فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

تره از ویتامین ث و املاح معدنى ، مثل کلسیم و آهن سرشار مى باشد و مقدار این ویتامین و املاح در تره خیلى بیشتر از مقدار آن ها در تره فرنگى است . به حد کافى منیزىم هم دارد و به همین جهت از سرطان جلوگیرى مى کند . مالیدن برگ تره با سرکه به پیشانى و جلو سر، خون دماغ را بند مى آورد. تره براى بواسیر و بادهاى غلیظ شکم مفید مى باشد . اشتها را باز مى کند و غریزه جنسى را تحریک مى نماید و رنگ چهره را باز کرده و بر زیبایى و لطافت پوست مى افزاید .
گیاه تره - سبزی ها
گیاه تره - سبزی ها

تره همچنین گندنا نامیده میشود، ولى بیشتر تره و سبزى تره مى گویند. اهالى گیلان آن را ((کوار)) مى نامند.

املاح معدنى ، کلسیم و آهن به وفور در تره موجود است

یک نوع شیرین و مفید تره در کردستان به عمل مى آید که به زبان محلى ((کیلافه )) نام دارد. اقسام وحشى تره باریک و تند بوده ، و کوچوک نامیده مى شود. و دو نوع تره یکى به نام والک و دیگرى به نام تره پیاز وجود دارد که به آن تره فرنگى هم مى گویند. عربى تره کراث و کراث البقل است 

تره فرنگیتره فرنگی

تفاوت پیاز و تره

تره از خانواده ى پیاز بوده و مانند آن سودمند است، ولى بوى تره  از آن کمتر است.

 ادرار را زیاد مى کند – خلطآور بوده و سینه را نرم مى نمایم و براى از بین بردن ذرات و رسوبات زرد رنگ از ادرار مبتلایان به رماتیسم تجویز شده است.

جوشانده ى تره براى باز شدن صدا و درمان زکام – سرفه – لارنژیت و برونشیت و بطور کلى در التهابات دستگاه تنفس و رمهاى آن به کار مى رود! اگر آن را له کنید و بر محل نیش زنبور و زنبور عسل بگذارید، درد آنرا تسکین مى دهد

ویتامین های تره

تره سرشار از ویتامین ث و املاح معدنى ، مثل کلسیم و آهن مى باشد و مقدار این ویتامین و املاح در تره  خیلى بیشتر از مقدار آن ها در تره فرنگى است . به حد کافى منیزى هم دارد و به همین جهت از سرطان جلوگیرى مى کند . مالیدن برگ تره با سرکه به پیشانى و جلو سر، خون دماغ را بند مى آورد. تره براى بواسیر و بادهاى غلیظ شکم مفید مى باشد . اشتها را باز مى کند و غریزه جنسى را تحریک مى نماید و رنگ چهره را باز کرده و بر زیبایى و لطافت پوست مى افزاید .

برخی ارامنه  به خوردن تره علاقه ى زیاد دارند و زیبایى و خوش آب و رنگى بانوان را از آن مى دانند.

ویتامین های ترهویتامین های تره

تره ایرانی

تره ایرانی (Allium sp) به عنوان یک گیاه تک لپه از تیره سوسن(Liliaceae) و جنس آلیوم با مزه خاص و ویژگی های مرفولوژی خاص خود جزء سبزیهای پیازی محسوب می شود.
مشخصات ظاهری و ویژگیهای مورفولوژی و سیتولوژی این گیاه نشان دهنده رابطهء بسیار نزدیک آن به گیاه زراعی تره فرنگی(Allium ampeloprasum Var. porrum Gay) بوده و این دو گیاه به دو زیر گونه متمایز از گروه ampeloprasum تعلق دارند .بررسیهای اولیه در مورد تعیین نام علمی تره ایرانی نشان می دهند که این گیاه از نظر رده بندی تا حد زیر گونه ( مجاور گیاه ) Allium ampeloprasum ssp iranicum

با خواص گیاه تره (در سبزی خوردن) آشنا شوید

تره، (Allium ampeloprasum ssp. persicum) از گیاهان خوراکی است. رنگ آن سبزاست و آن را در دسته سبزی ها به شمار می آورند. برگ های آن به شکل نوارهای بلندی است که از ریشه آغاز می شوند و در امتداد طولی شکاف دارد.
این گیاه در آشپزی اروپا چندان شناخته شده نیست و حتی برخی ایرانیان اروپا آن را با پیازچه یکی می انگارند. شاید «Allium species» نوعی از آن باشد که در آلمان «Dauerlauch یا Ewigerlauchh» گفته می شود.

