فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  


 

بابا آدم که فيل گوش و آراقيطون نيز ناميده مي شود گياهي است علفي و دوساله که ارتفاع ساقه آن تا 1/5 متر مي رسد. اين گياه به حالت وحشي در دشت ها و نواحي معتدل و مرطوب و سايه در اروپا و آسيا مي رويد. ساقه آن که شبيه پوست مار است پوشيده از کرکهاي خشن و زبر است. برگهاي آن بسيار بزرگ و پهن بحالت افتاده بر روي ساقه قرار دارد.
رنگ برگ ها در قسمت چسبيده به ساقه سبز کم رنگ و هر چه بطرف انتهاي برگ نزديک تر مي شويم تيره تر مي شود.

ريشه گياه دراز دوکي شکل و مانند هويج به ضخامت انگشت دست بوده وداراي مقدار زيادي کربنات پتاسيم و نيترات پتاسيم است. پوست ريشه بابا آدم قهوه اي، مغز آن سفيد و طعم آن کمي شيرين است ولي بوي تهوع آوري دارد.

ميوه آن پس از رسيدن به صورت فندقي با 3 يا 4 سطح به رنگ زرد حنايي ظاهر مي شود.

در انتهاي ميوه تارهاي زرد رنگي وجود دارد که در موقع عبور گوسفندان و جانوران به پشم هاي آنها مي چسبد و موجب پخش تخم اين گياه به مناطق ديگر مي شود .

بابا آدم در بعضي از نقاط ايران به حالت وحشي مي رويد. از ريشه اين گياه استفاده طبي به عمل مي آيد پس از خارج کردن ريشه بابا آدم از خاک آنرا بخوبي شسته و به قطعات کوچک سه سانتيمتري تقسيم کرده و در اثر حرارت خورشيد يا در کوره هاي مخصوصي خشک مي کنند.

  ● ترکيبات شيميايي
ريشه بابا آدم داراي ماده اي بنام اينولين Inulin، روغن فرار، تانن، رزين، قند، آهن، کلسيم و ويتامينC مي باشد. دانه بابا آدم داراي روغني است برنگ زرد و طعم تلخ اسيد لينولئيک و اسيد اولئيک است.

 ● خواص داروئي

از نظر طب قديم ايران ريشه بابا آدم سرد و خشک است.بهترين تصفيه کننده خون است و خون را تميز کرده و سموم را از بدن خارج مي کند،جوش هاي صورت و کورک را برطرف مي کند،ادرار آور و معرق است،سيستم لنف بدن را تميز مي کند،بيماري هاي پوستي نظير اگزما، گل مژه و زخم ها را برطرف مي کند،تورم را از بين مي برد،تقويت کننده بدن است، جوشانده برگ هاي بابا آدم را در معالجه سرگيجه و رماتيسم بکار مي برند،جوشانده تخم بابا آدم ضد عفوني کننده است،در معالجه ذات الريه بکار مي رود،تب حاصل از بيماري مخملک را برطرف مي کند، در معالجه يبوست موثر است،نقرس را برطرف مي کند،درد سياتيک را آرام مي کند، در برطرف کردن کمر درد موثر است،آب آوردن بدن را درمان مي کند، هضم غذا را تسريع مي کند، کهير را برطرف مي کند،ريشه بابا آدم را له کرده و يا بجوشانيد و آنرا روي کورک يا اگزما بماليد تا آنرا برطرف کند،براي جلوگيري از ريزش مو و تقويت آن جوشانده غليظ ريشه بابا آدم را به سرماليد.

  ● طرز استفاده
▪ دم کرده ريشه بابا آدم: مقدار 50 گرم ريشه بابا آدم را در يک ليتر آب جوش ريخته و بمدت 20 دقيقه دم کنيد.

▪ جوشانده ريشه بابا آدم : مقدار 80 گرم ريشه بابا آدم را در يک ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد بمدت 10 دقيقه به آرامي بجوشد.

▪ تنطور بابا آدم: اين تنتور را مي توان از فروشگاه هاي گياهان دارويي يا برخي از داروخانه ها Store خريداري کنيد.

▪ دم کرده ريشه بابا آدم و شيرين بيان:30 گرم ريشه باباآدم را با مقدار مساوي آن شيرين بيان در يک ليتر آب جوش ريخته و بمدت نيم ساعت دم کنيد . اين دم کرده تصفيه کننده خون است . براي اين منظور از اين دم کرده به مقدار سه فنجان در روز بنوشيد.

  ● مضرات
مضرات خاصي گفته نشده است.

خواص درماني بابا آدم؛ معالجه سرگيجه و رماتيسم
خواص درماني بابا آدم؛ معالجه سرگيجه و رماتيسم

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.