فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۵         
  

خبرگزاري آريا- ديابت يا همان مرض قند تبديل به يکي از جدي ترين نگراني هاي حوزه ي سلامتي شده است. 

افرادي که از ديابت نوع 1 يا 2 رنج مي برند بايد تمام تلاش شان را براي کنترل قند خونشان بکنند که گاهي کار بسيار سختي است. اما هيچ چيز غيرممکن نيست به شرطي که به تغذيه ي خود دقت کنيد. خوشبختانه گياهان و ادويه هايي وجود دارد که به کنترل قند خون و در نتيجه مقابله با ديابت و اضافه وزن کمک مي کنند. با ما باشيد تا بيشتر با اين گياهان و ادويه ها آشنا شويد. 

داروهاي گياهي براي ديابتداروهاي گياهي براي ديابت
    مصرف چند گرم دارچين در روز مي تواند به کنترل قند خون  خون کمک کند.

 

دارچين
دارچين يکي از ادويه هاي معروف در جهان است. اين ادويه طعم فوق العاده اي به غذاها و کيک و شيرينيجات مي بخشد. اما بايد بدانيد که دارچين خواص درماني فوق العاده اي نيز دارد. اين ادويه حاوي ترکيبات بيولوژيک فعالي است که براي کنترل قند خون در ديابتي ها مؤثر عمل مي کنند. نتايج بررسي ها نشان مي دهند که مصرف چند گرم دارچين در روز مي تواند به کنترل قند خون و همچنين کاهش کلسترول بد خون کمک کند. اين ادويه ي معطر همچنين باعث افزايش کلسترول خوب خون مي شود. 

   پياز و سير باعث افزايش ميزان انسولين در خون مي ‌شوند

 

پياز و سير
سير از سبزي‌ هايي است که تاريخي بسيار کهن دارد. اين گياه حداقل 3 هزار سال در طب چين كاربرد داشته است.

پياز نيز يكي از قديمي ‌ترين گياهان زراعي است كه از هزاران سال قبل به عنوان طعم ‌دهنده غذاها و همچنين دارو از آن استفاده مي ‌شود. ‏ترکيبات فعال گوگردي مانند آليل‌ پروپيل دي ‌سولفيد موجود در پياز و اکسيدآليل دي‌ سولفيد موجود در سير نقش اصلي را در کاهش قندخون دارند.

پياز و سير باعث افزايش ميزان انسولين در خون مي ‌شوند. هر چقدر مصرف اين مواد بيشتر باشد، قند خون بيشتر کاهش مي ‌يابد. مصرف قرص ‌هاي سير به ميزان 2400 ميلي‌ گرم در روز به مدت 3 ماه، قند خون را مختصرا كاهش مي ‌دهد. 

  شنبليله به بهبود تحمل گلوکز کمک کرده و به اين ترتيب باعث کاهش قند مي شود

 
شنبليله
اگر شما مبتلا به ديابت هستيد به سبزي معطر شناخته شده براي همه ي ايراني ها ارتباط بيشتري داشته باشيد. شنبليله که به صورت آرد نيز وجود دارد به بهبود تحمل گلوکز کمک کرده و به اين ترتيب باعث کاهش قند و کلسترول خون مي شود. مي توانيد از تخم شنبليله هم براي کنترل قند خونتان استفاده کنيد. در اين صورت مي توانيد آن ها را قبل از مصرف در آب خيس و با شکم خالي ميل کنيد. مي توانيد قبل از مصرف هر نوع داروي گياهي با پزشک معالج خود مشورت کنيد.  

 

   ميوه خيار تلخ حاوي ماده ‌اي شبيه انسولين استو به کاهش قند خون کمک ميکند

 
خيار تلخ
اين ميوه شبيه كدوي زگيل‌ دار است و در نواحي گرمسير مانند آمازون، آفريقاي‌ شرقي و آسيا رشد مي‌ كند و در آمريكاي‌ جنوبي به عنوان غذا و دارو كشت مي ‌شود. ميوه تازه آن به رنگ سبز است كه با رسيدن به رنگ نارنجي- زرد تبديل مي ‌شود.

تمام قسمت ‌هاي اين ميوه بسيار تلخ است. ميوه خيار تلخ حاوي ماده ‌اي شبيه انسولين است و مصرف روزانه حدود 60 گرم شيره اين گياه به کاهش مختصر قندخون منجر مي ‌شود. 

  زنجبيل به تنظيم کلسترول، کنترل قند و وزن افراد مبتلا به ديابت نوع 2 کمک مي کند

  
زنجبيل
زنجبيل يک ادويه ي فوق العاده و خوش عطر و طعم است که در تهيه ي غذاها و شيرينيجات استفاده مي شود. اين ادويه براي ديابتي ها نيز مفيد است. نتايج بررسي ها نشان مي دهد که مصرف روزانه 3 گرم از اين ادويه (به صورت کپسول) به تنظيم کلسترول، کنترل قند و وزن افراد مبتلا به ديابت نوع 2 کمک مي کند. اگر علاقه اي به مصرف کپسول زنجبيل نداريد مي توانيد روزانه دو فنجان چاي زنجبيل بنوشيد. البته حواستان باشد که مصرف زنجبيل زياد براي افرادي که از فشارخون بالا رنج مي برند توصيه نمي شود. مي توانيد به شير يا چاي معمولي نيز کمي پودر زنجبيل اضافه کنيد. 

