فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: در صورت تصویب لایحه جامع خاک در مجلس شورای اسلامی، صادرات هر نوع خاک بویژه خاک کشاورزی به خارج از کشور ممنوع خواهد شد.

حسین بشارتی در گفتگو با موج در پاسخ به این سئوال که آیا با تصویب لایحه جامع خاک جلوی صادرات آن گرفته می شود، با بیان این مطلب اظهار داشت: در یکی از مواد قانون برنامه پنجم، صادرات خاک های غیر زراعی و کشاورزی آزاد اعلام شده است.
وی افزود: در واقع تشخیص خاک زراعی از غیر زراعی کار بسیار دشواری است و این تصمیم کاملا غیر کارشناسی و غیر تخصصی بوده است.
رییس موسسه تحقیقات خاک و آب ادامه داد: خاک فصل مشترک 5 فرآیند اقلیم، پوشش گیاهی، سنگ بستر و زمان است که با کنش روی یکدیگر آن را بوجود می آورند.
وی گفت: اگر خاک بیابان را در داخل گلخانه قرار داده و شرایط رطوبت و دمای مناسبی برای آن فراهم کنیم، ممکن است بتوانیم محصول خوبی از آن برداشت کنیم.
بشارتی افزود: با انتقال خاک یک دشت حاصلخیز به مناطق بیابانی، هیچ محصولی نمی توان از این خاک برداشت کرد.
وی بیان داشت: خوشبختانه موسسه تحقیقات خاک و آب اقدامات تاثیرگذاری در زمان بررسی لایحه جامع خاک در مجلس انجام داد. با توجیه اعضای حاضر در کمیسیون تخصصی، بند ممنوعیت صادرات خاک کشاورزی در لایحه جدید آمد.
رییس موسسه تحقیقات خاک و آب درباره مراحل تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان ساخت: در گام اول این لایحه با لایحه تقدیمی سازمان حفاظت محیط زیست ادغام شد.
وی افزود: با این ادغام، لایحه از حالتی که در ابتدا داشت، خارج شد و بیشتر مباحث حفاظتی، آلودگی خاک و جرایم مرتبط با فعالیت های مخرب در آن پررنگ شد.
بشارتی گفت: با این همه، لایحه اصلاح شده یک جامع نگری به مسئله خاک داشت و می توانست زمینه حفاظت از این منابع را فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه پس از تصویب لایحه در کمیسیون تخصصی و تصویب 6-5 ماده از آن در صحن علنی مجلس، اذعان داشت: این لایحه توسط دولت پس گرفته شد و با لایحه جامع آبخیزداری و منابع طبیعی ادغام شد.
رییس موسسه تحقیقات خاک و آب تصریح کرد: با این ادغام، لایحه اولیه در قالب فصلی از لایحه جامع منابع طبیعی درآمد و بیش از 70 بند اولیه به 34-33 ماده تقلیل یافت.
وی اظهار داشت: در صورت تصویب قانون حفاظت خاک و آبخیزداری، اگرچه لایحه فعلی با نگاه اولیه اندکی فاصله دارد، اما به دلیل نبود قانون درباره خاک، تاثر مثبتی بر حفاظت از آن خواهد داشت.
بشارتی گفت: خاک سفره ای است که هزاران سال قبل برای انسان ها گسترده شده و تا کنون مردم از این سفره ارتزاق می کنند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.