فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  


-همشهری آنلاین:
طرح تبدیل پسماند آشپزخانه به کود کمپوست در یکی از محله های تهران اجرا می شود.

خانم دیلمی،‌ مدیر پروژه سبزیافت سرای محله ایوانک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره این طرح گفت: می‌توان زباله را طی فرایندهایی به مواد تقویت کننده خاک یا کود تبدیل کرد که سرشار از عناصر مورد نیاز گیاه است.

وی افزود: با استفاده از کمپوست در مصرف کودهای شیمیایی می توان تا 70 درصد صرفه جویی کرد.

وی ادامه داد: طرح پسماند آ‌شپزخانه و سلولزی به کود کمپوست مدت سه سال است که در سرای محله ایوانک با عضویت 5 نفر آغاز شده که با توجه به استقبال شهروندان اعضای این گروه به 25 نفر رسیده است.
مدیر پروژه سبزیافت با اشاره به مواد مورد استفاده در دستگاه کمپوست ساز اظهار داشت : از جمله موادی که در این طرح مورد استفاده قرار می گیرد می توان به بقایای میوه ، سبزی، تفاله چای، بقایای نان ، پوست تخم مرغ ، بخش های گیاهی حاصل از انجام هرس در باغ، دستمال و حوله کاغذی ، روزنامه ، مقوا ، خاک قدیمی گلدان اشاره کرد .

دیلمی ادامه داد در این کمپوست سازی نباید از مواد غذایی مانند برنج ، گوشت و مواد فاسدشدنی ، لبنیات ، پلاستیک، چرم، شیشه ، فلزات ، علف هرز به بذر نشسته و مدفوع حیوانات خانگی استفاده کرد.

وی با اشاره به میزان تولید کود کمپوست نسبت به زباله های دفع شده بیان کرد: ظرفیت مخزن ما 150 کیلوگرم است و مدت زمان تبدیل پسماند به کمپوست بدون استفاده از ورمی 5 ماه و در صورت استفاده ورمی حدود دوماه است که با همین ظرفیت مخزن هر 5 ماه یکبار بین 5 تا 10 کیلوگرم کود کمپوست از کمپوست ساز دریافت می کنیم.

دیلمی در پایان با اشاره به ضرورت فراگیرشدن این طرح خاطرنشان کرد: این طرح تنها به پایتخت ختم نمی شود و ما در شهرستان‌ها نیز کلاس های آموزشی برپا کرده ایم و بسیاری از شهرستان ها به کود کمپوست دست یافته اند .
گروه همیاران سبزیافت آماده ارائه هرگونه آموزش و خدمات ترویجی به علاقه مندان است و امیدواریم به زودی حجم پسماند طرح و هزینه حمل و نقل و بیماری های ناشی از آن کاهش چشمگیری پیدا کند.

تبدیل زباله خانگی به کود گیاهی
تبدیل زباله خانگی به کود گیاهی

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.