فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

آمار گمرک نشان می‌دهد که در هشت ماه نخست امسال، انواع پسته به ارزش ۵۸۷ میلیون دلار، زعفران ۲۲۹ میلیون دلار و محصولات لبنی به وزن ۱۳۷ هزار تن صادر شده است.
به گزارش فارس، آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران حاکی است که در هشت ماه امسال از ابتدای فروردین تا آخر آبان، ۵۸۷ میلیون دلار انواع پسته ایران به کشورهای دیگر صادر شده است.
انواع پسته خندان به وزن ۶۱ هزار تن و ارزش ۴۹۲ میلیون دلار به کشورهای دیگر صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰درصد از نظر وزنی و ۱۰۰درصد از نظر ارزشی افزایش را نشان می‌دهد.یک کیلوگرم پسته به ارزش ۸/۱ دلار صادر شده که با ارز مبادله‌ای حدود ۲۰ هزار تومان در هر کیلوگرم می‌شود.
میزان صادرات پسته ناخندان نیز در هشت ماه امسال ۱۳ هزار تن به ارزش ۹۵ میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.
همچنین صادرات مغز تازه یا خشکبار نیز پنج هزار تن به ارزش ۸۲ میلیون دلار بوده و صادرات این محصول نیز نسبت به سال گذشته ۱۰۰درصد افزایش یافته است.
از ابتدای فروردین تا آخر آبان سال‌جاری ۱۰۰ تن زعفران در بسته‌بندی‌های ۱۰-۳۰ گرمی به ارزش ۲۱۳ میلیون دلار به کشورهای دیگر صادر شده که نسبت به سال ۹۰ که به ارزش ۱۱۴ میلیون دلار صادر شده بود، ۸۷ درصد افزایش داشته است.
همچنین زعفران نیز به ارزش ۱۶میلیون دلار در بسته‌بندی‌های کمتر از ۱۰ گرم به کشورهای دیگر صادر شده است که نسبت به سال گذشته از نظر ارزشی، ۵۶ درصد رشد داشته است.
ایران در هشت ماه سال‌جاری، ۷۳ هزار تن گوجه‌فرنگی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار صادر کرده که نسبت به سال گذشته،۲۰ درصد از نظر وزنی و ۴۰ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.در همین مدت ۳۲۳ هزار تن سیب‌زمینی به ارزش ۱۲۹ میلیون دلار صادرات داشته که افزایش حدود ۷۲ درصدی را از نظر هم وزن و هم ارزش تجربه کرده است.


میزان صادرات فرآورده‌های لبنی به غیر از ماست نیز ۴۷ هزار تن به ارزش ۲۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷/۷ درصد از نظر وزنی و ۱۳/۵ درصد از نظر ارزش کاهش داشته است.
همچنین ۹۰ هزار تن ماست به ارزش ۹۵ میلیون دلار نیز از اول فروردین تا آخر آبان سال‌جاری صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۹درصدی از نظر وزن و ۲۳درصدی از نظر ارزش را  در پی داشته است.
آمارهای گمرک نشان می‌دهد، کشاورزان ایران در سال‌جاری ۱۰۰هزار تن سیب به ارزش ۸۵ میلیون دلار صادر کرده‌اند که نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد از نظر وزنی و ۵۹ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.
میزان صادرات هندوانه در هشت ماه سال‌جاری نیز ۳۱۵ هزار تن به ارزش ۸۰ میلیون دلار بوده و هر یک کیلو هندوانه ۰/۳ دلار به فروش رفته است.خرمای مضافتی تازه یا خشک کرده نیز از فروردین تا آخر آبان امسال ۲۱ هزار تن به ارزش ۴۳ میلیون دلار بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد از نظر وزنی و ۸/۵درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است.
کیوی نیز به وزن ۳۲ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیون دلار صادر شده که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد از نظر وزنی و ۳۲درصد از نظر ارزشی کاهش نشان می‌دهد.
در هشت ماه نخست سال‌جاری کود اوره به وزن دو میلیون و ۸۳ هزار تن  به ارزش ۸۶۶ میلیون دلار به کشورهای دیگر صادر شده است، این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹ درصد از نظر وزنی و ۲۶ درصد از نظر ارزشی رشد نشان می‌دهد.
متوسط ارزش یک کیلوگرم کود اوره صادراتی ۰/۴ دلار بوده که با احتساب دلار مبادله‌ای دو هزار و ۵۰۰تومان هر کیسه کود برای شرکت‌های صادر‌کننده، ۵۰هزار تومان سود دارد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.