خواص این گیاه در سبزی خوردنخواص این گیاه در سبزی خوردن

فواید تره

درمان تمامی عفونت ها،تره از جمله سبزی های معروف و خوردنی است که ساقه ندارد و برکهای آن دراز و تا خورده است و به نام«گندزدا» نیز خوانده می شود.
ـ تره ناراحتی طحال را برطرف می کند.
ـ تره از نظر خواص غذا و شفا و درمان شبیه سیر وپیاز است، ولی طعم و بوی آن ملایم تر از آْنهاست و دهان را خوشبو می کند.
ـ مصزف تازه رای رفع یبوست دائمی، ترش کردن غذا و سوء هاضمه، رفع چاقی و تسکین درد مفاصل و نقرس مفید است.

تاثیر مثبت سوپ و شربت تره

ـ مصرف سوپ یا شربت تره برای معالجه تمام بیماری های حاد و مزمن دستگاه تنفس اثر شفا بخش دارد، مثلاً در گریپ، گلو درد، گرفتگی صدا و سیاه سرفه مفید بوده و اثر خلط آور دارد و در این مواد اضافه کرده کمی عسل به آب تره و مصرف آن مفید تر است.
ـ تره از سبزی های مدر(ادرار آور) است و لذا خوردن سوپ یا شربت تره و یا جوشانده ۴ گرم تخم تره در یک لیتر آب برای حبس البول، آب آوردن بافت ها، دفع سنگ کلیه و تسکین قولنج مفید است.
ـ خوردن تره که در سکه پرورده شده باشد، برای دفع سنگ کیسه صفرا وتورم طحال مفید است.

تاثیر مثبت سوپ و شربتتاثیر مثبت سوپ و شربت

درمان بواسیر با تره

ـ تره پخته و نیم گرم را چنانچه در محل بوا سیر قرار دهند اثر شفا بخش دارد، همچنین خوردن ۱۵ گرم آب تره خام، خونریزی بوا سیر را قطع می کند.
ـ مالیدن آب تره یا له کرده آن بر روی پوست برای درمان کهیر و رفع خارش مخصوصاً اگر با سماق مخلوط شود مؤثر است.
ـ مخلوط آب تره با سماق را چنانچه بر روی زگیل بمالند اثر شفا بخش دارد.
ـ تره، ملین، مقوی هاضمه و پیشاب آور است.
ـ تره دارای مقدار زیادی آهن است و ویتامین«ث» به مقدار زیادی در برگ های سبز آن وجود دارد مخصوصاً در هنگام تابستان ویتامین های ب۱ ـ ب۲۲ در تره یافت می شود و دارای کاراتین نیز است.
ـ تره به واسطه داشتن سلولز، نفخ آور است. لذا برای اشخاصی که مبتلا به اختلالات روده هستند چندان خوب نیست.

درمان ذات الریه و رسوبات ادراری با تره

ـ جوشانده تره در رفع ذات الریه و رسوبات ادرای کمک زیادی می کند.
ـ مصرف جوشانده و شربت تره، در موارد گرفتگی صدا، زکام، سرفه، برونشیت و تمامی اختلالات حاد دستگاه تنفشی مؤثر است.
ـ انواع تره فشار خون را پایین می آورد و خوردن آن برای معالجه تمامی عفونت ها مفید است.

درمان گزیدگی با تره

ـ در کاربرد خارجی، اگر تره به صورت له شده بر روی محل گزیدگی زنبور قرار گیرد، باعث تسکین درد می شود.
ـ خوردن ۹ گرم تخم تره بو داده در روز، برای درمان اسهال مزمن و نفخ شکم مفید است.
ـ برای بند آمدن خونریزی بینی، چند قطره مخلوط از آب تره با سرکه را دربینی بچکانید. در این موقع متوجه خواهید شد که خونریزی بینی بند می آید.
ـ ضماد (مرهم) تخم تره، برای معالجه کک و مک، معالجه پیسی و تسکین دردهای عصبی و تحریکات جلدی اثر شفا بخش دارد.

