فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  


مطالعات جدید نشان داده اند که مصرف گوجه فرنگی در رژیم غذایی می تواند تا حد زیادی از بروز سکته های مغزی پیشگیری نماید. در واقع حجم بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در میوه ها و سبزی ها یکی از دلایل مهم در پیشگیری از بروز سکته های مغزی است و گوجه فرنگی هم به خاطرداشتن مقدار فراوان آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در جلوگیری از بروز سکته های مغزی دارد.

فرزاد برهمندپور، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در این زمینه به شفقنا (پايگاه بين المللي همكاري هاي خبري شيعه) می گوید: گوجه فرنگی دارای حجم بالایی از آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است. این آنتی اکسیدان می تواند مانع از تجمع پلاک ها در عروق تغذیه کننده سلول های مغزی شود و از این راه از  بروز سکته های مغزی جلوگیری می کند.

در واقع، در یک پژوهش جدید که در زمینه اثرات مصرف لیکوپن گوجه فرنگی در پیشگیری از پلاک در عروق خونی مغز انجام گرفته است، نشان داده شده که مصرف منظم گوجه فرنگی تازه و محصولات مشتق شده از آن  مانند رب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی و کنسرو گوجه فرنگی در رژیم غذایی می تواند تا 55 درصد خطر بروز سکته های مغزی را کاهش دهد.

اگرچه متخصصین تغذیه مقدار مشخصی را برای مصرف روزانه لیکوپن موجود در گوجه فرنگی بیان نکرده اند، اما برخی توصیه های جدید تغذیه ای در آمریکا در سال 2010 عنوان کرده اند که افزایش دریافت میوه ها و سبزی ها به میزان حداقل 750 گرم در روز می تواند میزان آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن، از جمله لیکوپن را تامین نماید.

از طرف دیگر، برخی پژوهش ها نشان داده اند که لیکوپن نقش موثری در پیشگیری از بروز مشکلات غده پروستات و سرطان پروستات دارد. بنابراین مردان با مصرف بالای گوجه فرنگی می توانند از بروز مشکلات غده پروستات پیشگیری نمایند.

در مجموع، متخصصان تغذیه برای پیشگیری از سکته های مغزی و مشکلات موجود در غده پروستات توصیه می کنند که از گوجه فرنگی به صورت تازه در سالاد یا پخته شده آن در غذاهای روزانه به مقدار بیشتری در رژیم غذایی استفاده شود تا به این صورت آنتی اکسیدان لیکوپن که یک ماده ضروری برای پیشگیری از این عارضه های مزمن است به مقدار کافی وارد بدن شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.