فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

دزفول - ایرنا - مدیر کل دفتر گلخانه ها،گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی از افزایش 72 درصدی صادرات قارچ از نظر ارزش ریالی در هفت ماه امسال خبر داد.

سیدمحمد کیایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دزفول با بیان اینکه در هفت ماه امسال یک هزارو 700 تن قارچ به ارزش 3.7 میلیون دلار به خارج صادر شده افزود:عمده این محصول به کشور روسیه صادر شد.


وی با بیان اینکه این میزان صادرات از نظر وزنی 43 درصد رشد داشته است گفت: سرانه مصرف قارچ در کشور هم اکنون یک کیلو و 100 گرم است در حالی که سرانه مصرف قارچ در دنیا سه کیلوگرم و در کشورهای پیشرفته پنج تا شش کیلوگرم است.


کیایی بحران آب را یکی از معضلات بخش کلان کشاورزی دانست و گفت: با توجه به این بحران و اینکه ایران از جمله کشورهای کم آب است لذا تولید محصولات با آب بری بالا کمتر مورد توجه قرار دارد و در عوض تولید محصولاتی که آب بری کمتری دارند مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.


وی افزود: قارچ از جمله محصولاتی است که تولید آن به آب کمتری نیاز دارد پس باید کشت و تولید این محصول در کشور توسعه یابد تا عملکرد تولید این محصول از 20 کیلوگرم در واحد سطح به 30 کیلوگرم افزایش یابد. 


مدیرکل دفتر گلخانه ها،گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی به شرایط پرورش قارچ اشاره کرد و گفت: خوزستان با شرایط اب و هوایی گرم و خشک و هزینه بالای انرژی برای خنک کردن محیط پرورش قارچ برای تولید این محصول چندان مناسب نیست با این وجود شرکت جلگه دز دزفول با استفاده از فناوری روز دنیا اقدام به پرورش قارچ خوراکی کرده و توانسته به استاندارد جهانی دست یابد.


وی در خصوص توسعه کشت گلخانه ای در کشور نیز افزود: با توجه به کم آبی سال های اخیر طرح تولید سبزی و صیفی گلخانه ای در برنامه ششم در دست پیگیری است که در گام نخست کشت خیار و گوجه در گلخانه اجرا می شود و با کشت گلخانه ای صرفه جویی 10 تا 12 درصدی در مصرف آب را خواهیم داشت.


وی اظهارکرد: طبق آمارنامه سال 92 سطحی معادل 240 هزار هکتار در سراسر کشور به زیر کشت خیار و گوجه در فضای باز رفت که اگر کشت این دو محصول در گلخانه انجام می گرفت سه میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شد.
کیایی افزود: طبق طرح مصوب وزارت جهاد کشاورزی در مرحله نخست مقرر شد 15 هزار هکتار از کشت خیار و گوجه در فضای باز به فضای گلخانه ای منتقل شود.


مدیر کل دفتر گلخانه ها،گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کشت گیاهان دارویی گفت: زعفران و گل محمدی دو طیف گسترده گیاهان دارویی ایران به شمار می روند که کشت زعفران به دلیل شرایط آبی کشور از سمت خراسان رضوی و خراسان جنوبی به سایر مناطق کشور نیز گسترش یافته اما این توسعه به دلیل کمبود آب باید با احتیاط اجرا شود.


کیایی افزود:از آنجا که عرصه مناسبی برای کشت گیاهان دارویی در کشور وجود ندارد معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی کشت این گیاهان را در اراضی شیب دار به صورت دیم و کم آبیاری با هدف توسعه کشت گیاهان دارویی را در دستور کار قرار داده است.
وی گفت: هم اکنون حدود 84 هزار هکتار زعفران ، 17 هزار هکتار گل محمدی و 43 هزار هکتار دیگر گیاهان دارویی در کشور کشت می شود که در برنامه ششم ، توسعه کشت آنها پیش بینی شده است.


کیایی اظهار کرد:گیاهان دارویی طیف وسیعی را در عرصه های مختلف سرد و گرم زیر پوشش قرار می دهند که در سایر نقاط کشور کشت می شوند.


کارگاه آموزش تخصصی پرورش قارچ خوراکی با حضور 160 تولید کننده قارچ سراسر کشور روز سه شنبه در مرکز علمی کاربردی دزفول برگزار شد. 


صادرات قارچ 72 درصد افزایش یافت
صادرات قارچ 72 درصد افزایش یافت

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.