درمان گزیدگی با ترهدرمان گزیدگی با تره

بذر گیری تره فرنگی

تره فرنگی (به انگلیسی Leek) گیاهی دو ساله است که برای استفاده از ساقه های سفید شده و برگ هایش آن را می کارند. تره فرنگی بر خلاف پیاز غده تولید نمی کند و همه ی برگ های تره فرنگی سبز و پهن هستند و قسمت های زیرین این برگ ها در داخل زمین قرار گرفته و یکدیگر را می پوشانند و به شکل ساقه در می آیند و اگر این ساقه ها را در تاریکی قرار دهند سبزی خود را از دست داده و سفید می شوند که این قسمت سفید شده و مقداری از برگ های هوایی مصف غذایی دارند. برگ تره فرنگی پهن است، در بعضی گونه های تره فرنگی ساقه استوانه ای شکل و در بعضی دیگر در انتهای ساقه برآمدگی شبیه پیاز دیده می شود.
تره فرنگی یکی از گیاهان خوش طعم و قابل کاشت در آب و هوای سردسیری است.
این سبزی مقوی منبع غنی از ویتامین A محسوب می شود. تره فرنگی از خانواده پیاز است و به راحتی در فضای آپارتمان رشد می کند. بهترین زمان برای کاشت تره فرنگی اوایل بهار است.

نحوه کاشت تره فرنگی

گلدان ها را از خاک سبک و مرطوب پر کرده و دانه ها را در عمق سه میلی متری خاک قرار داده و به طور مرتب آبیاری کنید.
این گیاه نیازی به نور خورشید بطور مستقیم ندارد و بهتر است در سایه قرار گیرند.
دانه ها را در فاصله پنج سانتیمتری یکدیگر بکارید، زیرا این گیاه پس از رشد حجم زیادی را اشغال می کند.
در صورت نیاز و مشاهده زردی در برگ های گیاه، خاک گلدان را با کودهای گیاهی مناسب پر کنید. ۳۵ تا ۴۵ هفته پس از کاشت اولیه گیاه می توان محصول را برداشت کرد.
تره ‌فرنگي يکي از سبزي ‌هاي پُر خاصيتي است که رويش آن در فصل بهار بيشتر است. اين سبزي از خانواده ي پياز و مانند آن سودمند و سرشار از ويتامين و املاح معدني بوده و داراي برگ‌ هاي سبز رنگ به شکل نوار با غلاف دراز است.
تره‌ فرنگي ۲ نوع دارد؛ يکي پيازش کوچک‌ تر و ديگري بزرگ ‌تر است. اغلب آن هايي که پياز بزرگ ‌تر دارند را خام نمي‌ توان خورد و معمولا به صورت پخته در تهيه سوپ‌ هاي مختلف و کوکو به کار مي ‌برند.
تره‌ هايي هم که پياز کوچک‌ تر دارند را به صورت خام در سالاد سبزي استفاده مي ‌کنند.

نحوه کاشت ترهنحوه کاشت تره

خواص تغذيه ‌اي و درماني

تره ‌فرنگي سرشار از ويتامين‌ هاي B و C و داراي مقادير قابل توجهي املاح معدني نظير: آهن(عامل اکسيژ‌ن‌ رساني به خون)‌، منيزيم(ضد سرطان)‌، گوگرد(ضدعفوني‌ کننده قوي)‌، پتاسيم(کاهش ‌دهنده فشار خون)‌ و فسفر(تقويت کننده حافظه)‌ است.
البته خوب است بدانيد ويتامين C، آهن، منيزيم و کلسيم تره ‌فرنگي کمتر از سبزي تره است. معمولا سوپ تره ‌فرنگي را به بيماران مبتلا به سوء هاضمه و کساني که مبتلا به رماتيسم و کم‌ خوني هستند توصيه مي‌ کنيم. اين سوپ معده‌ هاي ضعيف را تقويت کرده و در عين حال خاصيت مليني دارد.
اين سبزي در هنگام پخته شدن از خود لعاب لزجي تراوش مي ‌کند که به همراه تار و پود سلولزي‌ اش مي ‌تواند بقاياي مدفوع و سموم روده را به خارج دفع کند. لذا براي مبتلايان به يبوست و بواسير بسيار نافع است.
تمام برگ‌ هاي سبز تره ‌فرنگي به دليل دارا بودن مواد گوگردي ضد عفوني‌‌ کننده قوي بوده و موجب تقويت دستگاه ريوي مي ‌شوند. اين مواد از طريق خون وارد ريه‌ ها شده و عفونت ‌هاي مجاري تنفس و ورم گلو را التيام مي ‌بخشد و از لحاظ خاصيت ادرارآوري در درجه اول قرار دارد. لذا با خوردن خام تره‌ فرنگي در انواع سالادها به حفظ سلامتي خود کمک بسزايي مي ‌کنيد.
مصرف اين سبزي مفيد بعد از غذا، مانع از ترش‌ کردن مي‌ شود و خلط ‌آور خوبي است و غريزه جنسي را تقويت مي‌ کند.

