فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

خبرگزاري آريا-مهم‌ترين خواص گلاب  آرام‌بخش بودن آن است.

به گزارش خبرگزاري آريا،خاصيت آرام‌بخشي، درمان آفت دهان، ضد استرس، رفع سردرد، درمان بي‌خوابي و تقويت‌کننده لثه از جمله خواص معجزه‌گر گلاب است که تاکنون ناشناخته باقيمانده است.

گلاب بعد از سکنجبين بيشترين مصرف را در بين مردم در قديم داشته و امروزه نيز مصرف فراواني دارد. گلاب يکي از نوشيدني‌هاي پرمصرف در طب سنتي است. گلاب طبع ميانه تا حدودي رو به خنکي دارد. بنابراين براي اکثر افراد مصرف آن توصيه مي‌شود و عارضه خاصي ندارد.

طرز تهيه گلاب
مقداري گل محمدي را در ظرف در بسته خاصي که بهتر است سفالي باشد ريخته همراه مقاديري آب با شعله ملايم مي‌پزند. بخارات حاصل از جوشيدن را در ظرف ديگري خنک کرده (با روش ميعان)، جمع‌آوري مي‌کنند. ماده حاصله گلاب و اسانس مي‌باشد.
در صورتي که داخل گلاب حاصل، مجدداً گل ريخته و جوشانده شود، اصطلاحاً گلاب دو آتشه به دست مي‌آيد که ماده موثره بيشتر و طعم و بوي تندتري دارد.


فوايد مصرف گلاب
* گلاب در طب سنتي ايراني داراي خواص فراواني است که مهم‌ترين آن آرام‌بخش بودن آن است. شايد به همين دليل است که در مراسم عزاداري از آن استفاده مي‌شود
* گلاب علاوه بر خاصيت آرام‌بخشي ضد استرس هم هست. همچنين به دليل تقويت سيستم عصبي، مصرف آن يا بوئيدن آن در درمان بسياري از سردردها هم کاربرد دارد.
* مصرف گلاب به هنگام شب براي رفع بي‌خوابي موثر است. از طرفي براي کاهش خستگي مي‌توان آن را مصرف کرد.
* همچنين مصرف گلاب براي تقويت لثه توصيه مي‌شود. حتي براي بهبود آفت‌هاي دهان کاربرد دارد.
* گلاب به عنوان يک پاک‌کننده مناسب براي پوست قابل استفاده است و به شادابي پوست کمک مي‌کند. 

فوايد گلاب, گلاب خالص
گلاب براي تقويت قواي عمومي بدن موثر است و باعث تجديد انرژي در بدن مي‌شود
* گلاب براي معده و مخصوصاً دهانه معده مفيد است، بنابراين مي‌تواند در رفع نفخ يا ريفلاکس موثر باشد.
* گلاب براي مجاري هوايي و ريه‌ها نيز مفيد است. نرم‌کننده و لينت دهنده مجاري هوايي و گلو و حلق است. بخصوص براي افرادي که در شغلشان زياد از حنجره خود استفاده مي‌کنند نظير مداحان و خوانندگان، آموزگاران، قاريان و امثالهم مفيد است.

* يکي از دلايلي که در مراسم عزاداري و سوگواري اموات از گلاب استفاده مي‌کنند اين است که مزاج افراد مصيبت‌ديده که معمولاً دچار استرس، بي‌خوابي و پرفعاليتي و لذا حرارت بالا شده‌اند را رو به خنکي و تعديل برده؛ بوي آن براي قلب و مغز مفيد، آرام‌بخش و تسکين‌دهنده است؛ طعم آن مورد پسند ذائقه و گوارا بوده، اشتها را که معمولاً در هنگام بروز استرس و غم مختل مي‌شود تحريک نموده؛ باعث تسکين حلق و حنجره و صدا نيز مي‌شود

* از آنجايي که طبع گلاب رو به خنکي است براي سوزش مجاري ادراري هم مفيد است. در خيلي از موارد، سوزش ادرار به دليل عفونت نبوده بلکه به دليل گرمي مزاج يا افزايش ماده صفرا در خون و ادرار مي‌باشد که گلاب در اين موارد کمک‌کننده خوبي است.
* کساني که در معرض حرارت بالاي مزاج مي‌باشند (استرس، عصبانيت زياد، بي‌خوابي، گرمي مزاج پايه، مصرف گرمي‌جات، فصول يا مناطق گرمسير)، از مصرف گلاب يا شستشوي بدن با گلاب نفع زيادتري مي‌برند.

