فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

۸۳ کلینیک گیاه‌پزشکی در کردستان تاسیس شد
۸۳ کلینیک گیاه‌پزشکی در کردستان تاسیس شد

سنندج - ایرنا - رییس گروه محیط زیست و سلامت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طی پنج سال گذشته با هدف دسترسی آسان بهره‌برادران کشاورزی به کارشناسان متخصص آفات و بیماری‌های گیاهی، ۸۳ کلینیک گیاه پزشکی در استان تاسیس شده است.


محمد غفوری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کلینیک‌ها پس از تشکیل گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی راه‌اندازی شده و مهمترین هدف آنها ارایه مشاوره‌های کارشناسی به بهره بردارن در زمینه‌آفات و بیمارهای گیاهی و توزیع سموم با نسخه برای استفاده در مزارع و باغات است.

وی اضافه کرد: امسال در ای راستا ۲۵۰ مورد آزمون خاک برای برآورد نیاز محصولات به کودهای شیمیائی مزارع و ۲۰۰ تا ۳۰۰ نمونه محصول تولیدی از مزارع و باغات مختلف این استان برداشت شده و توصیه‌های لازم برای تولید محصول ارگانیک به بهره برداران ارایه شده است.

رییس گروه محیط زیست و سلامت سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد نتیجه این آزمایشات، دستورالعمل های شیوه کشت و کار برای محصولات بهاره و پاییزه جهت استفاده کشاورزان به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها تهیه و ارسال شده است.

غفوری گفت: در نتیجه اخذ نمونه‌ محصلات تولیدی این استان در سال جاری ۱۲ مزرعه نشان سیب سلامت دریافت کردند و ۷۵ مزرعه نیز به علت تداوم تخلفات به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با اشاره اینکه عمده علت معرفی افراد خاطی به مراجع قضایی استفاده غیرمجاز از کود شیمیایی و سموم ناسالم بود، افزود: طرح بررسی سلامت محصولات کشاورزی از نظر باقی‌مانده سم و کود امسال در شهرستان‌های سنندج، قروه، دهگلان و کامیاران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد.

غفوری تاکید کرد: تمرکز اصلی نیز بیشتر بر انواع سبزیجات برگی، غذه‌ای، خیار و سیب زمینی بودند که محصولات مزارع آنان منطبق بر استانداردهای معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی نبود.

وی یادآور شد: طی بررسی‌های پنج سال گذشته مشخص شد محصولاتی همچون توت فرنگی، گندم و محصولات باغی این استان از نظر آزمایشات باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی سالم بوده و به همین دلیل از اولویت‌ها خارج شده است.

غفوری اضافه کرد: محصولاتی همچون سبزیجات برگی، خیار، سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز همواره دارای برخی مشکلات بوده و همچنان در اولویت‌های این نظارت و بازرسی مشترک دانشگاه علوم پزشکی خدمات درمانی و بهداشتی و سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

در استان کردستان سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هکتار از مزارع آبی به کشت سبزی اختصاص می یابد و در حدود ۳۰۰ نفر در این بخش فعالیت می کنند.

استان کردستان با یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی دارد که از این مقدار ۱۲۳ هزار هکتار به صورت آبی کشت و سالانه حدود سه میلیون تُن انواع محصول در این استان برداشت می‌شود.



نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.