فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

خبرگزاري آريا- همه ما در فصل تابستان بيشتر از فصل‌هاي ديگر سال تمايل به نوشيدن انواع و اقسام آبميوه‌ها و نوشيدني‌هاي خنك داريم و بيش از هر فصل ديگري اين نوشيدني‌ها را در سبد غذايي خود قرار مي‌دهيم...

 
نوشيدني‌هايي كه به‌صورت طبيعي يا صنعتي آنها را تهيه و براي افزايش رطوبت بدن و كاهش دماي بدن‌مان استفاده مي‌كنيم اما علاوه بر اين نوشيدني‌ها كه بيشتر آنها از آبميوه و عصاره انواع و اقسام ميوه‌هاي تابستاني تهيه مي‌شوند، مي‌توانيد از عرقيات گياهي نيز بهره ببريد. تهيه شربت از عرقيات گياهي علاوه بر آنكه مي‌تواند از عطش و دماي بدنتان بكاهد مي‌تواند فوايد متعددي براي سلامت جسم و روح شما داشته باشد. در روزهاي باقيمانده از تابستان اين شربت‌هاي گياهي را در كنار اعضاي خانواده خود تهيه كرده و تابستاني خنك و سالم را با عرقيات گياهي تجربه كنيد. 


با شاه‌تره  با نشاط شويد 
اگر قصد داريد در يك روز تعطيل از گروهي از دوستان و آشنايان‌تان پذيرايي كنيد انتخاب شربت گياهي شاه‌تره يكي از بهترين گزينه‌هاست. عرق شاه‌تره به اين جهت كه نشاط آور، خنك‌كننده و صفرا بر است مي‌تواند يكي از بهترين گزينه‌ها براي پذيرايي از مهمانان‌تان باشد. طعم اين عرق گياهي ملايم است و بوي بسيار مطبوعي دارد. مي‌توانيد اين شربت را به تنهايي يا همراه خاكشير آماده كرده و از مهمانان‌تان پذيرايي كنيد. در صورتي كه از اين عرق گياهي به‌صورت روزانه مصرف كنيد، مي‌توانيد عملكرد كبد را تقويت كرده و از خاصيت ضد‌نفخ و اشتهاآوري آن نيز بهره‌مند شويد. 


اگر زياد ميوه مي‌خوريد، بخوانيد
افرادي كه در فصل تابستان به دليل گرمي هوا دائم در حال نوشيدن انواع نوشيدني‌ها و مصرف ميوه‌هاي مختلف تابستاني به‌ويژه هندوانه هستند بهتر است در طول روز يك بار شربت نعناع كه ضد‌نفخ و درد معده است بنوشند. براي تهيه اين شربت مي‌توانيد مقداري عرق نعناع و اندكي سكنجبين را در نصف ليوان آب بريزيد و به‌صورت روزانه ميل كنيد. 


شربت سكنجبين، ويژه عصرهاي آتشين 
نوشيدن شربت سكنجبين به‌دليل خاصيت و طبع سرد و خنكي كه دارد موجب كاهش حرارت بدن و از بين رفتن گرماي دروني مي‌شود.
به اين ترتيب فرد بعد از نوشيدن اين شربت احساس راحتي و خنكي مي‌كند. بهتر است اين شربت را به‌صورت خنك در كنار يخ سرو كرد و مقداري خيار رنده شده نيز در آن ريخت تا علاوه‌بر رفع تشنگي، التهاب‌هاي ناشي از گرما را در بدن تسكين دهد.  


شربت آويشن تسكين  كوفتگي‌ها
شربت آويشن اگر چه طعم چندان شيريني ندارد اما مي‌تواند عرقي گياهي و بسيار مفيد براي كاهش خستگي‌ها و كوفتگي‌هاي شما باشد. اين نوشيدني گياهي درصورتي كه با كمي آب و سكنجبين تركيب شود، مي‌تواند مفيدترين نوشيدني روزهاي تابستان شما باشد. اين شربت علاوه بر آنكه مقوي قوه بينايي است، دردهاي مفصلي و سياتيك را برطرف مي‌كند و براي بهبود تنفس و تقويت مجاري تنفسي نيز بسيار مفيد است. 


سردردهاي تابستاني را آرام كنيد
در روزهاي گرم تابستان به‌ويژه روزهايي كه مجبوريد زير نور و تابش خورشيد به محل كار برويد يا براي خريد از خانه خارج شويد، حتما شربت خاكشير بنوشيد. نوشيدن شربت خاكشير كه با مقداري گلاب و شكر طعمدار شده باشد تاثير زيادي در كاهش حرارت بدن، تسكين سردرد، بي‌حالي و سرگيجه ناشي از گرما دارد. اين شربت علاوه بر اين مقوي معده و هاضمه بوده و در رفع التهاب‌هاي كليه و مجاري آن بسيار موثر است.


