فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  


 

خبرگزاري آريا-  بالنگ در کتب طب سنتي با نام"اترج کبير" آمده است. ميوه آنرا به فارسي بالنگ گويند و از نظر گياه شناسي واريته از بادرنگ است. اين درختچه داراي ميوه هاي زشتي است که گاهي به وزن يک کيلو گرم نيز مي رسد. نوع ديگري از بالنگ را به فارسي "بادرنگ" مي نامند و در کتب طب سنتي با نام هاي بادرنج، باذرنج و اترج صغير آمده است. بالنگ درختچه اي است به شکل غيرمنظم، برگ آن با کمي اختلاف شبيه ساير مرکبات ولي ميوه آن به کلي متفاوت و نوع کبير آن در ابعاد يک خربزه کوچک است.

 

شکل آن دراز از يک طرف متصل به شاخه کمي پهن و از طرف ديگر به نوک بارکي ختم مي شود. پوست آن به رنگ زرد طلايي خيلي ضخيم،موج دار و داراي برآمدگي هايي مانند تاول درشت است. قسمت عمده ميوه را با پوست زرد و گوشت سفيد داخل پوست را گرفته و تقريبا جاي براي پولپ ترش غير خوراکي وسط آن باقي نگذارده است.

 

گل آن سفيد است. بالنگ داراي پوست زرد رنگ طلايي، با بوي معطر، به خصوص نوع کوچک آن که پوستش صاف است، معطرتر است. قسمت گوشتي سفيد متصل به پوست خارجي آن ضخيم و کمي شيرين و قسمت پولپ وسط آن که در ميان پرده هاي ضخيم طولاني واقع شده است،داراي الياف و غلاف هاي پر از مايعي است که در بعضي انواع شيرين و در برخي ترش است. تخم هاي آن که در قسمت پولپ آن واقع است کمي دراز و در غلاف سفيدي واقع و مغز، سفيد و کمي تلخ است.

 

● ترکيبات شيميايي

بالنگ حاوي مقادير زيادي سيترونلال است که يک ترکيب آرامش دهنده بوده و در درمان بيماران مبتلا به افسردگي و بيماري هاي رواني کاربرد دارد. همچنين در پوست ميوه بالنگ اسانس ليمونن، گاما، ترپينن، ژرانيال و نرال است.

 

● خواص درماني

از نظر طبيعت طبق نظر حکماي طب سنتي پوست زرد آن کمي گرم و خشک است و شحم آن يا به عبارت ديگر قسمت گوشت سفيد داخلي متصل به پوست زرد آن در ارقامي که اين قسمت شيرين است از نظر طبيعت سرد و تر و خشک و برگ و شکوفه آن گرم وخشک است. از نظر خواص معتقدند که پوست زرد آن برا ي تقويت قلب و دماغ و کبد، سرد و معده احشاي داخل شکم مفيد است و براي تحليل بادها و نفخ و کمک به هضم غذا موثر مي باشد.

 

بخصوص مرباي آن با عسل; البته با خوردن مرباي آن اسراف نبايد شود زيرا هضم آن مشکل مي شود. دم کرده پوست زرد خشک شده آن مسکن قي صفراوي و جويدن آن خوشبو کننده دهان است. اگر پوست و گوشت سفيد خشک شده آن را درلابه لاي لباسها بگذارند مانع بيد زدن مي شوند. روغن بالنگ از نظر طبعيت گرم وخشک است وماليدن آن براي رفع بي حسي،فلجي، لقوه، رعشه و در مفاصل، سياتيک،امراض سرد عصبي و درد کليه، مثانه و خوشبويي عرق نافع است.

 

روغن شکوفه آن نيز همين اثر را دارد و روغن برگ آن قويتر است. خوردن قسمت گوشت سفيد متصل به پوست زرد خارجي آن خيلي ثقيل است و ديرهضم مي شود و مصرف آن بايد به صورت مربا با شکر و يا با عسل باشد. آب قسمت مغز ترش مزه بالنگ اگر با غذا خورده شود براي ماليخوليا حاصل سودا نافع است و چون ترشي آن براي اشخاص سوداوي مضر است بايد با شکر و قند شيرين شود و سپس خورده شود.

 

ضماد پخته تمام ميوه بالنگ در سرکه براي درد مفاصل و نقرس و ورم هاي مختلفه نافع است. در چين از خوشانده ريشه وپوست بالنگ به عنوان ضدسرفه، نرم کننده سينه ورفع ناراحتي لومباگو استفاده مي کنند. تخم بالنگ کرم کش وضد تب است.دم کرده سر شاخه هاي تازه سبز و جوان آن راشبه جزيره مالاريا به عنوان اشتها آور وضد گرما معالجه شکم درد مي خورند.

 

● مضرات

مضرات خاصي براي آن گفته نشده است.

خواص درماني بالنگ
خواص درماني بالنگ

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.