فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۵         
  

زنجفیل یا زنجبیل گیاهی است که از ریشه آن استفاده می‌شود.

به گزارش سرویس خانواده جام نیـوز، اگر در حل مشکل فشار خون خود جدی هستید، می‌توانید به وسیله گیاهان و تغییراتی جزئی در شیوه زندگی، فشار خون خود را کنترل کرده و آن را به صورت دائمی درمان کنید. اِعمال تغییراتی در شیوه زندگی بسیار مهم است. برای نمونه اگر از درمان‌های گیاهی یا شیمیایی استفاده کنید و هم‌زمان سیگار بکشید، تمام اثرات درمانی را خنثی خواهید کرد، زیرا نیکوتین سیگار، عروق را تنگ کرده و قلب مجبور می‌شود برای جبران این مسئله به صورت مضاعف کار کند.

 

افزون بر این، رژیم غذایی درست و ورزش در سلامت قلب و کاهش فشار خون نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. مانند استفاده از غذاهای فاقد کلسترول و نمک. نمک یکی از خطرناک‌ترین عوامل برای بیماران مبتلا به فشار خون است. می‌توانید هنگام آشپزی از چاشنی‌ها و ادویه‌جات جایگزین استفاده کنید. بسیاری از این ادویه جات که برای بهبود طعم و بوی غذا استفاده می‌شوند، نه تنها جایگزین مناسبی برای نمک است، بلکه به عنوان گیاهان دارویی برای فشار خون بالا تجویز می‌شوند. برای نمونه: هل، جوز هندی، زنجفیل، دارچین و سیر برای کاهش فشار خون مفید است.

 

لیست گیاهانی که برای کاهش فشار خون استفاده می‌شوند، به شرح زیر است:

سنبل الطیب

سنبل الطیب پس از خشک شدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. طعم آن تلخ، ولی معطر است. عطر آن پس از خشک شدن بیشتر می‌شود. آثار دارویی ریشه تازه آن، سه برابر خشک شده آن است. سنبل الطیب باید در حرارت کم خشک شود، زیرا در حرارت بالا تمام اثرات دارویی آن از بین می‌رود. این گیاه آرام‌بخش و خواب‌آور می‌باشد و برای حملات آنژینی قلب مفید است. میزان مصرف آن در طول روز نباید بیش از ۵- ۱۰ گرم باشد.

 

زالزالک

این میوه علاوه بر ویتامین‌های A، B، C و کلسیم، دارای مختصری ترشی و پکتین است که برای تقویت قلب و معده بسیار توصیه می‌شود. مهم‌ترین اثر زالزالک روی قلب، تنظیم کردن حرکات نامنظم آن است و از تپش قلب و ضربان شدید آن جلوگیری می‌کند.

 

جوز هندی

صرف‌نظر از نقش جوز هندی به‌عنوان ادویه در غذا، این دانه خواص غذایی و درمانی بسیاری نیز دارد؛ جوز هندی منبع خوبی از ویتامین‌ها، املاح معدنی، اسیدهای آمینه، روی، آهن، مس، کلسیم، ‌ژرمانیوم، فلاونوئید‌ها و بسیاری مواد مفید دیگر است.

 

هل

هل خاصیت انرژی‌زایی دارد، از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست‌رفته کمک می‌کند، اضطراب و نگرانی را کاهش می‌دهد و در رفع افسردگی مؤثر است.

 

سیر

سیر پخته نقش کاهش‌ دهنده کلسترول خون را دارد، آن را رقیق کرده و از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند.

 

زنجبیل

زنجفیل یا زنجبیل گیاهی است که از ریشه آن استفاده می‌شود. آثار مهمی که از آن در تحقیقات امروزی به اثبات رسیده، شامل خواص ضد تهوع و استفراغ، ضد درد، ضد باکتری، ضد حساسیت، ضد سرطان، آنتی اکسیدان، ضد نفخ و اسپاسم، محافظ از کبد و برطرف‌ کننده عوارض سرماخوردگی است.

 

گینکگو بیلوبا (Ginkgo Biloba)

این گیاه برای بهبود مشکلات گردش خون سرخرگی، تصلب شرائین مغزی، نارسایی عروق مغزی، ناشنوایی گوش داخلی، کاهش بینایی و شنوایی در اثر نارسایی عروق و ... مفید است.

 

ممکن است مصرف دارو برای کاهش فشار خون، گزینه راحت‌‎تری باشد، اما استفاده از داروهای گیاهی، رژیم غذایی مناسب و ورزش به صورت دراز مدت، نتایج مؤثرتری به دنبال خواهد داشت.

 

در طب سنتی ایرانی نیز برخی گیاهان برای کاهش فشار خون تجویز می‌شوند:

دم کرده دانه و برگ شنبلیله (Trigonella foenum -graecum): شنبلیله دارای ویتامین B۳ است که عامل جلوگیری کننده از بیماری پلاگرا و همچنین بازکننده عروق است.

 

دم کرده برگ و ساقه گیاه داروش (Viscum album)

دم کرده ساقه و برگ جعفری

دم کرده تخم کرفس

دم کرده برگ درخت زیتون

حدود ۲ تا ۴ گرم از مواد فوق را بکوبید و مخلوط آن‌ها در یک لیوان آب جوش بریزید. پس از نیم ساعت یک فنجان مصرف کنید.

کاهش فشار خون با این گیاهان جادویی
کاهش فشار خون با این گیاهان جادویی

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.