فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

خبرگزاري آريا- خواص و فوايد زيتون کالاماتا براي بدن انسان,زيتون کالاماتا تنها در جنوب يونان يافت مي شود و سرشار از آهن، کلسيم، فيبر خوراکي و ويتامين آ مي باشد.

 زيتون سبز و سياه از جمله خوردني‌هايي است که بيشتر افراد طعم آنها را چشيده‌اند اما زيتون «کالاماتا» هم که تنها در جنوب يونان يافت مي‌شود، سرشار از مواد مغذي است.

 درخت کالاماتا نسبت به ديگر درخت‌هاي زيتون برگ‌هاي بزرگتري دارد و نور خورشيد بيشتري جذب مي‌کند و ميوه آن طعم تلخ‌تري دارد.

 اولين کشت درخت زيتون شايد به بيش از 5000 سال پيش بازگردد و زيستگاه اصلي درخت زيتون غرب مديترانه و خاورميانه است.

 

زيتون منبع غني از مواد مغذي است و اگرچه زيتون کالاماتا معمولا در بسته‌بندي حاوي آب نمک نگهداري مي‌شود اما مي‌توان نوع کم نمک آن را مصرف کرد تا ميزان سديم دريافتي بدن کاهش يابد.

 

سايت هلث لاين به برخي از فوائد و خواص اين ماده خوراکي براي بدن اشاره کرده‌ است:

 

– چربي‌هاي سالم: زيتون کالاماتا حاوي همان چربي‌هاي سالم موجود در روغن زيتون است.

 

چربي‌هاي غيراشباع و تک‌زنجيره‌اي ممکن است موجب کاهش کلسترول شده و احتمال ابتلا به سکته‌هاي قلبي و مغزي را پايين بياورند.

 

طبق برآورد دپارتمان کشاورزي آمريکا دو قاشق غذاخوري زيتون حاوي 1.5 گرم چربي غيراشباع و تک‌زنجيره‌اي است.

 

– آهن: بررسي‌ها نشان مي‌دهد زيتون حاوي آهن بوده که مصرف 20 دانه از آن نزديک به 10 درصد نياز به آهن روزانه بدن را تامين مي‌کند.

 

– کلسيم: زيتون کالاماتا سرشار از کلسيم است. دريافت ميزان کافي از کلسيم، استخوان‌ها را قوي و مستحکم کرده و موجب خواب راحت مي‌شود. زماني که فرد پتاسيم،‌ ويتامين C و منيزيم مصرف مي‌کند جذب کلسيم بهتر انجام مي‌شود.

 

– ويتامين A: در زيتون کالاماتا ميزان اندکي ويتامين A هم وجود دارد. اين ويتامين از سلامت چشم‌ها و پوست حفاظت مي‌کند.

 

کمبود اين نوع ويتامين در کشورهاي در حال توسعه نادر است و مصرف بيش از حد آن هم مي‌تواند به سلامت کبد آسيب بزند.

 

– فيبر خوراکي: تنها شش دانه از زيتون حاوي يک دوم فيبر موجود در پرتقال است.

 

– کالري: اين نوع زيتون مي‌تواند بخشي از يک رژيم غذايي مناسب تلقي شود اما در صورتي که قصد کاهش وزن داشته باشيد نبايد در مصرف آن زياده‌روي کرد چون سه تا پنج دانه از روغن کالاماتا حاوي حدود 45 کالري است.

خواص و فوايد زيتون کالاماتا براي بدن انسان
خواص و فوايد زيتون کالاماتا براي بدن انسان

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.