برگ‌ هاي سياه گيله در طب سنتي در درمان بيماري ديابت استفاده مي‌ شود

 
سياه گيله
در ايران تنها يک گونه از قره ‌قات وجود دارد که آن هم در جنگل‌ هاي تالش و نواحي مرطوب رشد مي‌ كند که در زبان محلي به آن سياه گيله مي ‌گويند. ميوه آن را مي ‌توان هم به صورت تازه و هم خشك شده مصرف كرد يا در تهيه انواع مرباها و دسرها به كار برد. برگ‌ هاي اين گياه در طب سنتي در درمان بيماري ديابت استفاده مي‌ شود.

اثر ضدديابت يک بار مصرف عصاره اين گياه که اثري مشابه انسولين دارد، تا چند هفته در بدن باقي مي ‌ماند. به علاوه اين گياه دارويي در پيشگيري از عوارض بلندمدت ديابت مانند عوارض قلبي- عروقي، عصبي، کليوي و چشمي‌ تا حدي موثر است. عصاره آن به مقدار80 تا 160 ميلي ‌گرم 3 بار در روز براي بيماران مبتلا به ديابت توصيه مي ‌شود.   

   زردچوبه يک ماده ي ضدالتهاب و حاوي ترکيبات آنتي اکسيداني است

       
زردچوبه
زردچوبه يک طلاي خوراکي است که در تهيه ي غذاها به وفور استفاده مي شود. اين ادويه به کاهش قند خون کمک مي کند. زردچوبه يک ماده ي ضدالتهاب و حاوي ترکيبات آنتي اکسيداني است که براي سلامت قلب مفيد و به کاهش وزن کمک مي کند. نتايج بررسي ها نشان مي دهند که زردچوبه براي افرادي که از اختلالات مربوط به کليه ها رنج مي برند نيز مفيد است. زردچوبه يک افزودني مناسب براي غذاهاي شور است و مکمل هاي آن نيز وجود دارد. قبل از مصرف حتماً با پزشکتان مشورت کنيد.   

  خار مريم موجب افزايش حساسيت سلول‌ ها به انسولين و کاهش قندخون مي ‌شود

خار مريم
خار مريم اصالتا بومي ‌منطقه مديترانه است. اين گياه امروزه در سراسر نقاط دنيا از اروپا تا آسيا و از آفريقا تا آمريکاي شمالي گسترده شده است. اين گياه دارويي موجب افزايش حساسيت سلول‌ ها به انسولين و کاهش قندخون مي ‌شود. ماده موثر آن سيلي مارين نام دارد که تجويز آن به مقدار 200 ميلي ‌گرم 3 بار در روز موجب کاهش مختصر قندخون ناشتا و هموگلوبين HbA1C و چربي ‌هاي خون مي‌ شود.    

  در طب سنتي از گياه خار مريم جهت کاهش قند خون استفاده ميشود

هندوانه ابوجهل
هندوانه ابوجهل يا خربزه روباه يکي از گياهان دارويي متعلق به خانواده خيارها و کدوها است. اين گياه بومي ‌ايران بوده و در نواحي جنوبي کشور و مناطقي مانند جنوب استان خراسان يافت مي ‌شود. ميوه اين گياه داراي گلوکوزيد قابل ‌تبلوري با طعم بسيارتلخ به نام کولوسنتين است. اين گلوکوزيد که به حالت متبلور و خالص به رنگ زرد است، در آب به نسبت 20 درصد حل مي ‌شود و اگر هيدروليز شود، گلوکز و ماده‌ اي به نام کولوسنتتين مي ‌دهد.

در طب سنتي بسياري از کشورها از جمله ايران تجويز ميوه اين گياه جهت کاهش قند خون متداول است. ميوه اين گياه بسيار سمي ‌است و مصرف مقدار زياد آن باعث اسهال ‌خوني و درنهايت مرگ مي‌ شود.

تجويز مقدار 100 ميلي ‌گرم 3 بار در روز ماده موثر هندوانه ابوجهل به مدت 2 ماه در بيماران ديابتي نوع دوم، موجب كاهش مختصر ميزان هموگلوبين  HbA1C و قندخون ناشتا مي ‌شود. تجويز اين مقدار به مدت 2 ماه در اين بيماران بدون هيچ ‌گونه عوارض جانبي گوارشي، كبدي و كليوي است. 

