فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

روزهای آخر سال 1394 پیامی را در خود زنده نگه داشته؛ پیامی که بیلبورد های آن سراسر شهر را پر کرده و حامل خبر بحران آبی کشور است،بحرانی که گذر ساده از آن می تواند شرایط بدی را در آینده نه چندان دور برایمان رقم بزند.


به گزارش خبرنگار ایسنا، ایران 15 سال است که با بحران آبی دست و پنچه نرم می کند و هر روز که می گذرد به دلیل شرایط تغییر اقلیم، کاهش بارندگی ها و عدم صرفه جویی در مصرف آب این شرایط بدتر می شود و نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که بشر امروزی مقصر بیش از نیمی از این اتفاق است.

در این شرایط فرهنگ سازی می تواند نقش بسزایی برای گذر از بحران آب داشته باشد که در همین راستا مسوولان آبی شهر را با بیلبورد هایی با شعار "با صرفه جویی آب به استقبال بهار برویم" پر کرده اند، که اگر به اوضاع و شرایط آبی کشور نگاه گذرایی بیندازیم این شعار ها برایمان بی معنا نخواهد ماند.

در حال حاضر و بر اساس آخرین آمار اعلام شده مجموع میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا کنون 149 میلی‌متر بوده که نسبت به متوسط بلندمدت کاهشی 4.5 تا 5 درصدی داشته است، این ارقام زنگ خطری برای شهر های بندرعباس، بوشهر، شیراز، کرمان، مشهد و همدان است چرا که تابستان سختی را پیش رو خواهند داشت.

از سوی دیگر ایران در شرایط فعلی بیش از ۸۰ درصد از آب تجدیدشونده را مصرف می‌کند و این در حالی است که اگر کشوری بالاتر از ۶۰ درصد آب تجدید شونده خود را مصرف کند در مرحله بحران آبی قرار قرار گرفته است!

همچنین در شرایط فعلی کل آب‌های استاتیک کشور حدود 500 میلیارد مترمکعب است که 300 میلیارد از این میزان آب شور و 200 میلیارد آن هم آب شیرین فراگرفته و در این زمان بیش از 140 میلیارد مترمکعب از میزان آب شیرین مصرف شده است؛ علاوه‌بر این نیز ایران رتبه‌ی نخست فرسایش خاک را در دنیا به خود اختصاص داده که کمبود آب، پوشش گیاهی و دام از عوامل فرسایش خاک محسوب می‌شود.

همچنین 600 دریاچه زیرزمینی در سطح کشور در معرض خشک شدن قرار گرفته که این ها حاکی از قرمز شدن شرایط آبی کشور است ،شرایطی که باید هرچه زود تر ساماندهی شود در غیر این صورت نتایج ناگواری را به همراه خواهد داشت.

با توجه به شرایط فعلی کشور بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران آبی بر این باورند که حل بحران آبی دیگر از عهده وزارت نیرو خارج است و باید با یک بسیج همگانی سازمان ها و حتی مردم این معضل بزرگ را برطرف کرد.

شاید در این میان بیلبورد های " با صرفه جویی آب به استقبال بهار برویم" بتواند تا حدی تاثیر گذار باشد و این باور را در ذهن همگان ایجاد کند که دیگر بحران آبی یک شعار نیست و حل آن نیازمند یک عزم جدی است.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.