فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

 خبرگزاري آريا-از ابتداي زمان برداشت از باغات تاکنون بيش از 100 هزار تن ميوه زيتون برداشت شده است.

به گزارش خبرگزاري آريا،رمضان ملک رودي با اشاره به اينکه وسعت باغات زيتون در کشور 82 هزار هکتار است ، افزود: برداشت ارقام روغني زيتون در باغات استانهاي مرکزي و جنوبي ادامه دارد و پيش بيني مي شود امسال بيش از 5 هزار تن روغن زيتون داخلي با کيفيت مطلوب ، توليد و عرضه شود.

وي گفت : امسال براي افزايش ميزان توليد روغن زيتون دستگاههاي سيار روغن گيري در اختيار باغداران قرار گرفت و همين اقدام سبب شد حدود 40 درصد محصول زيتون روغن گيري شود.
مدير طرح توسعه زيتون وزارت جهاد کشاورزي افزود : تاکنون بيش از 40 دستگاه سيار روغن گيري در مناطق و روستاهايي که با کارخانه هاي روغن کشي فاصله دارند ، توزيع شده است و اين دستگاه ها سبب افزايش کيفيت روغن استحصالي و کاهش ضايعات ميوه و انباشت آن در اين مناطق شده است.

ملک رودي گفت: در استان يزد باغداران براي روغن گيري به اين واحدهاي سيار مراجعه کردند.
وي افزود: يکي از علت هاي پايين بودن ميزان توليد روغن زيتون در کشور کمبود دستگاه هاي روغن گيري و فاصله مکاني زياد باغات با کارخانه هاست که قرار د دستگاههاي سيار روغن گيري در تمام مناطق کشور که باغات زيتون دارند ، توزيع شود.
مجري طرح توسعه زيتون وزارت جهاد کشاورزي گفت : با توزيع دستگاه هاي سيار روغن گيري علاوه بر افزايش توليد روغن به استانداردهاي بين المللي روغن زيتون خواهيم رسيد.
ملک رودي افزود : دستگاههاي سيار روغن گيري امکان برداشت بموقع را براي باغداران فراهم مي کند و اين مسئله سبب مي شود تا پيش از اينکه آفت مگس زيتون محصول را تهديد کند ، باغداران آن را برداشت و روغن گيري کنند.

وي گفت: امسال به علت همکاري باغداران با کارشناسان ترويج و نظارت و مديريت سازمان حفظ نباتات ، خسارت آفت مگس زيتون نداشتيم.
مجري طرح توسعه زيتون وزارت جهاد کشاورزي از اجراي طرح هاي اصلاح و بازسازي باغات خبر داد و افزود : امسال طرح هاي اصلاح در باغات استان هاي سمنان و فارس اجرا شد که نتيجه آن افزايش رکورد ميانگين توليد در باغات اين مناطق بوده است.
ملک رودي گفت: هرس بموقع و تغذيه مناسب و پيوند ارقام سازگار روي ارقام ناسازگار از اقدامات بازسازي و اصلاح باغات کشور است.

وي افزود : در پي اجراي طرح هاي اصلاح باغات ميانگين عملکرد توليد از 1800 کيلوگرم در هر هکتار به 2100 کيلوگرم در هر هکتار رسيده است.
مجري طرح توسعه زيتون وزارت جهاد کشاورزي گفت: به منظور افزايش توليد روغن زيتون در کشور ميانگين عملکرد توليد در باغات کشور با اجراي طرح هاي اصلاح  و بازسازي به 5 تن در هر هکتار خواهد رسيد.
مجري طرح توسعه زيتون وزارت جهاد کشاورزي با بيان اينکه اروپاييان سالانه 250 هزار تن روغن تفاله توليد مي کنند ، گفت: برخي از واردکنندگان اين روغن بي کيفيت را به عنوان روغن زيتون وارد کشور مي کنند.
رمضان ملک رودي افزود : جمهوري اسلامي  ايران براي جلوگيري از توليد اين روغن تفاله ناسالم در شوراي بين المللي زيتون پيشنهاد داد که اروپائيان اين روغن را که روغن پومس نام دارد در بازار معامله نکنند.

وي گفت: پيشنهاد توقف عرضه روغن تفاله زيتون در بازارهاي جهاني دوبار در شوراي بين المللي زيتون مطرح و بررسي شد تا اينکه در اواخر آبان امسال در نشست اعضاي اين شورا در مادريد اسپانيا با آن موافقت و قرار شد اين روغن ديگر در بازار معامله نشود

مجري طرح توسعه زيتون وزارت جهاد کشاورزي افزود: اين روغن ارزش غذايي و دارويي ندارد و متأسفانه برخي از وارد کنندگان روغن پومس را به عنوان روغن زيتون درجه يک وارد مي کنند.
ملک رودي گفت: واردات روغن تفاله يا روغن پومس به کشور از راه هاي غيرقانوني انجام مي شود و روغن زيتوني که از مرزهاي رسمي بازرگاني وارد مي شود تحت نظارت وزارت بهداشت و سازمان ملي استاندارد است.
وي افزود: براي آشنايي کارشناسان وزارت بهداشت و سازمان ملي استاندارد با روغن زيتون سالم و با کيفيت کارگروه هاي آموزشي برگزار کرديم و قرار است همکاري و هماهنگي هاي بيشتري بين وزارتخانه هاي جهاد کشاورزي و بهداشت و سازمان ملي استاندارد براي اجراي استاندارد کيفيت روغن زيتون انجام شود.

مجري طرح توسعه زيتون وزارت جهاد کشاورزي گفت: سازمان ملي استاندارد روغن هايي را که از مبادي قانوني وارد کشور مي شود از لحاظ کيفيت کنترل مي کند و اين روغن ها معمولاً برچسب استاندارد دارند.

ملک رودي افزود: براساس استانداردهاي موجود روغن زيتون از لحاظ کيفيت به چند درجه تقسيم مي شود و درجه يک يا فرابکر که ميزان اسيديته آن از هشت دهم کمتر است و پس از آن روغن زيتون بکر با اسيدتيه دو که از لحاظ خصوصيات ميوه اي کيفيت پايين تري دارد و روغن زيتون درجه 3 که در گروه روغن بکر است.

وي گفت: به جز اين سه گروه برخي از روغن هاي زيتون وارداتي که آلودگي دارد پس از تصفيه به عنوان روغن پومس عرضه مي شود.

برداشت 100 هزار تن زيتون از باغات
برداشت 100 هزار تن زيتون از باغات

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.