فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  


رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی گفت: کشت دانه‌های روغنی گلرنگ و کلزا در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه ممکن است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، اراضی حاشیه دریاچه ارومیه با وجود کم آبی و خشکسالی که سبب خشک شدن سطح وسیعی از آب دریاچه و از بین رفتن پوشش گیاهی و جانوری شده است، هر روز بیش از پیش طعم لم یزرع بودن را می‌چشد.

در این میان یافتن گونه‌های مقاوم به خشکی و گسترش کشت آنها در حاشیه این دریاچه از اهمیت بالایی برخوردار است.

دانه روغنی گلرنگ در الگوی کشت حاشیه شرقی دریاچه ارومیه جایگاه خاصی دارد

رئیس  مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه یکی از واحد‌های اصلی بخش تحقیقات زراعی باغی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، واحد دانه‌های روغنی است، افزود: در این واحد پروژه‌های پژوهشی به‌زراعی و به‌نژادی روی دانه‌های روغنی با اولویت کلزا و گلرنک صورت می‌گیرد.

حسین لطفعلی زاده با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در مورد گیاهان روغنی، گفت: از جمله این تحقیقات پیرامون گیاهان روغنی می‌توان به شناسایی ارقام متحمل به سرما و خشکی، تعیین میزان بذر، تراکم کشت و زمان کشت دانه‌های روغنی، مشارکت در معرفی ارقام و تولید بذر در مقیاس انبوه اشاره کرد.

وی افزود: از جمله دستاورد‌های واحد دانه‌های روغنی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی، مشارکت اصلی در معرفی ارقام دانه روغنی گلرنگ شامل: گلدشت، گل مهر، صفه و پدیده است.

رئیس  مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی خاطرنشان کرد: دانه روغنی گلرنگ برای کشت در اراضی مواجه با کمبود آب و شوری و کم بازده، بسیار مناسب بوده و در الگوی کشت حاشیه شرقی دریاچه ارومیه جایگاه خاصی دارد.

وی ادامه داد: همچنین دانه روغنی کلزا جزو معدود دانه‌های روغنی است که از قابلیت سازگاری و کشت گسترده‌ای در شرایط اقلیمی کشور دارد و مشارکت فعال در معرفی رقم کلزای احمدی نیز از فعالیت واحد دانه‌های روغنی این مرکز بوده است.

دانه روغنی گلرنگ؛ گیاهی متحمل شوری و خشکی بالا

معاون پژوهش و فناوری  مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی نیز در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به توانایی دانه روغنی گلرنگ در تحمل شوری اظهار داشت: سطح وسیعی از اراضی زراعی حاشیه دریاچه ارومیه و دشت تبریز را اراضی کم بازده تشکیل می‌دهند و گلرنگ با تحمل به شوری و خشکی بالا، جزو معدود گیاهان زراعی است که در این اراضی از آینده نوید‌بخشی برخوردار است.

حمید رهنمون با اشاره به اینکه این مناطق به دلیل عدم دسترسی به آب در شهریور و اوایل پاییز، امکان کاشت دانه‌های روغنی به صورت پاییزه فراهم نیست، افزود: نتایج بررسی میانگین عملکرد دانه نشان داد که گل مهر با 4782 کیلوگرم دانه در هکتار، مکزیک 248 با 4922 کیلوگرم دانه در هکتار و مکزیک 14 با 4420 کیلوگرم دانه در هکتار بیشترین عملکرد دانه را در شرایط آزمایش کسب کردند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ژنوتیپ‌های مذکور از آینده نویدبخشی برای اراضی لب‌شور و مناطقی با آب لب‌شور به ویژه در حاشیه شرقی دریاچه ارومیه برخوردار باشند.

معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در مورد دانه روغنی کلزا گفت: نتایج آزمایش نشان داد که اثر تنش کمبود آب روی عملکرد دانه معنی‌دار شد و به‌جز طلایه و زرفام سایر ارقام از دوره رشد و گل‌دهی مشابهی برخوردار بودند و Wpn-6، لیکورد و اُکاپی بیشترین تعداد خورجین در بوته را داشتند.

وی افزود: مودنا و L155 از وزن هزار دانه کمتری برخوردار بودند و HL3721 و HL2012 بیشترین وزن هزار دانه را نشان دادند که این دو ژنوتیپ بیشترین عملکرد دانه را داشتند.

رهنمون با یادآوری اینکه نتایج آزمایش نشان دادند که تنش کمبود آب در هر دو مرحله گل دهی و پُر شدن دانه باعث کاهش معنی دار عملکرد دانه شد، گفت: در همه ژنوتیپ ها، بیشترین عملکرد دانه به شرایط بدون تنش تعلق داشت و کمترین عملکرد دانه به طور میانگین در شرایط بروز تنش از مرحله گل‌دهی به‌دست آمد.

وی ادامه داد: در هر دو شرایط کمبود آب RGS003 بیشترین عملکرد دانه را نشان داد و در شرایط بروز تنش از مرحله گل‌دهی، زرفام نیز عملکرد بالاتری داشت.

به گزارش تسنیم، سیستم عمودی و گسترده ریشه گیاه اجازه می‌دهد که گیاه بتواند رطوبت و مواد غذایی را از اعماق خاک جذب کند و به همین دلیل گیاه گلرنگ نسبت به سایر گیاهان به خشکی مقاوم تر است. مقاومت بالا به شوری و پایین بودن نیاز آبی از عوامل امکان انتخاب گیاه روغنی گلرنگ برای کشت در حاشیه دریاچه ارومیه محسوب می‌شود.

گزارش از امیرمسعود طایفه

کشت دانه‌های روغنی در حاشیه دریاچه ارومیه امکان پذیر است
کشت دانه‌های روغنی در حاشیه دریاچه ارومیه امکان پذیر است

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.