فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: طی هفته آینده، کشت تحقیقاتی آزمایشی آناناس در این استان آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران، غلامرضا تقوی صبح امروز در بازدید از باغات شهرستان شهریار اظهار کرد: طی هفته آینده، کشت تحقیقاتی آزمایشی آناناس در مرکز تحقیقات ورامین آغاز می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ارتباط با طرح توسعه کشت گلخانه‌ای در این استان بیان کرد: در این رابطه یک هزار و 155 هکتار شناسایی متقاضی انجام شده است که از این مقدار 517 هکتار منجر به اخذ موافقت اصولی و از این مقدار نیز برای 144 هکتار پروانه تأسیس اخذ شد که از 144 هکتار هم، 103 هکتار به بانک معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای آغاز طرح در سال 94 تاکنون، 58 فقره از پرونده‌ها معادل 51 میلیارد تومان منجر به عقد قرارداد شده است، ادامه داد: در سال 95، استان تهران به صورت خوداجرایی 52 هکتار احداث گلخانه داشته که 14 هکتار از طریق اخذ تسهیلات بوده و در مجموع تا به امروز 66 هکتار گلخانه احداث شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به موضوع تقاضایابی اشاره کرد و گفت: تقاضایابی بخش اعظمی از کار است که باید با دقت انجام شود، این کار از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و به کارگیری کارگزاران بخش خصوصی نظام مهندسی در حال انجام است و تا به امروز از طریق کارگزاران بخش خصوصی بیش از 100 هکتار تقاضایابی و شناسایی انجام شده و از این میزان 10 هکتار منجر به صدور پروانه تأسیس شده است.

تقوی با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات در زمینه جذب متقاضی بازار و فروش محصولات تولیدی گلخانه است، بیان داشت: در ارتباط با این امر کارگروه‌های صادرات فعال و آموزش‌های لازم نیز تدوین شده است، ضمن اینکه طی ماه‌های آینده نشست‌های تخصصی نیز با صادرکنندگان به کشورهای ارمنستان، تاجیکستان و روسیه و متقاضیان خرید محصولات گلخانه‌ای برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین فهرستی از محصولات صادراتی که در گلخانه تولید می‌شود با استانداردهای تولید استخراج شده و در چارچوب بحث‌های آموزشی به کشاورزان منتقل می‌شود.

پیگیری ایجاد تنوع کشت در گلخانه‌ها از دیگر موضوعات مهمی است که مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به آن اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از تولید محصولات گلخانه‌ای، خیار است که بیش از 80 درصد از محصولات استان را شامل می‌شود و باعث انباشت تولید شده است، به همین دلیل در این ارتباط بحث تنوع محصول را در غالب کارگروهی متشکل از تحقیقات و بخش‌های تخصصی تولیدگنندگان و تشکل‌های خصوصی که تولیدکنندگان در آن عضو هستند، تشکیل شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: در این کارگروه‌ها برخی کشت‌های دیگر که در مناطق مختلف در حال تولید است مثل گوجه، فلفل و بادمجان را برای آزمایش وارد گلخانه‌های تحقیقاتی کرده‌ایم و طی بازدیدهای تولیدکنندگان از این مراکز تحقیقاتی آنها متوجه می‌شوند که می‌توانند این محصولات را هم وارد تولیدات خود کنند.

تقوی تأکید کرد: برخی محصولات که به کشور وارد می‌شوند، اگر به دانش فنی تأمین نهاده و تولید ارزان دست پیدا کنند، می‌توانند جزء تولیدات درآمدزا باشند از این رو می‌توان به کشت آزمایشی آناناس در استان تهران اشاره کرد.

وی ادامه داد: برای تولید آناناس در گام تولید، پایه‌های کشته بافتی انجام شده ضمن اینکه در روزهای آینده به تعداد 500 اصله، (در واقع پایه کشت بافتی) برای کشت آزمایشی به گلخانه‌های آزمایشی مرکز تحقیقات استان برای دستیابی به دانش فنی کاشت، داشت، برداشت و صدور دستورالعمل مربوطه منتقل خواهد شد.

تقوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آناناس محصول اقلیم‌های گرم و مرطوب است و کشورهای تایوان، تایلند و هندوستان تولیدکننده اصلی این محصول هستند و هزینه تمام شده برای ورود به بازار و حتی تولید بالا است، از این رو برای تأمین این مقدار از واردات مستلزم ایجاد کارهای تحقیقاتی و آزمایشی و دستیابی به دانش فنی تولید هستیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: از ابتدای سال 95 تاکنون بیش از سه هزار تن آناناس به کشور وارد شده است که اگر بخواهیم این میزان را تأمین کنیم به بیش از 50 تا 70 هکتار گلخانه نیاز داریم این در حالی است که در سال 94، 2 هزار و 450 تن واردات آناناس داشته‌ایم بنابراین این میزان رشد در سال 95 افزایش تقاضا را نشان می‌دهد.

وی در پایان متذکر شد: با افزایش تقاضا و با توجه به میزان واردات آناناس، طی هفته‌های آینده کشت تحقیقاتی آزمایشی آناناس در مرکز تحقیقات ورامین آغاز می‌شود.

آغاز کشت تحقیقاتی آزمایشی آناناس در استان تهران
آغاز کشت تحقیقاتی آزمایشی آناناس در استان تهران

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.