فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

شهر > محیط زیست - همشهری آنلاین:
درخت مرگ نام خطرناک‌ترین درخت در جهان است، گیاهی که ساکن آمریکای جنوبی و مرکزی است و تمامی بخش‌های آن به شدت مسموم و مرگبار است.

براساس گزارش ساينس‌الرت، در سال 1999 دو توريست در سواحل كاراييب با درختي مواجه شدند كه ميوه‌اي زرد‌رنگ با بويي شيرين داشت،‌ از اين رو نتوانستند در برابر وسوسه چشيدن آن مقاومت كنند. اما چشيدن تكه‌اي كوچك از اين ميوه شيرين براي اين دو مسافر گران تمام شد. زيرا بلافاصله پس از چشيدن طعم شيرين و گواراي ميوه،‌ شيريني تبديل به تندي و سوزش شديد شده و گلوي آنها به شدت متورم شد به حدي كه به سختي مي‌توانستند چيزي را ببلعند.

اين ميوه خوش نقش و نگار و خطرناك به درخت سيبچه مرگ (Manchineel) تعلق دارد،‌ گياهي كه نام‌هاي ديگري مانند سيب ساحلي يا گواواي سمي نيز دارد و بومي بخش‌هاي جنوبي آمريكاي شمالي، آمريكاي مركزي،‌كاراييب و بخش‌هايي از شمال آمريكاي جنوبي است.

اين گياه به زبان اسپانيايي نامي ديگر نيز دارد، arbol de la muerte به معني درخت مرگ. براساس گزارش كتاب ركورد‌هاي گينس، درخت سيبچه مرگ، درحقيقت خطرناك‌ترين درخت در جهان است. براساس توضيحات موسسه علوم غذا و كشاورزي فلوريدا، تمامي بخش‌هاي اين درخت كاملا سمي هستند و تماس با آن يا بلع آن مي‌تواند كشنده باشد.

اين درخت صمغي غليظ و شيري رنگ ايجاد مي‌كند كه از همه بخش‌هاي درخت،‌ريشه‌ها،‌ برگ‌ها و ميوه‌هاي آن نشت مي‌كند و مي‌تواند به سوختگي شديد پوست منجر شود. اين صمغ داراي مواد سمي مختلفي است، اما اصلي‌ترين آن فوربل نام دارد، ماده‌اي ارگانيك و حلال در آب. از اين رو توصيه نمي‌شود حين بارش باران به زير اين درخت پناه ببريد زيرا قطرات باران با عبور از ميان شاخ و برگ درختان به صمغ آغشته مي‌شوند و مي‌تواند به اندازه لمس مستقيم صمغ، خطرساز باشند.

به دليل خواص سمي اين درختان،‌در برخي از مناطق بدن اين گياهان با ضربدر‌هاي قرمز مشخص شده‌اند يا تابلو‌هاي هشدار دهنده روي آنها نصب شده‌است. مي‌توان اين درختان را به راحتي قطع كرد،‌ اما از آنجايي كه اين درختان در اكوسيستم محلي نقشي حياتي دارد و مي‌تواند از مناطق ساحلي در برابر فرسايش شديد ناشي از باد جلوگيري كند، از آنها نگهداري مي‌شود.

اين درختان تاكنون منجر به التهابات شديد چشم و كوري موقت ناشي از دود ايجاد شده از سوزاندن چوب درخت شده‌اند. با اين همه نجاران در اين مناطق قرن‌ها است كه از چوب اين درخت براي ساخت مبلمان و سازه‌هاي چوبي استفاده مي‌كنند،‌ البته پس از آنكه چوب درخت را در برابر خورشيد خشك كردند.

مهلك‌ترين خطر ميوه‌هاي اين درخت است. خوردن اين ميوه‌هاي كوچك مي‌تواند به تهوع و اسهال شديد منجر شود تا حدي كه انسان را تا آستانه مرگ ببرد.

مرگبارترین درخت جهان را بشناسید
مرگبارترین درخت جهان را بشناسید

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.