فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

‌معاون امور گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: اگر چه میزان مصرف روغن زیتون در گیلان رو به افزایش است، اما هنوز از نرم جهانی خیلی کمتر است.

حبیب جهانساز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، گفت: امسال در گیلان 14هزار و 500هزار تن زیتون تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 16هزار تن زیتون در استان تولید شد، اضافه کرد: امسال سال نیاور زیتون در استان بود، اما میزان ‌محصولی که برداشت شد، رضایت بخش بود.

75درصد زیتون امسال کنسروی است

جهانساز با اشاره به اینکه 75درصد زیتونی که امسال برداشت شد، کنسروی و 25 درصد روغنی است، خاطرنشان کرد: به طور متوسط حدود 3 هزار تن روغن زیتون در گیلان تولید می شود.

معاون امور گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان روغن زیتون یکی از سالم‌ترین روغن‌های دنیا است، اما مصرف آن در گیلان کمتر از نرم جهانی است.

وی خاطر‌نشان کرد: با توجه به این محصول به صورت گسترده در سطح شهرستان رودبار استان گیلان مورد توجه قرار گرفته و یکی از مهمترین محصولات این استان را تشکیل می‌دهد.

میزان مصرف روغن زیتون رو به افزایش است

جهانساز افزود: خوشبختانه با اطلاع رسانی‌هایی که صورت گرفته است، میزان مصرف روغن زیتون در گیلان رو به افزایش است، اما هنوز به نقطه ایده آل آن فاصله داریم.

وی بیان کرد:سابقه کشت زیتون در استان گیلان بسیار طولانی بوده به نحوی که پس از اصلاح باغات و نهال‌های زیتون این استان در سال 1374، هرساله گیلان از نظر میزان حجم تولید کنسرو و روغن زیتون در رتبه دوم یا سوم کشور قرار می‌گیرد.

معاون امور گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان از جمله استان‌های فعال در عرصه به‌کارگیری نیروی انسانی برای تولید فرآورده‌ها و محصولات جانبی زیتون است.

این مسئول ادامه داد:ارتقای شرایط کیفی تولید کنسرو زیتون و بهداشتی کردن کارگاه‌هایی که با استفاده از روش‌های سنتی فعالیت می‌کنند، جزء اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در حوزه زیتون محسوب می‌شود.

ایرانی‌ها 300 گرم کمتر از مردم دنیا روغن زیتون می‌خورند

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،جلالت عضو شورای ملی زیتون با اشاره به سرانه مصرف روغن زیتون تصریح کرد: متوسط مصرف روغن زیتون در دنیا 500 گرم است، در حالی که این سرانه در ایران حدود 200 گرم گزارش شده است، اما در کشورهایی نظیر یونان 24، ایتالیا 14، اسپانیا 18 و سوریه 27 کیلوگرم گزارش شده است که نشان‌دهنده اهمیت مصرف زیتون در سبد غذایی این کشورها است.


وی اضافه کرد: سالانه حدود دو میلیون و 800 هزار تن روغن زیتون در جهان تولید می‌شود که در سال‌های اخیر به‌علت تغییر شرایط جوی نظیر کاهش بارندگی‌ها و همچنین سرمازدگی در برخی کشورهای تولیدکننده نظیر اسپانیا و ترکیه، حجم تولید این محصول به‌شدت روند کاهشی داشته است.

تمرکز باغداران به برداشت زیتون روغنی افزایش می‌یابد

جلالت تصریح کرد:از آنجا که واریته‌های زیتونی که در ایران کاشته می‌شود، از عملکرد پایینی برخوردار است و به‌علت پراکندگی باغ‌ها و عملکرد متفاوت میزان برداشت نمی‌تواند هرساله از استاندارد ویژه‌ای برخوردار باشد، کشاورزان با انگیزه دریافت بهای محصولاتشان، اقبال بیشتری به برداشت زیتون به‌صورت کنسروی دارند، چرا که با اشباع شدن بازار مصرف از زیتون کنسروی و کاهش آن، تمرکز باغداران به برداشت زیتون روغنی افزایش می‌یابد.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.