فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

95 درصد زرشک دنیا در ایران تولید می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجا‌ن‌شرقی با بیان اینکه درخت زرشک مناسب برای مناطق کم آب حاشیه دریاچه ارومیه است، گفت: 95 درصد تولید زرشک دنیا در دست ایران است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعداله اسکندری صبح امروز در حاشیه برداشت محصول زرشک سیاه از باغات شهرستان اسکو در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی از مراکز مهم کشت و تولید زرشک در کشور است، اظهار کرد: میزان سطح زیر کشت زرشک بارور در آذربایجان‌شرقی 30 هکتار است.

وی با بیان اینکه زرشک سیاه، قرمز و زرافشان از گونه‌های مختلف این محصول است که در مناطق اقلیمی ایران کاشته می‌شود، ادامه داد: اما فقط گونه زرشک سیاه آن در آذربایجان‌شرقی کاشته شده و به عمل می‌آید.

اسکندری با بیان اینکه فصل پائیز و ماه‌های آبان و آذر بهترین زمان برای برداشت این محصول در شهرستان‌های استان است، افزود: زرشک مرغوب زرشکی است که بدون هسته بوده و هیچگونه چروکی پوست نداشته و کاملاً رسیده، آبدار، سیاه و درخشان بوده و عاری از هر گونه آفت زدگی باشد.

وی با بیان اینکه این محصول از روزگاران گذشته مورد توجه باغداران استان بوده و در حال حاضر زینت بخش سفره‌های غذایی مردم کشورمان شده است،  افزود: زرشک سیاه اغلب به عنوان چاشنی در غذاهایی مانند کوفته و کوکو سبزی به کار رفته و از شهد آن نیز برای تهیه آب زرشک، از میوه‌اش در تهیه مربا و همچنین مصارف دارویی استفاده می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان با بیان اینکه درختچه زرشک می‌تواند به شرایط محدود آبی تحمل داشته و در اراضی غیر حاصلخیز به خوبی جواب دهد، افزود: این درخت نیاز به آب کم داشته و با هر خاکی حتی شور سازگار است و در آذربایجان‌شرقی از این درختچه بیشتر به عنوان پرچین در حاشیه باغات استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی یکی از قطب‌های مهم تولید زرشک سیاه است، سهم بسیار ناچیزی از بازار عرضه و تقاضا را به خودش اختصاص داده است، افزود: امیدوارم به همت کشاورزان منطقه حاشیه دریاچه ارومیه بتوانیم با توسعه کشت زرشک به عنوان یک درختی که به آب کمتر نیاز دارد قدم‌های موثری در توسعه کشاورزی استان برداریم.

اسکندری خاطرنشان کرد: کشور ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زرشک در دنیا است که در این میان استان خراسان‌جنوبی با در اختیار داشتن نزدیک به 97 درصد از اراضی زیر کشت این محصول، تولید 95 درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.