فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

خبرگزاري آريا- ذرت که به فارسي بلال نيز ناميده مي شود، گياهي است يک ساله و يک پايه داراي ساقه اي راست که ارتفاع آن تا چهار متر مي رسد. ذرت گياه بومي آمريکاي مرکزي و مکزيک است و از آنجا به نقاط ديگر دنيا راه يافته است . برگ هاي ذرت متناوب و دراز مي باشد .


به گزارش پزشکان بدون مرز ،  گل هاي نر ذرت بصورت خوشه اي بوده که مرکب از سنبل هاي قرمز روشن مي باشد . گل هاي ماده آن از 2 تا 4 گل تشکيل شده که در کنار برگ هاي ذرت قرار دارد . 

غشايي که روي بلال را مي پوشاند، سبز رنگ مي باشد . دانه هاي کروي شکل ذرت در اطراف محور مرکزي بلال قرار گرفته اند . اين دانه ها به رنگ زرد يا قهوه اي مي باشند . 

رنگ زرد ذرت مربوط به موادي به نام زئين Zeine و زيازانتين Zeaxanthine مي باشد . 

ذرت داراي ارزش غذايي فراواني است، ولي بعلت نداشتن گلوتن ( ماده چسب مانند گندم ) قابليت تهيه نان را ندارد . بنابراين براي تهيه نان ذرت ، آرد آن را با آرد ساير غلات مخلوط مي کنند . 

ذرت داراي پتاسيم، کلسيم، گلوکز، مالتوز، آلانتوئين، دو نوع استرول، اسيدهاي چرب اشباع و غير اشباع، اسيد سربرونيک، گوگرد، فسفر، سيليس، آهن، کلسيم، منيزيم، سديم و سرشار از ويتامينB‌ است . 

ذرت گياهي است يک ساله ، يک پايه و داراي ساقه اي راست که ارتفاع آن تا چهار متر هم مي رسد. 

ذرت گياه بومي آمريکاي مرکزي و مکزيک است و از آنجا به نقاط ديگر دنيا راه يافته است . برگ هاي ذرت متناوب و دراز است . گل هاي نر ذرت به صورت خوشه اي و مرکب از سنبل هاي قرمز روشن هستند . گل هاي ماده آن از 2 تا 4 گل تشکيل شده اند و در کنار برگ هاي ذرت قرار دارند . 

غشايي که روي بلال را مي پوشاند، سبز رنگ است . دانه هاي کروي شکل ذرت در اطراف محور مرکزي بلال قرار گرفته اند . اين دانه ها به رنگ زرد يا قهوه اي هستند. 

ذرت داراي ارزش غذايي فراواني است ولي به علت نداشتن گلوتن ( ماده چسب مانند گندم ) قابليت تهيه نان را ندارد . بنابراين براي تهيه نان ذرت ، آرد آن را با آرد ساير غلات مخلوط مي مي کنند . 

آرد ذرت داراي 4 تا 5 درصد چربي است. کاکل ذرت نيز داراي گوگرد، کلر، فسفر، سيليسيم، آهن، کلسيم، منيزيم، سديم و پتاسيم است . 

روغن ‌هاي اشباع نشده موجود در ذرت براي کساني که داراي رژيم‌هاي غذايي و خصوصا ناراحتي‌هاي افزوني کلسترول هستند، بسيار مفيد است. 

ذرت منبعي از پتاسيم است بنابراين ذرت و هم خصوصا جوشانده کاکل آن در درمان بيماري‌هاي کليوي و نارسايي‌هاي مربوط به دستگاه دفع ادرار بسيار مفيد و موثر است . 

علاوه براين گوگرد، کلسيم ، سيليس و آهن موجود در ذرت موجب تقويت مو و ناخن خانم‌ها و جلوگيري از ريزش مو مي شود . 

مصرف آرد ذرت به علت دارا بودن مواد چرب نسبتا فراوان و وجود عناصري همچون گوگرد و سيليسيم براي بيماران مسلول توصيه مي شود .همچنين روغن ذرت نيز به دليل وجود ويتامين B در دفع ناراحتي‌هاي جلدي کودکان موثر است. ذرت از نظر طب قديم ايران سرد و خشک است . 