* براي شخص تب‌دار توصيه مي‌شود گلاب خنک (يخچالي يا با يخ) بنوشند و يا اينکه در ظرفي به همراه آب ريخته، پارچه‌اي را با آن آغشته کنند و دست‌ و پاها و صورت را با آن شستشو دهند (پاشويه، بدن شويه)؛ مخصوصاً توصيه مي‌شود ناحيه کبد (بالا و راست شکم) که نياز بيشتري به خنک شدن دارد (چون کبد عضو گرمي است) را با پارچه آغشته به گلاب خنک نمايند.

* گلاب براي تقويت قواي عمومي بدن موثر است و باعث تجديد انرژي در بدن مي‌شود. بوييدن و خوردن آن براي افرادي که در ايام امتحانات هستند، توصيه مي‌شود.

* گلاب همچنين براي کساني که سردرد ناشي از گرمي و چشم‌درد و سرخي چشم دارند موثر است. در اين‌گونه موارد بوييدن، شستشو و اسپري کردن به ناحيه سر نيز بسيار موثر واقع مي‌شود.

* غرغره کردن گلاب براي کاهش التهابات و سرخي حلق، کام، لوزه‌ها و حنجره موثر است. در افرادي که به علت گرمي مزاج، دچار خشکي مخاط و خونريزي (مثلاً در لثه يا مخاط دهان و بيني) مي‌شوند، خوردن، استنشاق کردن (مکش از طريق بيني) و دهان‌شويه با گلاب بسيار توصيه مي‌شود. 

گلاب,خواص گلاب
  مصرف گلاب به هنگام شب براي رفع بي‌خوابي موثر است
طرز تهيه شربت گلاب (جلاب)
يک شربت بسيار مفيد که به‌سادگي مي‌توان از گلاب تهيه کرد «جلاب» است. براي تهيه، به اندازه يک واحد شکر يا نبات و حدود سه واحد گلاب را در يک ظرف ريخته تا حل شود. سپس روي حرارت ملايم قرار دهيد تا کمي بجوشد. به آرامي کف روي آن را بگيريد. وقتي حجم آن به نصف رسيد کمي زعفران به آن بيفزاييد بعد از اين که کمي جوش خورد از روي شعله برداشته، مايه شربت عسلي شکلي که به دست مي‌آيد همان جلاب است که خواص گلاب و زعفران هر دو را دارد.

 مي‌توان براي ايجاد تنوع و افزودن خواص جلاب، مقداري عرق گل‌گاوزبان، بيدمشک، کاسني يا بهارنارنج (حدود 1 واحد) به شربت اوليه اضافه نموده و سپس عمليات جوشاندن انجام شود. به اين ترتيب، خواص اين گياهان دارويي نيز به جلاب اضافه مي‌شود از جمله تقويت مغز و اعصاب، رفع خستگي، شادي بخشي و تفريح و بهبوددهندگي عملکرد ريه، کبد و قلب. بنابراين براي بيماري‌هاي روحي، رواني و افسردگي‌ها و نيز براي حالات ترس و اضطراب، فکر و خيال و همچنين بهبود عملکرد گوارشي، تنفسي و قلبي عروقي انسان بسيار مفيد است.

چه کساني بايد در مصرف گلاب احتياط کنند؟
افرادي که دچار اسهال شديد هستند يا زخم گوارشي و نفخ شديد دارند، همچنين کساني که دچار بواسير يا هموروئيد مي‌باشند بهتر است از گلاب استفاده نکنند.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.