شربتي براي شب‌هايي كه بي‌خواب مي‌شويد
تهيه شربت سنبل‌‌الطيب بسيار ساده است. براي تهيه اين شربت كافي است نصف ليوان عرق را با نصف ليوان آب مخلوط كرده و يك قاشق غذاخوري سكنجبين و يك قاشق غذاخوري تخم شربتي يا خاكشير به آن اضافه كنيد. اين شربت اگر چه طعم چندان شيريني ندارد اما در صورتي كه مصرف‌كننده پرهيز غذايي خاصي نداشته باشد، مي‌تواند با سكنجبين  بيشتر آن را شيرين كند. اين شربت براي درمان تحريكات عصبي و تسكين اعصاب بسيار مفيد است و به‌عنوان يك آرام‌بخش و خواب‌آور گياهي مطمئن براي شب‌هاي بي‌خوابي بسيار مفيد است. 


به همراه شيريني عرق هفت گياه بنوشيد 
اگر علاقه‌مند به مصرف انواع شيريني‌ها هستيد و در عين حال به سلامت خود اهميت مي‌دهيد بهتر است پس از مصرف شيريني در طول روز يك ليوان عرق هفت گياه بنوشيد. نوشيدن اين عرق گياهي همراه يك قاشق خاكشير كمك مي‌كند تا ميزان قند خون شما تنظيم شود. توجه داشته باشيد كه اين توصيه تنها براي افرادي كه در شرايط طبيعي قرار دارند توصيه مي‌شود و افراد مبتلا به ديابت و بيماري قند بايد براساس تجويز پزشك از داروهاي خود مصرف كنند و هرگز تغييري در برنامه درماني خود بدون مشورت پزشك ايجاد نكنند.


شربت كاسني و رفع ناراحتي‌هاي پوستي  
يكي از ويژگي‌هاي شربت‌ها و عرق‌هاي گياهي آن است كه مي‌توان با دوهدف مختلف از آن‌ها بهره‌برداري كرد. به اين ترتيب كه با نوشيدن آنها به‌صورت خنك مي‌توان حرارت و دماي بدن را كاهش داد و از شدت گرماي بدن كم كرد و در عين حال مي‌توان از خواص مفيد گياهي كه عرق آن تهيه شده نيز بهره برد. شربت كاسني نيز يكي از اين شربت‌هاي گياهي است كه با تركيب آب و يك قاشق غذاخوري خاكشير و سكنجبين بسيار فرح بخش است. اين شربت علاوه بر تقويت كبد، براي درمان يبوست و درمان بيماري‌هاي پوستي و افزايش نشاط و شادابي پوست بسيار موثر است.


با عرق هل خوشبو شويد
عرق هل كه از دانه‌هاي معطر و خوشبوي هل تهيه مي‌شود در گروه عرقياتي قرار مي‌گيرند كه طعم چندان شيريني ندارند  اما مي‌توانيد اين عرق را با تركيب آب و سكنجبين و خاكشير خوش طعم و گوارا كرده و از آن در عصرهاي تابستان به جاي آب و ديگر نوشيدني‌‌ها استفاده كنيد. اين عرق ضمن آن‌كه مقوي معده و مسكن دردهاي عصبي است براي برطرف كردن بي‌خوابي بسيار مفيد است و بسياري از درمانگران نوشيدن آن را براي تسكين سردردهاي عصبي بسيار مفيد مي‌دانند. 


اين نكات را فراموش نكنيد
نگهداري از عرق و شربت گياهي شرايط خاصي دارد كه درصورتي كه اين شرايط رعايت نشود خواص اين نوشيدني‌ها تحت‌تاثير آن كم شده يا به‌طور كلي از بين مي‌رود.

بهترين روش براي نگهداري عرقيات گياهي، نگهداري آن‌ها در ظروف شيشه‌اي تيره رنگ يا آلومينيومي است به‌گونه‌اي كه در آنها به طور كامل بسته شود.
برخي از عرقيات مانند گلاب و هل در مقابل نور خورشيد و گرماي آن عطر و خاصيت خود را از دست مي‌دهند. بنابراين سعي كنيد اين عرقيات را دور از تابش خورشيد و در مكاني خنك قرار دهيد.
عرقيات متناسب با شرايطي كه تهيه و توليد مي‌شوند از يك تا 3 سال تاريخ مصرف دارند. بنابراين هنگام مصرف عرقيات گياهي به تاريخ انقضاي آنها دقت كنيد.
از نگهداري عرقيات گياهي در مكان گرم و مرطوب پرهيز كنيد. اين مكان‌ها خاصيت عرقيات را از بين مي‌برد.
براي مصرف عرقيات تلخ مانند عرق نعناع، عرق بيد يا عرق كاسني مي‌توان از عسل، نبات، سكنجبين يا كمي آبميوه استفاده كرد.
اين‌طوري اعصاب را آرام كنيد!
اين‌طوري اعصاب را آرام كنيد!

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.