ساير خواص ذرت عبارتند از اين که پماد ذرت خشک کننده زخم ها است ، استفاده مداوم آن از پوسيدگي دندان جلوگيري مي کند ، روغن ذرت کلسترول خون را پايين مي آورد و روغن ذرت براي درمان اگزما و بيماري هاي پوستي مفيد است. 

اين در حالي است که کاکل ذرت را نيز قبل از رسيدن کامل ميوه يعني قبل از پژمرده شدن آن مي چينند و به سرعت خشک مي کنند . کاکل ذرت بعد از خشک شدن رنگ قهوه اي پيدا مي کند . 

براي درست کردن دم کرده کاکل ذرت ،‌مقدار 30 گرم از آن را در يک ليتر آب جوش مي ريزند و به مدت پنج دقيقه دم مي کنند. 

کاکل ذرت داراي مقدار زيادي پتاسيم است و به همين دليل دم کرده آن ادرار آور است و آرام کننده دستگاه ادراري است . اين دم کرده درد و ناراحتي هاي دستگاه ادراري را تسکين مي دهد .همچنين سنگ مثانه ،‌التهاب و درد مثانه را از بين مي برد . 

به غير از کاکل ذرت از برگ ، ريشه وساقه بلال نيز استفاده طبي مي شود . 

ارزش تغذيه ‌اي 

از نظر تغذيه‌ اي ذرت در گروه غلات قرار دارد. البته اگر بخواهيد از آن در جدول جانشيني مواد غذايي استفاده کنيد، براي محاسبه انر‍ژي روزانه بايد آن را مانند سيب‌زميني و نخودفرنگي، سبزي نشاسته ‌اي به حساب بياوريد. 

رنگ زرد ذرت مربوط به موادي به نام زئين و زيازانتين است. ذرت داراي ويتامين‌ هاي گروه B و C و اسيدهاي چرب ضروري است. همچنين حاوي آنزيم‌ ها و فيبر غير محلول براي محافظت از روده است. 

• ذرت سرشار از کالري است و بخش عمده‌اي از رژيم غذايي افراد را تشکيل مي‌دهد. هر 100 گرم ذرت حاوي 342 کالري است. 

• آرد ذرت در تهيه بسياري از لوازم آرايشي استفاده مي‌شود و به صورت موضعي نيز براي کاهش حساسيت‌ها و دانه‌هاي پوستي نيز کاربرد دارد. 

• به خاطر وجود تيامين در ذرت،‌ گفته مي‌شود اين ماده غذايي به عمل سوخت و ساز کربوهيدرات‌ها در بدن کمک خوبي مي‌کند. 

• وجود فيبر غيرمحلول در ذرت، باعث شده تا به افرادي که از بيماري‌هاي هاضمه مانند يبوست و هموروئيد رنج مي‌برند کمک خوبي شود. 

• تحقيقات نشان داده افرادي که مبتلا به کم‌خوني هستند پس از مصرف ذرت شاهد اثرات مثبت آن خواهند بود. 

ذرت 

ذرت مقدار زيادي اسيد فروليک دارد که خاصيت آنتي ‌اکسيداني دارد. پختن ذرت موجب افزايش مقدار اسيدفروليک و خاصيت آنتي ‌اکسيداني آن مي ‌شود، زيرا در ذرت خام، اسيد فروليک به فيبرهاي غيرمحلول متصل شده است و عمل پختن موجب شکستن اين اتصال و آزادسازي اسيد فروليک مي ‌شود. بنابراين بر خلاف ساير مواد غذايي که فرآيند پختن موجب کاهش مواد مغذي آن ها مي ‌شود، پختن ذرت موجب افزايش خاصيت آنتي اکسيداني آن مي ‌شود و هر چه مدت زمان پخت بيشتر باشد، اين خاصيت بيشتر مي ‌شود. 

