فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

قانون به دنبال بارش باران در  تیرماه سال 94 در ارتفاعات بالادست روستاي سيجان در حوزه آبخيز ارنگه (از توابع شهرستان کرج) و پس از گذشت حدود 5 دقیقه از بارش، متأسفانه سيل مهیبی وارد روستاي سيجان گرديد و با حمل مواد جامد از جمله تنه­ هاي درختان و سنگ­هاي درشت باعث مسدود شدن پل­هاي موجود در روستا، طغيان رودخانه و وارد آمدن خسارت­هاي جاني و مالي جبران ناپذیری به این منطقه شد.


این حادثه که نشان از خشم طبیعت از دست اندازی متجاوزین به عرصه ­های منابع طبیعی و تخریب پوشش گیاهی منطقه بود تنها هشدار کوچکی برای ساکنین اینگونه مناطق و همچنین مسئولین دولتی بود.

در این راستا؛ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به دنبال وقوع این حادثه دردناك، پس از پیگیریهای مستمر، با دریافت اعتبار از محل مدیریت بحران استان، با اجرای پروژه­ های احیایی مختلف، ضمن بهبود پوشش گیاهی منطقه نسبت به جلوگیری از حوادث دلخراشی از جمله سیل اقدام نمود.

در همین خصوص به مناسبت نزدیک شدن به سالگرد جانباختگان این حادثه دلخراش، حامد فرضی؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، طی بازدید از منطقه بیان نمود که در سال گذشته و پس از وقوع حادثه سیل سیجان، ضمن شناسایی مناطق بحرانی این حوزه آبخیز، پروژه ­های مختلفی از جمله کپه­ کاری، جنگلکاری و آبخیزداری اجرا شده است.

فرضی؛ ضمن بر شمردن پروژه­ های اجرا شده در این حوزه، به پروژه جنگلکاری به مساحت 130 هکتار در روستای سیجان اشاره و بیان کرد که در این پروژه که با کمک شورای اسلامی روستا، دهیاری، شرکت تعاونی، سمن­های زیست محیطی و اهالی بومی منطقه انجام شد، به منظور رسیدن به اهداف حفاظتی و همچنین بهبود وضعیت معیشت مردم از گونه­ های جنگلی اقتصادی از جمله ارس، بنه، زرشک، سنجد، سماق، زالزالک، گردو جنگلی، بادام جنگلی و غیره استفاده شد.

در ادامه، مديركل منابع طبيعي و آبخیزداری البرز، به پروژه كپه كاري با گونه هاي مرتعي آگروپايرون، بروموس و.... که با مساحتی در حدود 185 هكتار كه در مراتع بالادست روستاي سيجان انجام شده اشاره و اظهار امیدواری کرد که: باانجام اقدامات بيولوژيكي در كنار عمليات­ مكانيكي كه عمدتا شامل سازه­ هاي گابيوني، سنگ و ملات مي ­باشد، قدمی در راستای بهبود وضعیت این مناطق برداشته و شاهد چنین حوادثی در سال­های آتی نباشیم.

فرضی با بیان اینکه چرای بی رویه در مراتع استان یکی از مهمترین علت­های تخریب پوشش گیاهی مراتع استان می ­باشد، گفت: از اواخر بهمن ماه سال 94 تاکنون، پروژه کنترل چرای دام به شکل بسیار جدی در حال اجرا می ­باشد و تا کنون 60000  واحد دامی از سطح مراتع استان البرز اخراج شده است و منجر به تنظیم 2 پرونده تخلف، 99 فقره تنظیم صورتجلسه مشاهدات و 93 فقره اخطار به دامداران غیرمجاز گرديده است.

 

مرهمی بر زخم های طبیعت
مرهمی بر زخم های طبیعت

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.