فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه همه 10 میلیون تن گندم تولیدی کشور در سال گذشته یا خوراک دام و طیور شد و یا به خارج از کشور قاچاق شد، گفت: علاوه بر واردات 5 میلیون تن گندم باید برای تامین نیاز کشور حدود 6 میلیون تن دیگر، گندم خریداری و به کشور وارد شود.

  یونس اسدی در گفتگو با مهر دربیان ارزیابی وضعیت تولید گندم در کشور اظهارداشت: براساس بررسی های انجام شده کشورمان سالانه به حدود 12 تا 13 میلون تن گندم نیاز دارد.

وی با بیان اینکه امسال حدود 10 میلیون تن گندم در کشور تولید شد، گفت: با این حال متاسفانه در پی بی تدبیری برخی مسئولان کشور همه محصول گندم کشورمان یا خوراک دام و طیور شد و یا به خارج از کشور قاچاق شد.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزایش قیمت نهاده ها و پائین بودن نرخ خرید تضمینی گندم را از جمله عوامل کاهش تولید گندم درکشور به شمار آورد و افزود: درحال حاضر شرایط به گونه ای شده است که به جای برپایی جشن خودکفایی در تولید گندم به شدت وابسته به گندم وارداتی شده ایم.
وی با بیان اینکه باید کل میزان نیاز گندم خود را از خارج کشور وارد کنیم، گفت: براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حدود 5 میلیون تن گندم توسط بخش دولتی و خصوصی خریداری شده است که با این حساب حدود 6 میلیون تن دیگر گندم باید برای تامین نیاز کشور خریداری و به کشور وارد شود.
اسدی با انتقاد از پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم که توسط دولت تعیین شده است، گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید میزان نرخ خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم باید بیش از 700 تومان باشد تا کشاورزان برای افزایش سطح تولید خود انگیزه لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه بی مسئولیتی دولتمردان در حمایت از تولید محصولات استراتژیکی مانند گندم در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار دارد، از احتمال فراخواندن وزرای جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به مجلس برای پاسخگویی نسبت به وضعیت نامطلوب تولید گندم در کشور خبر داد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.