فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

دولت بهار: عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه از استخراج روغن در سطح نیمه صنعتی از گیاه کاملینا در کرمانشاه خبر داد.
  

دکتر دانیال کهریزی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه گیاه روغنی کاملینا برای اولین بار در کشور توسط یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه رازی(در قالب شرکت دانش بنیان) اصلاح و کشت شده و هم اکنون برای تمامی اقلیم‌های کشور و در شرایط دیم سازگاری آن تایید شده است، اظهار کرد: تکثیر و کشت این گونه برای اولین بار در ایران انجام شده است و نتایج حاصل از کشت آن در 12 استان کشور موفقیت آمیز بوده است.


کهریزی که مدیریت این گروه تحقیقاتی را بر عهده دارد، با اشاره به اینکه گیاه روغنی جزو خانواده براسیکاسه است و در آزمایشات مختلف نشان داده شده که احتیاجات آبی بسیار کمتر و مقاومت به سرمای بهاره بیشتری نسبت به سایر گیاهان روغنی به‌خصوص کانولا دارد، تصریح کرد: همچنین این گیاه مقاومت بسیار بالایی نسبت به آفات رایج در دانه‌های روغنی مانند سوسک‌های گرده‌خوار دارد.

کهریزی با بیان اینکه روغن این گیاه از باکیفیت‌ترین روغن‌های جهان به شمار می‌رود، افزود: روغن گیاه کاملینا علاوه بر مصارف خوراکی و غذایی، به دلیل بالا بودن میزان امگا 3، ویتامین E و خواص آنتی اکسیدانی، خواص درمانی بسیاری دارد.

کهریزی افزود: استخراج روغن این گیاه برای اولین بار در موسسه ژالان با حضور برخی اساتید دانشگاه، ریاست و معاونین سازمان جهاد کشاورزی استان و برخی دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد.

وی افزود: روغن این گیاه دارای تاییدیه سازمان بین المللی غذا و دارو (FDA) است و پس از اخذ مجوزهای داخل کشور در فروشگاه‌ها قابل عرضه خواهد بود.

موفقیت محققان ایرانی در استخراج روغن از گیاه کاملینا
موفقیت محققان ایرانی در استخراج روغن از گیاه کاملینا

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.