد و پس از گل دهی اغلب می میرد.
پرورش سنبل خطایی (آنجلیکا)
پرورش سنبل خطایی (آنجلیکا)

گیاه آنجلیکا یا سنبل خطایی گیاهی اروپایی است که در بسیاری انواع محبوب نوشیدنیها به عنوان طعم دهنده استفاده میشود. مصرف گیاه سنبل خطایی به عنوان چاشنی، ادویه، مصارف دارویی و چای سابقه ای طولانی دارد. اگر چه کاشت و پرورش سنبل خطایی چندان مرسوم نیست اما با پرورش آن انواع طعمها و رنگها را به باغچه خود می افزایید.

گیاه سنبل خطایی خویشاوند نزدیک هویج است و یکی از اعضای خانواده جعفری می باشد. برگهای این گیاه ساده و بدون جذابیت هستند اما میتوانید آنها را خشک کرده و در چای یا ادویه استفاده کنید. گلهای چتر مانند سنبل خطایی نمای بسیار جالبی به باغچه میدهند اما این گیاه هر دو سال یک بار گل میدهد و پس از گل دهی اغلب می میرد. آرایش چتری سنبل خطایی سفید بوده و پس از سپری شدن زمان گل دهی، از هر پره گل یک دانه حاصل میشود. همه بخشهای سنبل خطایی از جمله ریشه، برگها و دانه های آن قابل استفاده و مفید هستند.

سنبل خطایی در سال اول رشد یک گیاه بی ساقه یا رزتی ( rosette  ) ساده است که طول آن به 30 تا 90 سانتیمتر میرسد. در سال دوم رشد، گیاه از حالت رزتی خارج شده و بیشتر رشد میکند. در این زمان ارتفاع ساقه آن به 120 تا 180 سانتیمتر میرسد. اغلب ریشه مورد استفاده سنبل خطایی، بخش آبدار و قطور گیاه است که شبیه به یک هویج بزرگ رنگ پریده می باشد. اگر سنبل خطایی را در باغچه پرورش میدهید، باید فضای زیادی به آن اختصاص دهید چون 60 تا 120 سانتیمتر به صورت عرضی رشد کرده و فضا میگیرد.

گیاه سنبل خطایی را به راحتی با دانه یا قلمه زنی میتوانید تکثیر کنید.

چگونه سنبل خطایی بکاریم؟

باید سنبل خطایی را هر سال بکارید تا مطمئن شوید همیشه در باغچه خود سنبل خطایی خواهید داشت چون این گیاه عمر کوتاهی داشته و دو ساله یا چند ساله است. سنبل خطایی پس از دو سال گل میدهد و سپس یا میمیرد و یا ممکن است یکی دو سال دیگر همچنان بقا داشته باشد.

برای پرورش سنبل خطایی در داخل خانه و در گلدان، بهترین شرایط آب و هوای سرد است. گیاه را پیش از این که بلندتر از 10 سانتیمتر شود، بیرون بکارید چون هنگامی که بیشتر از این رشد میکند، ریشه عمودی اصلی اش بلند شده و انتقال آن به جای دیگر سخت میشود. گیاه سنبل خطایی را در فصل بهار میتوان از تقسیم ریشه نیز تکثیر کرد.

پرورش سنبل خطایی

سنبل خطایی هوای سرد را ترجیح میدهد و شرایط نیمه آفتابی تا آفتابی را دوست دارد. در صورتی که گیاه در ناحیه ای کاشته شود که تابستانهای گرم و سوزان دارد، مکان سایه برای آن در نظر بگیرید چون این گیاه به حرارت حساس است و باید از آن محافظت شود.

گیاه سنبل خطایی در خاک حاصلخیز مرطوب غنی از مواد آلی به خوبی رشد میکند. برای رسیدن به بهترین حالت رشد و پرورش، سنبل خطایی را در خاک کمی اسیدی قرار دهید. این گیاه تحمل خشکی را ندارد و نباید بگذارید کامل خشک شود.

از گیاه سنبل خطایی به راحتی میتوانید مراقبت کنید به شرطی که در خاک خوب زهکشی شده با نور دهی مناسب قرار داشته باشد. علفهای هرز را از گیاه دور نگه دارید و توجه داشته باشید که خاک آن رطوبتی در حد متوسط داشته باشد.

از آب دادن قاعده گیاه خودداری کنید تا گیاه دچار بیماری های قارچی نشود. در پایان سال اول ساقه آن را ببرید تا در سال دوم گل دهی آن زیاد شود.

مراقب شته ها، کنه تار عنکبوتی و پروانه مینوز باشید. برای کنترل این آفتها از صابون آفت کش یا پاشیدن پرفشار آب استفاده کنید.

 

منبع

http://www.gardeningknowhow.com/edible/herbs/angelica/growing-angelica-herb.htm

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.