فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

خبرگزاري آريا-روغن کنجد منبع ويتامين E است و مصرف آن کلسترول خون را کاهش مي دهد.

به گزارش خبرگزاري آريا،روغن کنجد يکي از روغن هاي گياهي است که متخصصان تغذيه، مصرف آن را به تمام گروه هاي سني توصيه مي کنند. برخي مي گويند اين روغن را هم مي توان براي سرخ کردن به کار برد و هم براي طبخ غذا و البته نوع بودارش طعم دهنده سالاد است. براي روشن شدن موضوع، بهتر است با ما همراه شويد.

روغن کنجد در بين روغن‌هاي خوراکي به ملکه‌ي روغن‌ها مشهور است. دانه کنجد بيشترين ميزان روغن را در بين دانه‌هاي روغني ديگر داراست اما با وجود اين توليد آن بسيار کمتر از دانه‌هاي ديگر نظير سويا، آفتابگردان و گلرنگ است.
روغن کنجد به عنوان يک روغن با قيمت و کيفيت بالا شناخته مي‌شود. اين روغن بيشترين مقاومت و ماندگاري را در بين روغن‌هاي خوراکي با درصد بالاي چربي غيراشباع دارد. نوع ليگنان و آنتي اکسيدان‌هاي طبيعي موجود در اين روغن باعث بروز مقاومت بسيار بالا در برابر اکسيداسيون و خواص فيزيولوژيکي ارزشمند روغن کنجد شده است.
ترکيب اسيدهاي چرب روغن کنجد به گونه‌اي است که براي هر سه مصرف سرخ کردن، پخت و پز و سالاد قابل استفاده است.
خواص درماني روغن کنجد

کاهش چربي و فشار خون :
روغن کنجد منبع ويتامين E است به همين دليل مصرف آن کلسترول خون را کاهش مي دهد. اسيدهاي چرب غيراشباعي که در اين روغن وجود دارد، آن را به يک عامل کنترل کننده چربي خون تبديل کرده و کساني که چربي خون و فشار خون بالا دارند، بهتر است که اين روغن براي تهيه غذاهاي روزانه شان استفاده کنند.

روغن کنجد و سلامت پوست و مو:
روغن کنجد يک محافظ طبيعي در برابر اشعه فرابنفش به حساب مي آيد و پوست را در برابر کلر موجود در آب استخر محافظت مي کند. ترک هاي پوستي، اگزما، بريدگي ها و جراحت هاي سطحي را درمان مي کند و پوست صورت به خصوص اطراف بيني را سفت مي کند و مانع بزرگ شدن منفذهاي پوستي صورت مي شود. در واقع روغن کنجد موجب شفافيت پوست مي شود. روغن کنجد از بروز آکنه جلوگيري مي کند و مانع شوره سر و سفيد شدن موها مي شود. ويتامين E موجود در اين روغن به رشد مو سرعت مي بخشد. مصرف موضعي اين روغن نيز پوست را نرم و لطيف مي کند. اين روغن در درمان لک سوختگي بدن نيز کاربرد دارد.

درمان يبوست :
يبوست مادر بسيار از بيماري هاست اما مي توان با روش هاي مختلفي آن را درمان کرد، اصلاح برنامه غذايي يکي از ساده ترين روش هاي ممکن براي درمان يبوست و خشکي مزاج است. اضافه کردن فقط يک تا 2 قاشق روغن کنجد به سالاد و بشقاب غذاي روزانه نه تنها باعث درمان يبوست مي شود حتي در تناسب اندام نيز نقش مهمي دارد.

روغن کنجد و سلامت سيستم عصبي:
مصرف مرتب روغن کنجد اضطراب را کاهش مي دهد، گردش خون را تقويت مي کند، مانع اختلالات عصبي مي شود و سيستم دفاعي بدن را تقويت مي کند. مصرف روغن کنجد، نشاط آور است، هوشياري ايجاد مي کند، به رفع عصبانيت کمک مي کند، دردهاي مزمن و گرفتگي عضلات را کاهش مي دهد و براي افرادي که از کم خوني و سرگيجه رنج مي برند مفيد است.