نحوه پخت کوکو با تره فرنگی

۱ ـ اگر مي‌ خواهيد با تره‌ فرنگي کوکو درست کنيد در هنگام طبخ از شعله ملايم استفاده نماييد تا روغن آن نسوزد و محتويات آن ازجمله تخم ‌مرغ به آرامي پخته و مغزپخت شود. در اين روش پخت، تخريب مواد مغذي به حداقل خود مي‌ رسد ولي به دليل آن که ويتامين C سبزيجات به حرارت حساس است در ضمن پخت از مقدار آن بسيار کاسته مي ‌شود. لذا به همراه اين غذا از سالاد گوجه ‌فرنگي و خيار استفاده کنيد تا کمبود ويتامين C اين غذا جبران شود.
۲ ـ در اين کوکو از روغن زياد استفاده نکنيد، چرا که روغن باعث سنگين و دير هضم شدن آن مي‌ شود.
۳ ـ به دليل آن که بيشتر سبزيجات حاوي سديم بالايي هستند از مصرف نمک در کوکو يا سوپ تره ‌فرنگي اجتناب کنيد و براي مزه‌ دار کردن کوکو از زرشک و براي خوش مزه تر شدن سوپ از آب ليمو استفاده کنيد. اين مواد علاوه بر ويتامين C سرشار از پتاسيم بوده و مي ‌توانند اثرات نامطلوب سديم را کاسته و جايگزين نمک شوند.
در ضمن جهت مقوي‌ تر شدن و خوش مزه و سهل ‌الهضم شدن کوکو مي ‌توانيد از گردو در آن استفاده کنيد.

نحوه پخت ترهنحوه پخت تره


تره کوهی

کولین موجود در این گیاه به عنوان پیام آور شیمیایی در مغز عمل می کند. گنجاندن مقدار کافی کولین دررژیم غذایی قدرت یادگیری را در کودکان و بزرگسالان افزایش می دهد.ین گیاه منبع غنی پلی فنولز است و از قلب محافظت می کند. حاوی ترکیب سولفوری ازجمله کمپفیرول است.
ترهٔ کوهی (با نام علمی: Allium ampeloprasum Var Iranicum)، گیاهی علفی است که مزه‌اش به پیازچهٔ خام می‌ماند و خود به سان ترهمی‌باشد. خام آن را چون سبزی همراه با خوراک می‌خورند. همچنین از آن در پخت کلانه نیز استفاده می‌شود. اگر در دشت روییده باشد آن را «کورایه» و اگر در کوه روییده باشد بدان «کنیوال» گویند.
تره کوهی از ارزش غذایی زیادی برخوردار است. این گیاه ، دارای طعم تند مانند سیر و پیاز است .
این گیاه ۳۰ درصد ویتامین A بدن را تأمین می کند ، که ویتامین A برای حفظ سلامت پوست ، استخوان و بافت های نرم لازم می باشد . همچنین سرشار از آهن بوده و ۲۰ درصد نیاز روزانه به ویتامین c بدن را تأمین می نماید و احتمال بروز بیماری قلبی و سرطان روده ی بزرگ را کاهش می دهد .

استفاده های تره کوهی

از قسمت های مورد استفاده ی این گیاه پیاز و برگ های آن است ، که در کوکو و آش و یا به صورت پودر خشک شده استفاده می شود .

