فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

رئیس گروه محصولات جالیزی دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی از صادرات سالانه یک میلیون تن گوجه فرنگی ( میوه و رب ) در کشور خبر داد.
به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما  ، بهنام پاد در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر گیاه گوجه فرنگی در اغلب نقاط ایران کشت می شود در حالی که 15 سال گذشته محصول مزبور فقط در مناطق معتدل و سرد کشور کشت می شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون امکان کشت وسیع کشت گوجه فرنگی در مناطق جنوبی کشور نیز فراهم شده است،اظهارداشت: خوشبختانه با توسعه کشت گوجه فرنگی در مناطق مختلف کشور در تمامی فصول سال محصول تازه گوجه فرنگی به بازار های داخلی و خارجی عرضه می شود.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه عمده محصول گوجه فرنگی ایران به عراق صادر می شود، گفت: افغانستان، روسیه و دیگر کشورها مقصد صادراتی گوجه فرنگی ایران هستند.

وی با اعلام اینکه ایران رتبه ششم یا هفتم تولید گوجه فرنگی دنیا را دارد، افزود: سرانه مصرف گوجه فرنگی در کشور 50 کیلوگرم ( 24 کیلوگرم بصورت مصرف تازه خوری و 26 کیلوگرم بصورت رب گوجه فرنگی ) است.

پاد با اشاره به اینکه گوجه فرنگی یکی از محصولات مهم سبزی و صیفی است، اذعان داشت: این محصول یکی از پر مصرف ترین اقلام سبد غذایی خانواده ها به شمار می رود و حجم مبادلات مالی این محصول کشاورزی بالا بوده و بازار خوبی را در کشور دارد.

وی با بیان اینکه گوجه فرنگی ایران در بازار های خارجی سهم خوبی هم دارد، گفت: در حال حاضر این محصول به روسیه، ترکیه، افغانستان، عراق و امارات و بطور کلی به کشور های همسایه صادر می شود.

پاد بیان داشت: گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی و لیکوپن است، این میوه امروزه به روش‌های مختلف به طور خام یا به‌عنوان یکی از مواد لازم برای تهیه غذا، انواع سس و نوشیدنی مصرف می‌شود و بخش مهمی از رژیم غذایی مردم بسیاری از کشورها را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: این گیاه به دلیل اهمیت اقتصادی ، موضوع تحقیق و پژوهش‌های بسیاری قرار دارد و در علم ژنتیک به‌عنوان یکی از گیاهان الگو شناخته می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: این گیاه دارای گونه های گیاه شناسی مختلفی از قبیل گوجه فرنگی معمولی، گوجه فرنگی برگ پهن، گوجه فرنگی ریز آلبالویی شکل، گوجه فرنگی گلابی شکل، گوجه فرنگی با ساقه محکم و ایستاده است.

وی افزود: ارقام خارجی گوجه فرنگی که در ایران کشت می شوند شامل رد کلود، ردتاپ و وسترن رد،کمپ بل، کاردینال، چیکو گراند، ارلی پک، فنتستیک، گلمور، هینز، ماناپال، وی اف145 ، رد چری، روما وی اف و واندر بوی است.

پاد اذعان داشت: میوه گوجه فرنگی نارس دارای مقدار زیادی سولانین (ماده سمی ) است به تدریج که گوجه فرنگی می رسد این ماده از بین می رود بنابراین در خوردن گوجه فرنگی خیلی نارس به ویژه به صورت خام باید احتیاط کرد.

وی یادآورشد: در گوجه فرنگی ترکیباتی همچون آب، پروتئین، ترکیبات هیدروکربنه، مقدار زیادی مواد کانی مانند فسفر، کلسیم، سدیم، پتاسیم، آهن، و فیبر وجود دارد. همچنین منبع خوبی برای ویتامین هایA،B1،B2،C و نیاسین است.
صادرات یک میلیون تن گوجه فرنگی از ایران
صادرات یک میلیون تن گوجه فرنگی از ایران

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.