فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از خزان زودرس تاکستان‌های استان در این فصل از سال خبر داد.

به گزارش ایسنا، مجید تشکری در کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی با اشاره به بروز بیماری سفیدک داخلی در تاکستان‌های این استان اظهار کرد: این استان دارای 16 هزار هکتار باغ انگور است که از این مساحت 11 هکتار آبی و 4000 هکتار دیم است که سالانه حدود 180 تن انگور برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه دمای هوا و رطوبت کافی شرایط لازم را برای طغیان این آفت در تاکستان‌های استان فراهم کرده است، افزود: به رغم ارائه هشدارهای لازم و اقدامات پیش گیرانه همچنان بیماری در باغات انگور  در حال افزایش است.

تشکری با اشاره به اینکه این بیماری باگرم شدن هوا و قطع بارندگی از بین می‌رود، ادامه داد: اما در این مقطع از زمان نیز شاهد بارش‌های باران به خصوص در منطقه بدرانلوی بجنورد که مساحت زیادی از تاکستان‌های انگور در آن وجود دارد، هستیم.

به گفته وی شرایط طغیان این بیماری در سایر نقاط استان همچون فاروج و شیروان نیز به خوبی مهیاست.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون باغداران چندین مرتبه اقدام به هرس و سمپاشی کرده‌اند اما تمامی این مورارد نیازمند هزینه کردهای بالایی هستند و باغداران استان از توان مالی خوبی برخوردار نیستند.

به گفته وی امان برخی از باغداران به علت سمپاشی‌های مکرر بریده است و دیگر باغ‌های خود را رها کرده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: بیماری سفیدک داخلی انگور به برخی از تاکستان تا 100 نیز خسارت وارد کرده و در تاکستان‌هایی که به خوبی و از همان ابتدا مدیریت شده است میزان خسارت تا 10 درصد بوده است.

وی تصریح کرد: این بیماری در باغات این استان دیگر مدیریت پذیر نیست و تاکستان‌ها دچار بحران و خزان زود رس در این فصل از سال شده است.

تشکری توصیه کرد: باید اقدامات بهبودی همچون استفاده از روش‌های تغذیه‌ای و یا سمپاشی در باغات استان انجام شود تا بتوانیم این باغات را برای سال آینده حفظ کنیم.

وی ادامه داد: این بیماری تا 80 درصد به تاکستان‌های منطقه بدرانلوی بجنورد و تا 49 درصد به تاکستان‌های کل استان که معادل 810 میلیارد ریال است خسارت وارد کرده است.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.