فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

قارچ جانور به حساب نمی آید و همچنین قارچ گیاه نیست.قارچ ها دگر پرورده بوده و برای رشد و تکثیر به مواد آلی و انرژی و کربن احتیاج دارند. بیشتر قارچها در آب وخاک هستند. قارچها تأثیر زیادی در طبیعت دارند .
چرا قارچ گیاه نیست؟ انواع قارچ را بشناسید
چرا قارچ گیاه نیست؟ انواع قارچ را بشناسید

آیا قارچ گیاه است؟

اگر کنجکاو شد ه اید که بدانید چرا قارچ گیاه نیست یا است و مطالبی مفید در مورد قارچها و انواع قارچ یاد بگیرید و از خواص این گیاه و زیانهای آن بدانید، مطالب زیر به شما در این مورد کمک خواهد کرد ...

 

قارچ گیاه نیستقارچ گیاه نیست

 

قارچ چیست؟

چرا قارچ گیاه نیست ؟ نام انگلیسی قارچ ها(Fungus ) نام دارد .نه جانور به حساب می آید ونه گیاه پس قارچ گیاه نیست.قارچ ها دگر پرورده بوده و برای رشد و تکثیر به مواد الی وانرژی وکربن احتیاج دارند .بیشترقارچها در آب وخاک هستند.به علم مطالعه در مورد قارچها را قارچ شناسی می نامند.آنها تأثیر زیادی در طبیعت دارند .بعضی از آنها با تخمیر روی انگور باعث درست شدن شراب می شوند.بعضیاز ا نواع آن انگورها را روی تاک می کشند.برخی از آنها رنگ کاشی های حمام را تغییر می دهند .بعضی از آنها باعث بیماری می گردند.برخی دیگر باعث پوسیدگی چوب می شوند.قارچها برعکس گیاهان نمی توانند غذای خود را تولید کنند .و برای ادامه زندگی باید مصرف کننده باشند .بعضی از مردم به آن کلاه دیوان ویا چتر مار نیز می گویند. نام لاتین آن mushroom نام دارد.بعضی از انواع آنها سمی هستند .در جهان بیش از 40 هزار گونه قارچ شناسایی شده است .آنها ریشه وساقه و برگ ندارند.آنها مواد مغذی را از کودهای آلی ویا چوبهای خشک شده می گیرند .یا مانند انگلها غذای خود را از موجودات زنده دیگر تامین می کنند .نقش آنها در تجزیه کردن مواد در طبیعت زیاد است .مثلا با تجزیه چوب درختان و گیاخاک به برگرداندن دی اکسید کربن به اتمسفر کمک می کنند .


شکل ظاهری قارچ ها و سمی بودن یا نبودن

قارچها دارای یک کلاهک می باشند ودر زیرکلاهک تیغه هایی وجود دارند که به آن لامال می گویند در بعضی از نوع قارچ ها ساقه وجود دارد .از روی شکل قارچها نمی توان به سمی بودن یا نبودن آن پی برد.این کار برای کسانی که در این کار تبهر دارند نیز دشوار می باشد .هیچگاه خودتان به جمع آوری قارچ اقدام نکنید وحتما از جاهای معتبر آن را خریداری کنید .بعضی از مردم با خوردن قارچ های خوراکی هم دچار حساسیت می شوند .برخی از قارچها را اگر با مشروبات الکلی مصرف کنید دچار مصمومیت می شوید .نوعی از آنها وقتی تازه ونو هستند خوراکی می باشند وبه محض اینکه کهنه می شوند سمی می شوند.اگر قارچی را که به آن مشکوک بودید و مصرف کردید منتظر علامتهای مسمومیت نباشید و فورا به مراکز درمانی بروید.اگر قارچ سمی مصرف شود موجب نارسایی کلیه وکبد می شود که منجر به مرگ انسان می گردد.