  پودر کاري ادويه اي براي کنترل قند خون محسوب مي شود

 
پودر کاري
پودر کاري طعم خوبي به غذاها مي دهد. اين ادويه يکي از افزودني هاي فوق العاده براي تمام سس ها است. پودر کاري ادويه اي براي کنترل قند خون محسوب مي شود. ترکيبات موجود در اين ادويه به کاهش استرس اکسيداتيو کمک کرده و روي سوخت و ساز کربوهيدرات ها تأثير مثبتي دارد.  

  آلوئه ورا با سرعت زيادي به کاهش قند خون کمک مي کند

 

آلوئه ورا
از آلوئه ورا بيشتر در بهبود وضعيت پوست و تسکين سوختگي استفاده مي شود. اما خواص آن به همين جا ختم نمي شود. آلوئه ورا با سرعت زيادي به کاهش قند خون کمک مي کند. نتايج پژوهش ها نشان مي دهند که اين گياه مازاد قند موجود در خون را دفع مي کند و به همين دليل براي افراد مبتلا به ديابت مفيد است. اين افراد مي توانند روزانه نوشيدني آلوئه ورا مصرف کنند. البته کپسول هاي اين گياه نيز در بازار وجود دارد. البته بهتر است قبل از مصرف هر نوع مکمل و داروي گياهي حتماً با پزشکتان مشورت کنيد.  

  مصرف روزانه چاي سبز خشک موجب کاهش مختصر قندخون در بيماران ديابتي مي‌ شود

 
چاي سبز
بسياري از خواص چاي سبز مربوط به ماده ‌اي به نام كاتچين است كه فعاليت آنتي ‌اكسيداني آن بسيار بالا است. مصرف روزانه 5/1 گرم پودر چاي سبز خشک موجب کاهش مختصر قندخون در بيماران ديابتي مي‌ شود. مقدار توصيه ‌شده براي بيماران ديابتي مصرف 2 فنجان چاي دم ‌کرده در روز است.  

 

چوب ميخک ترکيبات آنتي اکسيداني و ضدالتهابي قوي اي دارد

چوب ميخک
چوب ميخک طعم معطر تندي دارد که براي تهيه ي انواع غذاها استفاده مي شود. اين گياه ترکيبات آنتي اکسيداني و ضدالتهابي قوي اي دارد که در کنترل قند خون به ديابتي ها کمک زيادي مي کند. نتايج پژوهش ها نشان مي دهند که مصرف 3 گرم چوب ميخک در روز مي تواند به کنترل ميزان قند و چربي خون کمک کند. مي توانيد اين ادويه را به غذاهايتان اضافه کنيد و يا اينکه با صلاحديد پزشکتان از مکمل هاي موجود در بازار استفاده کنيد.   

 

   جينسينگ، عوارض ناشي از ديابت را کاهش مي دهد

 
گياه جينسينگ
از قرن ها پيش از جينسينگ به عنوان يکي از معروف ترين داروهاي گياهي استفاده مي شود. اين گياه حساسيت سلول ها به انسولين را افزايش داده و عوارض ناشي از ديابت را کاهش مي دهد. جينسينگ در سوخت و ساز کربوهيدرات ها که يکي از عمده مشکلات ديابتي هاست نقش مؤثري دارد. مي توانيد از کپسول هاي اين گياه و يا چاي آن استفاده کنيد. بهتر است قبل از اضافه کردن جينسينگ به برنامه ي غذاييتان با پزشک معالج خود مشورت کنيد. 

 

  پونه ي کوهي مي تواند به کنترل ترشح انسولين کمک کند

پونه ي کوهي
پونه ي کوهي يکي از آن سبزيجات معطر فوق العاده است که عطر و طعم خوبي به غذاها مي دهد. علاوه بر اين افرادي که به دنبال راهي براي کاهش قند خون و سالم ماندن هستند نيز مي توانند به اين گياه اعتماد کنند. نتايج پژوهش ها نشان مي دهند که پونه ي کوهي مانند رزماري مي تواند به کنترل ترشح انسولين کمک کند. مي توانيد از روغن خوراکي اين گياه (آن را با يک ليوان آب مخلوط کنيد) يا از مکمل هاي موجود در بازار استفاده کنيد.

 

حرف آخر
در مجموع، مصرف گياهان دارويي توسط بيماران ديابتي تحت هيچ شرايطي نبايد بدون نظر تيم پزشکي انجام شود. اين گياهان دارويي نبايد جايگزين داروهاي ضدديابت يا انسولين در بيماران ديابتي شود چرا که اولا اثر اين گياهان بر کاهش قندخون خفيف است و ثانيا از فردي به فرد ديگر متفاوت بوده و ثالثا ممکن است با ديگر داروهاي مورد استفاده بيماران تداخل داشته باشند. همچنين عوارض و اثرات مصرف طولاني مدت اين گياهان ناشناخته است. در حال حاضرهيچ‌ گونه توصيه ‌اي علمي ‌در ارتباط با مصرف آن ها وجود ندارد.

با گياهان ضد ديابت آشنا شويد!
با گياهان ضد ديابت آشنا شويد!

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.