روغن کنجد براي پوست

مصرف مرتب روغن کنجد اضطراب را کاهش مي دهد

 
روغن کنجد، ضد تصلب شرايين و ضد سرطان :

روغن کنجد از روغن هاي غيراشباع است. ارزش غذايي اين روغن بسياري بالاست زيرا بيشترين اسيدهاي چرب آن «لينولييک اسيد» (امگا 6) و «لينولنيک اسيد» (امگا 3) هستند که هر دوي آنها از اسيدهاي چرب ضروري اند و دريافت روزانه شان به علت اينکه بدن قادر به توليد آنها نيست و بايد از طريق رژيم غذايي به بدن برسند، توصيه مي شود. از بارز ترين خواص درماني روغن کنجد در پيشگيري و درمان سرطان‌هاي سينه، پروستات و سرطان‌هاي دستگاه گوارش ، سکته هاي قلبي و بسته شدن عروق(تصلب شرايين) است که با وجود اين خواص درماني بي نظير اين روغن به ملکه روغن ها بدل شده است.

افزايش طول عمر و تعويق روند پيري با روغن کنجد:
روغن کنجد داراي مقدار زيادي گاما توکوفرول است که فعاليت آنتي اکسيداني اش زياد است و داراي مقدار کمتري دلتا و آلفا توکوفرول است. اين خاصيت آنتي اکسيداني مقاومت روغن را در برابر حرارت افزايش مي دهد. آنتي اکسيدان روند پيري را به تعويق مي اندازد و سبب افزايش طول عمر مي شود. مطالعات بر روي موش ها نشان داده است که sesamin و ليگنان هاي موجود در دانه کنجد مي تواند عامل محرکي براي آسکوربيک اسيد سنتتاز در کليه و قلب موش ها باشد و مصرف منظم دانه کنجد در انسان ها سبب افزايش غلظت گاما توکوفرول و تغييرات نسبت توکوفرول ها در پلاسما مي شود.

روغن کنجد و پيشگيري و درمان خشکي مفاصل و پوکي استخوان :

بد نيست بدانيد که روغن کنجد سرشار از کلسيم است و آهن فراواني دارد به طوري که با خوردن 100 گرم از آن، بدن 670 ميلي گرم کلسيم و 10 ميلي گرم آهن دريافت مي کند. به همين دليل مصرف اين روغن به کساني که گوشت و لبنيات کمي استفاده مي کنند، توصيه مي شود. مي توان نتيجه گرفت که اين روغن در مقايسه با ساير روغن ها املاح بيشتري دارد.مصرف اين روغن براي ماساژ يکي از بهترين هاست و همچنين با توجه به مقدار کلسيم بيشتر در مقايسه با لبنيات در سنين پايين باعث پيشگيري از خشکي مفاصل و پوکي استخوان در سنين مينسالي و سنين بالا مي شود. 


روغن کنجد به سلامت مو کمک مي کند :

روغن کنجد نيز مانند روغن بادام يک تقويت کننده و حالت دهنده بي نظير براي مو است  و  از خارش پوست سر جلوگيري کرده و شوره سر را کاهش مي دهد. روغن کنجد را با روغن نارگيل مخلوط کرده و به موي سر بزنيد.

جوان کننده پوست :

روغن کنجد غني از آنتي اکسيدان و ويتامين E است و از علائم متداول پيري پوست جلوگيري مي کند. چربي موجود در اين روغن يک آنتي اکسيدان قوي است که مانع ايجاد چين و چروک و خطوط ريز پوست مي گردد مي توان براي ماساژ از اين روغن به صورت موضعي نيز استفاده کرد. آن را به پوست زده و به مدت چهار تا پنج دقيقه ماساژ دهيد تا پوست را جوان تر جلوه دهيد.

 

سلامت قلب و عروق با مصرف روغن کنجد :
روغن کنجد، فشار خون را پايين مي آورد، کلسترول مفيد را افزايش و کلسترول مضر را کاهش مي دهد و به حفظ فشار طبيعي خون کمک مي کند. ارتباط بين افزايش چربي هاي خون و بيماري هاي قلبي عروقي به خوبي آشکار است. بزرگترين عامل خطر جهت پيشرفت بيماري هاي قلبي عروقي سطح بالاي چربي هاي خون (بخصوص LDL و کلسترول تام) مي باشد. وجود راديکال هاي آزاد نيز سبب افزايش پراکسيداسيون چربي ها مي شود که به عنوان يک عامل توکسيتيک (سمي) جهت سيستم عروقي محسوب مي گردد. بسياري از متخصصان تغذيه بر اين باورند که روغن دانه کنجد اثر کاهنده کلسترول خون، کاهنده قند خون و خاصيت آنتي اکسيداني دارد. 
خواص روغن کنجد
خواص روغن کنجد

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.