فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

چشمان خود را ببندید و تصور کنید در کوچه باغ هایی درحال قدم زدن هستید که درختانش به قدری سر به فلک کشیده‌اند که گویا آسمان را لمس می‌کنند، نسیم دلنوازی صورتتان را نوازش می‌کند و اگر کمی دستان خود را بالا ببرید می‌توانید میوه دلخواه خود را از شاخه جدا کنید.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، کناره‌های این مسیر گل‌های زرد، قرمز و سفید برای هر رهگذری دلنوازی می‌کند و اگر تنها چند قدم دیگر بردارید علاوه بر صدای ظریف گنجشک‌هایی که لابه لای درختان زندگی می‌کنند صدای زیبا و گوش نواز آب زلالی را خواهید شنید، اینجا بهشت نیست، خوانسار است، شهری که چشم از دیدن زیبایی‌هایش سیر نمی‌شود.

این شهر در نزدیکی کویر مرکزی ایران قرار دارد اما گویا دقیقا در دل بهشت است، خوانسار باغ شهر بی‌نظیری است که در لابه لای درختان خود پنهان شده است و نه تنها برای سفر بلکه برای گذران یک عمر هم این شهر با طبیعت زیبا و ظرفیت‌های مختلفی که دارد می‌تواند شهر مناسبی باشد.

خوانسار به شهر یازده چشمه معروف است، چشمه هایی که زندگی را به این شهر می آورند در پارک سرچشمه به یکدیگر می‌رسند؛ این پارک یکی از قدیمی‌ترین قسمت‌های شهر خوانسار است، در شمال شرقی این پارک مقبره باباپیر قرار دارد، باباپیر در هفت قرن گذشته یکی از تاثیرگذارترین مردان مذهبی این شهرستان بوده است. همچنین در زمانی که خوانسار یکی از مراکز علمی آموزشی و مذهبی بود باباپیر یکی از چندین عالم مذهبی بسیار بزرگ این شهرستان بوده است.

در خوانسار، فرهنگ و مذهب رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند .در دوره صفویه متفکرین، شعرا و کارشناسان الهیات بسیار معروفی در این شهرستان مطالعه کردند و همچنین مزار امامزاده سید صالح و شاهزاده احمد جزء مکان‌های مذهبی مهم این منطقه است.

سوغات شیرین خوانسار

شاید به هر نقطه از ایران که سری بزنیم با نام عسل خوانسار مواجه شویم اما آن عسلی که در خوانسار به فروش می رسد عسل نابی است. اکثر کوه‌های این شهرستان پوشیده از انگبین است و همین انگبین‌ها بستر مناسبی را برای زندگی زنبورهای عسل در این منطقه فراهم می‌کنند.

خوانسار در دوره صفوی

سلاطین صفوی توجه خاصی به این خطه داشته‌اند و به همین دلیل صنایع دستی و کارگاهی در خوانسار رونق پیدا کرد و کارگاه‌هایی نظیر عصارخانه (کارگاه های روغن کشی)، چیت بافی، کوزه گری، پشم زنی، قالی بافی، قاشق تراشی (قاشق چوبی) و گیوه دوزی خوانسار شهرت خاصی داشته است. هم چنین بنایی به اسم "مدرسه ی مریم بیگم صفوی" توسط همسر شاه طهماسب در خوانسار ساخته شد که به رونق فرهنگی خوانسار کمک کرده بود. بعد از سقوط سلسله صفویه رونق و پیشرفت خوانسار نزول پیدا کرد تا جایی که دیگر در هیچ دوره‌ای نتوانست به آن رونق زمان صفویه خود دست پیدا کند.

گویش خوانساری

گویش خوانساری از قدیمی‌ترین گویش‌ها در ایران است، چرا که در نوشته‌های قدیمی مانند تاریخ بیهقی و کلیله و دمنه اصطلاحات قدیمی خوانساری به فراوانی دیده می‌شود، ارتباط زبان خوانساری با زبان هندی از آنجاست که کلمات مشترک و مشابه زیادی در این گویش و زبان هندی وجود دارد اما با این وجود لازم است که در این زمینه تحقیقات بیشتری صورت گیرد .مردم خوانسار زبان مخصوص خودشان دارند و تلاش برای فهمیدن آنکه آنها به هم چه می گویند بی فایده است چراکه با زبان معیار بسیار متفاوت است.

البته مردم مهربان این دیار با مسافران و گردشگران به زبان معیار حرف می‌زنند و علاوه بر اینکه مهمان نواز های خوبی هستند راهنمایان خوبی نیز برای مسافران نیز هستند.

گزارش از فاطمه عبدلی، خبرنگار ایسنای منطقه اصفهان


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.