فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

کرمان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان با بیان اینکه روند بیابان زایی در کرمان حاکم است گفت: سالانه حدود 15 هزار هکتار به عرصه های بیابانی این استان افزوده می شود.

مهدی رجبی زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تغییرات طبیعت در یک دوره زمانی طولانی مدت، اتفاق می افتد که متاسفانه توجه جامعه و مسئولان به این روند محسوس نیست.
وی اظهار کرد: تاثیرات روند بیابان زایی با از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق مختلف در سالهای آینده، بروز می کند.


وی گفت: یکی از عوامل افزایش بیابان، از بین رفتن مراتع و افزایش تعداد دام در منابع طبیعی است.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان افزود: حدود دو میلیون و 200 هزار واحد دام، هم اکنون در مراتع شمال این استان وجود دارد که سه برابر ظرفیت مراتع موجود است.


رجبی زاده ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی نیمه خشک و حساس استان کرمان، در شرایط فعلی ظرفیت دام حدود 800 هزار واحد مطلوب است. 


وی تصریح کرد: پوشش گیاهی مراتع استان کرمان به دلیل زیاد بودن تعداد دام در این مناطق، تحلیل می رود و مراتع از درجه دو به درجه سه و از فقیر به نیمه فقیر و نهایت به بیابان تبدیل می شوند. 


وی گفت: تخریب اراضی منابع طبیعی در شمال استان کرمان، طی 30 سال گذشته زیاد بوده و بروز پدیده گرد و خاک و ریزگردهای نیز نتیجه همین تخریب هاست.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: عمده مراتع شمال این استان، درجه دو، سه، فقیر و نمیه فقیر هستند.
وی با بیان اینکه استان کرمان در شرایط اقلیمی خشک، نیمه خشک و با میانگین بارندگی حدود 140 میلیمتر در سال است افزود: منابع طبیعی و مراتع شمال این استان دارای پوشش گیاهی حساس و شکننده است که حفظ و مراقبت از این پوشش گیاهی مهم و دشوار است.


وی گفت: حفظ پوشش گیاهی مهم است، زیرا زمانی پوشش گیاهی در منطقه خشک و نیمه خشک از بین می رود، استقرا دوباره گیاه بصورت طبیعی و سرعت بازسازی مرتع در برخی مواقع نزدیک صفر است. 


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: تعداد دام در مراتع باید با ظرفیت تولید علوفه مرتع، هماهنگ شود.
وی ادامه داد: این یک طرح اجتماعی، فرهنگی است و نه دستوری. 


وی گفت: منابع طبیعی استان کرمان بر اساس پروانه های چرای دام و ظرفیت مراتع، تعداد دام را مشخص کرده است.
رجبی زاده بیان کرد: می توان با اجرای طرح های اجتماعی، فرهنگی و مشارکت تشکل های مردمی در حفظ منابع طبیعی استان کرمان تلاش کرد.


استان کرمان حدود 18.2 میلیون هکتار مساحت دارد که از این میزان حدود 16.5 میلیون هکتار در شمال استان قرار دارد.
13.5 میلیون هکتار از مجموع وسعت شمال استان را عرصه های منابع طبیعی، جنگل، مرتع تشکیل می دهد که حدود 6.4 میلیون هکتار عرصه های بیابان، حدود 970 هزار هکتار عرصه جنگل و حدود 6.2 هکتار مرتع است.


سالانه حدود 15 هزار هکتار به عرصه های بیابانی کرمان افزوده می شود
سالانه حدود 15 هزار هکتار به عرصه های بیابانی کرمان افزوده می شود

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.