فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

قانون-یک فعال محیط زیست گفت: حجم آب تالاب گاوخونی به بیشترین میزان ده سال گذشته‌اش رسیده است.

به گزارش قانون رضا خلیلی ورزنه در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه اصفهان، اظهار کرد: میزان حجم آب در تالاب گاوخونی نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است.


وی به پیداشدن گونه‌های گیاهی و جانوری در تالاب گاوخونی اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار در 10 ساله گذشته، قسمت‌هایی از تالاب گاوخونی که خشک بود حالا دارای آب شده است و حتی قسمتی‌هایی از تالاب آب جریان دارد و ماهی و بچه ماهی هایی که خوراک پرندگان هستند، در آن دیده می شود.


این فعال محیط زیست اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد که آبگیری سه ماه و نیمه تالاب تاثیر فراوانی را بر تالاب داشته و حتی در قسمت‌هایی از تالاب و اطراف آبراهه پوشش گیاهی ایجاد شده است.

خلیلی ورزنه با اشاره به بسته شدن جریان آب زاینده رود، اظهار کرد: مقداری پساب نیز در تالاب وجود دارد، در سال گذشته که رودخانه خشک شده بود، آب‌رسانی سخت بود، اما امسال مسیر رودخانه باز است و جریان آب نیز وجود دارد.


این فعال محیط زیست پیرامون جاری ماندن حقابه محیط زیست در مسیر رودخانه زاینده رود گفت: حقابه زیست محیطی طرحی است که سال ها قرار است اجرا شود اما تاکنون اجرا نشده است. به عنوان نمونه باید در از محدوده آبگرم شاخ کنار در ثانیه 5.8 مترمکعب آب عبور کند که هنوز این موضوع محقق نشده است.

خلیلی ورزنه با بیان اینکه طرح حقابه زیست محیطی همواره جزو اولویت‌ها است، تاکید کرد: این طرح تاکنون اجرایی نشده است و اگر این حقابه محیط زیست تامین شود، گاوخونی خشک نخواهد شد.


وی با اشاره به حضور فلامینگوها در تالاب گاوخونی، اظهار کرد: فلامینگوها معمولا پاییز و زمستان به تالاب گاوخونی می‌آیند و زمانی که در تالاب آب وجود داشته باشد در تالاب مستقر می شوند. امسال تا هفته پیش حدود 50 تا 60 قلامینگو در تالاب دیده شده است.

این فعال محیط زیست افزود: دیروز که حدود هشت کیلومتر در تالاب قدم زدم فقط یک جفت فلامینگو دیدم. یک تخم فلامینگو نیز پیدا کردم که برای همان جفت بوده است. این فلامینگوها لانه سازی نکرده بودند و تخم را در آب رها کرده بودند. این نشان می دهد که شرایط برای لانه سازی خوب نبوده است.

افزایش حجم آب در تالاب گاوخونی
افزایش حجم آب در تالاب گاوخونی

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.