گونه های مختلف از قارچها ی خوراکی:قارچ دکمه ای ،قارچ صدفی ،قارچ قهوه ای،قارچ طلایی،قارچ سیاه ، ،قارچ ترافل،


خواص قارچهای خوراکی

قارچها دارای مواد معدنی  همچون آهن ،سلنیوم ،پتاسیم ،مس ،کلسیم ،و فسفر ،می باشد .حاوی ویتامین های B12،B7،B1،B2،B3و ویتامین های C,D می باشد .

قارچ ها منبع خوبی از فیبر هستند .این ماده خوارکی از کالری کمی برخوردار است در هر 100 گرم قارچ 13 کیلو کالری انرژی وجود دارد .قارچها دارا یاسید نکولئیک است .1تا3 در صد از قارچها را پروتیین تشکیل داده است .پتاسیم آن از موز هم بیشتر است .ارزش پروتیین قارچ از گوشت کمتر واز سبزیجات بیشتر است .در قارچ از آنتی اکسیدان زیادی وجود دارد .قارچ خاصیت ضد سرطانی دارد .قارچ سیستم ایمنی بدن را بالا می برد .باعث تجزیه شدن کلسترول خون می شود .آنها را تا 4 روز می توانید در یخچال نگهداری کنید .برای اینکه بعد از خرد کردن قارچها رنگ آن تغییر نکند می توانید کمی آبلیمو روی آن بچکانید .


روش پخت قارچ

هر چقدر زمان پخت آن بالا باشد آب بیشتری از دست خواهد داد .آنها را به سه صورت آب پز . سرخ کردنی و خام میل کرد.قارچ برای کسانی که رژیم می گیرند و دیابت و چربی خون دارند مفید می باشد .اگر قارچها را سرخ می کنید بیشتر از 7 دقیقه نباید طول بکشد .


انواع قارچ

  1. قارچهای انگلی :اینگونه قارچها روی بدن موجودات زنده زندگی می کنند .وبه دو دسته تقسیم می شوند :انگلی اجباری و انگلهای اختیاری .
  2. قارچهای گندرو:این نوع از قارچها روی مواد آلی بسر برده واز آنها استفاده می کنند .
  3. قارچهای همزی:این قارچها از طریق همزیستی زندگی می کنند .
  4. قارچهای که روی بدن جانوران زندگی می کنند .
  5. قارچهایی که روی گیاهان زندگی می کنند وباعث بیماری در آنها می شوند .

انواع قارچ - قارچ گیاه نیستانواع قارچ - قارچ گیاه نیست

قارچها

قارچها و حساسیت

گرده افشانی گیاهان باعث حساسیت برای بعضی از انسانها می شود .گرده های قارچ نیز در فصلی که این کار انجام می شود در هوا پخش می شود که در زمانهایی که هوا ابری وبارانی است گرده افشانی کمتر و در زمانهایی که هوا گرم وخشک است و باد می وزد گرده افشانی بیشتر می باشد .برای اینکه از گرده افشانی دور باشید این نکات را رعایت کنید تا از حساسیت دور شوید :

  1. شبها پنجره های اتاق را ببندید واز تهویه هوا در منزل استفاده کنید .
  2. در ساعت های 8 تا 10 صبح کمتر از منزل خارج شوید .و عصرها هم به همین حالت .چون در این دو نوبت گرده افشانی به حداکثر خود می رسد .
  3. هنگامی که وزش باد زیاد است وهوا بارانی کمتر از منزل خارج شوید .
  4. در زمانهای که گرده افشانی زیاد است به مناطق دیگری مانند سواحل دریا بروید .
  5. داروهایی که پزشک برایتان تجویز نموده را به طور مرتب مصرف کنید .
  6. لباسهای خیس خود را در بیرون از منزل آویزان نکنید زیرا باعث رشد وتکثیر قارچها در آن می شوید .
  7. از نگهداری گیاهان زینتی در منزل خودداری کنید چون امکان رشد قارچ را بیشتر می کند .


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.