فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي بر لزوم ورود پژوهشگران و محققين بخش کشاورزي به مباحث فناوري ‌نانو در بخش کشاورزی تاکید نمود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمديان همزمان با هفته پژوهش‌، بر افزايش طرح هاي پژوهشي و مطالعاتي شناسايي و تحليل سازوكارهاي توسعه فناوري نانو در بخش كشاورزي تاکيد نمود و افزود: تحقيقات نشان داده است که متخصصان رشته‌هاي مختلف بدون گرايش به مباحث نانو در دهه ‌هاي آتي فرصتي براي رشد نخواهند داشت و شكوفايي بسياري از فناوري‌هاي مهم همچون بخش کشاورزي بدون بهره‌گيري از فناوري نانو دچار اختلال خواهد شد.

وي بابيان اينکه هم‌اكنون جريان‌هاي اصلي تحقيقات در فناوري نانو بر كاربردهاي آن در زمينه‌هايي همچون الكترونيك، پزشكي، علوم زيستي و ساخت ماشين‌هاي روبات تمركز دارد ادامه داد: تجارب بدست آمده در اين حوزه‌ها مي‌تواند براي متحول كردن سيستم‌هاي كشاورزي و صنايع غذايي به‌كار برده شود.

محمديان بابيان اينکه در عرصه كشاورزي، فناوري نانو منجر به ايجاد تغييراتي در استفاده از منابع طبيعي، انرژي و آب، امكان بازيافت مواد و استفاده مجدد از آنها شده و پساب‌ها و آلودگي را كاهش خواهد داد افزود: با استفاده از فناوري‌هاي نانو مي‌توان عوامل محيطي را در گلخانه‌ها و دامداري‌ها كنترل نموده و توليد محصولات جديد و طراحي روش‌هاي نوين براي توليد و نگهداري غذاي سالم و حفاظت زيست محيطي از ديگر تغييرات ايجاد شده به وسيله فناوري نانو در كشاورزي خواهد بود.

وي با بيان اينکه توسعه فناوري‌ نانو به عنوان يكي از اولويت‌هاي فناوري كشور به شمار مي‌آيد افزود: به رغم گسترش فناوري نانو و كاربردهاي آن در کشور، اين فناوري هنوز آنچنان كه بايد در بخش كشاورزي گسترش پيدا نكرده و دستيابي و بهره‌برداري از آن براي بخش عمده‌اي از ذينفعان مختلف بخش كشاورزي ميسر نشده است.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان بر ايجاد كميته‌هاي تخصصي مختلف كشاورزي براي فعاليت درحوزه فناوري نانو تاکيد نموده وافزود: کاربردهاي مختلف فناوري ‌نانو در بخش مواد غذايي از بهبود کيفيت و ايمني مواد غذايي گرفته تا کاهش درون‌داده اي کشاورزي تاثير دارد و بي ترديد فناوري نانو مي تواند نقشي مهم در افزايش توليدات کشاورزي و امنيت غذايي براي جمعيت رو به رشد جهان داشته و مي تواند در بسياري ازجنبه هاي محيط زيست از جمله حفاظت منابع طبيعي و منابع زمين مفيد و موثر باشد.

وي بابيان اينکه اين سازمان از پژوهشهاي مربوط به نانو حمايت مي نمايد افزود: فناوري نانو، در زمينه‌هاي مختلفي مانند تشخيص سريع بيماريهاي گياهي، شناسايي باقيمانده سموم درمحصولات کشاورزي وحذف آنها، انتقال هوشمند دارو، سموم و عناصر غذايي دردام، شيلات وگياهان، تصفيه آب‌هاي روان، افزايش کيفيت فراورده‌هاي کشاورزي مرتبط با صنايع نساجي، مهندسي ژنتيک گياهان ودام و افزايش ميزان توليد محصول از طريق توليد حيوانات و گياهان، افزايش مدت زمان انبارداري محصولات کشاورزي و موارد بسياري نظير آن مي تواند نقش بسيار موثري را در بخش کشاورزي و منابع طبيعي ايفا کند.

محمديان با بيان اينکه سالانه بخش قابل توجهي از محصولات کشاورزي به دليل ضعف در صنعت بسته بندي مناسب از بين مي‌روند افزود: بهره‌گيري ازفناوري نانو وتوليد بسته بنديهايي که بتواند علاوه بر افزايش طول مدت نگهداري محصولات غذايي، از آلودگي آنها نيز جلوگيري کند و به نحوي با استفاده از اين فناوري، مصرف‌کننده را از آلوده بودن محصول آگاه نمايد، مي تواند در کاهش ضايعات، نقش اساسي ايفا کند.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با بيان اينکه جهادکشاورزي امروز متولي اجراي اصل تامين امنيت غذايي در کشور است ادامه داد: در طول سالهاي اخير با آگاهي از نقش مهم فناوري نانو، تلاش کرده ايم که دستاوردهاي اين فناوري را در راه رشد و شکوفايي بخش کشاورزي مورد استفاده قرار دهيم.

وی با اشاره به ايجاد کميته فناوري نانوي وزارت جهادکشاورزي در دولت نهم و دهم افزود: با اين همه،کاربردهاي فناوري نانو در صنعت غذايي و کشاورزي هنوز در مراحل آغازين قرار دارد و پيش بيني مي‌شود که دهه آينده شاهد افزايش استفاده از تکنيک‌ها و ابزارهاي پيشرفته مبتني بر فناوري نانو براي شناسايي و حذف عوامل سرطانزا از غذاها باشد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.