تره کوهی، گیاهی شبیه به تره فرنگی، دارای طعم تند مانند پیاز و سیر است. این گیاه از ارزش غذایی فراوانی برخوردار است . کولین موجود در این گیاه به عنوان پیام آور شیمیایی در مغز عمل می کند. گنجاندن مقدار کافی کولین دررژیم غذایی قدرت یادگیری را در کودکان و بزرگسالان افزایش می دهد. تره کوهی حاوی فولات است که نوعی ویتامین B لازم برای حفظ میزان هوموسیستئین در بدن است. هوموسیستئین نوعی پروتئین موجود در خون است که در صورت بالا بودن باعث سکته می شود. این گیاه منبع غنی پلی فنولز است و از قلب محافظت می کند. حاوی ترکیب سولفوری ازجمله کمپفیرول است. این ماده از جداره رگ های خونی در برابر آسیب دیدگی محافظت و به کبد در دفع کلسترول نیز کمک می کند. تره کوهی سرشار از آهن است. آهن اکسیژن را به سلول ها منتقل می کند، از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و میزان انرژی را بالا می برد. ۳۰ درصد نیاز ویتامین A بدن را تامین می کند. ویتامین A برای حفظ سلامت پوست ، استخوان و بافت های نرم لازم است.علاوه بر آن با تولید رتینول، به بینایی نیز کمک می کند و در بسته بندی های ۲۰۰ گرمی بصورت خشک شده ارائه می شود.

تره کوهی، عملکرد و رشد مغز را تقویت می کند

تره کوهی، گیاهی شبیه به تره فرنگی، دارای طعم تند مانند پیاز و سیر است. این گیاه از ارزش غذایی فراوانی برخوردار است که در این مطلب به نقل از «ehow» به بخشی از خواص آن اشاره شده است.
کولین موجود در این گیاه به عنوان پیام آور شیمیایی در مغز عمل می کند. گنجاندن مقدار کافی کولین دررژیم غذایی قدرت یادگیری را در کودکان و بزرگسالان افزایش می دهد.
تره کوهی حاوی فولات است که نوعی ویتامین B لازم برای حفظ میزان هوموسیستئین در بدن است. هوموسیستئین نوعی پروتئین موجود در خون است که در صورت بالا بودن باعث سکته می شود.
این گیاه منبع غنی پلی فنولز است و از قلب محافظت می کند. حاوی ترکیب سولفوری ازجمله کمپفیرول است. این ماده از جداره رگ های خونی در برابر آسیب دیدگی محافظت و به کبد در دفع کلسترول نیز کمک می کند.

تقویت عملکرد و رشد مغزتقویت عملکرد و رشد مغز

عملکرد مثبت تره کوهی

تره کوهی سرشار از آهن است. آهن اکسیژن را به سلول ها منتقل می کند، از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و میزان انرژی را بالا می برد.
۳۰ درصد نیاز ویتامین A بدن را تامین می کند. ویتامین A برای حفظ سلامت پوست ، استخوان و بافت های نرم لازم است.علاوه بر آن با تولید رتینول، به بینایی نیز کمک می کند.
۲۰ درصد نیاز روزانه ویتامین C بدن را تامین می کند. ویتامین C به بدن در تولید کلاژن کمک می کند. از بروز آب مروارید پیشگیری می کند، سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و خطر بروز برخی انواع سرطان را کاهش می دهد.
فولیک اسید در این گیاه به بدن در تولید سلول های جدید کمک می کند. احتمال بروز بیماری قلبی و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
سلنیم نوعی آنتی اکسیدان به طور طبیعی در این گیاه وجود دارد و برای تعمیر سلول های آسیب دیده موثر است. به عملکرد غده تیروئید نیز کمک می کند.
کرومیوم، ماده کانی در این گیاه برای متابولیزم چربی، کربوهیدرات و انسولین مهم است.

خواص غذایی و داروشناختی

خوردن تره کوهی با روغن حیوانی برای دفع کرم‌های معده که علائم آن گویا تهوع بی‌مورد باشد بی‌نهایت مفید است و رازی می‌گوید: اگر آب تره کوهی را با آب نعناع مخلوط کرده ۳ روز ناشتا یک استکان بنوشیم تمام بادهای بدن را دفع کرده و ورم پلک چشم را برطرف می‌کند و جوشاندهٔ تره کوهی مخصوصأ ریشهٔ آن با گُل پامچال (هر کدام ۱۰۰ گرم) به مدت ۵ روز برای فراموشکاری و مرض نسیان بی نایت مفید ست.

خواص غذایی و داروشناختی ترهخواص غذایی و داروشناختی تره











نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.