روغن ذرت داراي مقدار زيادي ويتامين E است که داراي خاصيت آنتي اکسيداني قوي است و سلول‌ها را از اکسيداسيون حفظ مي ‌کند. 

همان‌ طور که در جدول زير مشاهده مي‌ کنيد، کاکل ذرت داراي مقدر زيادي پتاسيم است و به‌ علت وجود اين ماده معدني است که کاکل ذرت ادرارآور است. 

از فرآورده‌هاي ديگر ذرت مي ‌توان از “شربت فروکتوز” به دست آمده از ذرت نام برد که البته اين فرآوري در صنعت غذا انجام مي‌ شود و در همين صنعت مورد استفاده قرار مي ‌گيرد. اين ماده از سال 1983 در فهرست سازمان غذا و داروي آمريکا قرار گرفت و با نام صنعتي (HFCS) به‌عنوان پديده‌اي در صنعت شيرين‌ کننده‌ها به ثبت رسيد. 

به ‌طور کلي سه نوع HFCS وجود دارد: 42، 55 و 90 درصد که هر کدام مصارف متفاوتي دارند: 

HFCS 42 در صنايع کيک و شيريني و غذا‌هاي کنسروي استفاده مي‌ شود. 

HFCS 55 در نوشيدني‌هاي غيرالکلي و انرژي زا و دسر‌هاي يخي به کار برده مي شود. 

HFCS 90 در مواردي استفاده مي شود که مقدار کمي شيرين ‌کننده براي رسيدن به شيريني معمول لازم باشد که آن را با نام “محلول فوق شيرين” نيز مي ‌شناسند. 

خواص داروئي: 

خواص درماني ذرت 

ذرت داراي ارزش غذايي فراواني است و بعلت نداشتن گلوتن (ماده چسب گندم) قابليت تهيه نان  از آن وجود ندارد . بنابراين براي تهيه نان ذرت بايد آن را با ساير غلات مخلوط کرد . 

ذرت از نظر طب قديم ايران سرد و خشک است ” 
1) پماد ذرت خشک کننده زخم ها مي باشد .
2) ذرت غذاي خوبي براي پيشگيري از سرطان است.
3) استفاده مداوم از ذرت از کرم خوردگي دندان جلوگيري مي کند .
4)روغن ذرت کلسترول خون را پائين مي آرود .
5)روغن ذرت براي درمان اگزما و بيماريهاي پوستي مفيد است.

خواص درماني کاکل ذرت 

کاکل ذرت را قبل از رسيدن کامل ميوه يعني قبل از پژمرده شدن مي چينند و بسرعت خشک مي کنند . کاکل ذرت بعد از خشک شدن رنگ قهوه اي پيدا مي کند . 
براي درست کردن دم کرده کاکل ذرت ،‌مقدار 30 گرم از آنرا در يک ليتر آب جوش ريخته و به مدت پنج دقيقه دم مي کنند .

1-دم کرده کاکل ذرت ادرار آور است و آرام کننده دستگاه ادراري است . 
2-درد و ناراحتي هاي دستگاه ادراري را تسکين مي دهد .
3-سنگ مثانه ،‌التهاب ،‌ورم مثانه و درد مثانه را از بين مي برد .
4-کاکل ذرت بطور کلي دستگاه ادراري را تميز مي کند .
بغير از کاکل ذرت از برگ و ريشه وساقه بلال نيز استفاده طبي بعمل مي آيد .
1) جوشانده ساقه وسط بلال خونريزي از بيني را بند مي آرود.
2) براي دفع سنگ مثانه از جوشانده برگهاي بلال استفاده کنيد .
3) جوشانده ريشه ذرت براي سوزش مجاري ادراري مفيد است .
4) جوشانده وسط بلال درد شکم و معده را از بين مي برد .
5) در قديم براي معالجه سوزاک از جوشانده ساقه بلال استفاده مي کردند .
ارزش غذايي و خواص درماني ذرت
ارزش غذايي و خواص درماني ذرت

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.