فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  


تغییرالگوی کشت و کاشت محصولات کشاورزی با مصرف آب کم، یکی از راهکارهای مهم در سال‌های بحران کم‌آبی در استان فارس محسوب شده و مرهمی بر زخم کهنه خشکسالی در این استان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حدود 10 سال است که خشکسالی گریبان‌گیر استان فارس و نقاط مختلف کشور شده است و در این وضعیت اجرای طرح‌های علمی و کارشناسی شده در راستای  استفاده بهینه از منابع موجود به‌ویژه آب و خاک یک ضرورت است.

به اعتقاد کارشناسان کشاورزی یکی از محصولاتی که در این وضعیت مرهمی اساسی بر روی زخم خشکسالی در استان فارس به شمار می‌رود کشت گیاه زعفران در اجرای طرح تغییر الگوی کشت است. گیاهی که با مصرف آب کم و درآمد اقتصادی بالا به‌نوعی به ساقه‌های گندم که از محصولات پرمصرف آب در استان فارس است تنه می‌زند.

زعفران گیاهی با ارزش و از گرانبهاترین گیاه‌ها در روی زمین است، طلای سرخی که واحد خرید و فروش آن بجای تن، کیلو و گرم  مثقال است و هر مثقال آن امروز حداقل به  24 هزار تومان می‌رسد.

شهرستان استهبان با تولید 85 درصد زعفران استان فارس یکی از الگوهای کشت زعفران در استان فارس به شمار می‌رود که می‌توان با برنامه‌ریزی توسعه و کاشت این گیاه کم مصرف را در برنامه قرار داد.

زعفران استهبانزعفران استهبان

زعفران در تابستان به آب نیاز ندارد

در این زمینه کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان استهبان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شهرستان استهبان با دارا بودن  حدود 500 هکتار زمین زیر کشت زعفران و اختصاص  بیش از 85 درصد سطح زیر کشت این محصول به عنوان قطب تولید کننده طلای سرخ در استان به شمار می‌رود.

ناصر رنجبر افزود: زعفران در تابستان به هیچ وجه به آب نیاز ندارد و در پاییز و زمستان نیز بارندگی‌ها سبب آبیاری این محصول می‌شود و در طول سال به آب بسیار کم نیاز دارد.

وی بیان کرد: این گیاه بعد از اینکه کاشته شده و محصول داد حداقل تا 10 سال نیاز به کشت مجدد ندارد و هرساله می‌توان با حفاظت‌های لازم از آن محصول برداشت کرد.

رنجبر خاطرنشان کرد: با یک برنامه‌ریزی مشخص می‌توان  کشت زعفران در سال‌های مختلف را در استان فارس توسعه داد تا به یک تغییر الگوی کشت مناسب با استفاده از محصولات کم آب دست یافت.

وی افزود: امروز کشاورزان استهبانی بیش از 50 سال است در کشت رعفران سابقه دارند و  9 شهرستان استان فارس نیز  به تازگی به این الگوی کشت پیوسته‌اند.

اجرای طرح جامع توسعه کشت زعفران اعتبار و حمایت دولتی می‌خواهد

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: امروز شهرستان‌های استهبان، سپیدان، اقلید، صفاشهر، بوانات، آباده، مرودشت، فیروزآباد، فسا و شیراز تولید کننده زعفران در استان فارس هستند.

حشمت‌الله صادقی  با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت تصریح کرد: تاکید بر کاشت محصولات کم آب سبب شده تا سطح زیرکشت زعفران در استان فارس امسال به 600 هکتار برسد.

صادقی با بیان اینکه گیاه زعفران در فصولی از سال از جمله تابستان که گیاهان نیاز به آب زیاد دارند ا در خواب است و نیازی به آب ندارد خاطرنشان کرد: این گیاه سالانه تنها به دو تا سه نوبت آبیاری لازم دارم و باید توسعه این گیاه را با حمایت و کار کارشناسی شده در برنامه قرار داد.

وی با اشاره به اینکه هزینه کشت هر هکتار زعفران حدود 20 میلیون تومان است افزود: امروز مشکل کشاورزان تامین سرمایه است و باید با حمایت دولت و وزارت کشاورزی در قالب طرح‌های مختلف از جمله یارانه موضوع تامین پیاز زعفران آنان در اولویت قرار گیرد.

صادقی با اشاره به اینکه حدود یک هفته است که برداشت زعفران در استان فارس پایان یافته تصریح کرد: براساس آخرین آمار سال گذشته، 530 هکتار از زمین‌های زراعی استان فارس زیرکشت زعفران است که 410 هکتار آن مربوط به شهرستان استهبان است.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه در سال جدید توسعه کشت زعفران در استان فارس به 630 هکتار برنامه‌ریزی شده بود افزود: در سال گذشته یکهزار و 600 کیلوگرم زعفران برداشت شد که پیش ‌بینی برداشت امسال دو هزار و 300 کیلوگرم است.

وی بیان کرد: در سال گذشته از یک‌هزار و 600 کیلوگرم زعفران برداشت شده در  استان فارس یک‌هزار و 300 کیلوگرم آن در  شهرستان استهبان برداشت شد.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: افزایش سطح زیرکشت زعفران با توجه به خشکسالی‌های موجو و رونق اقتصادی بالا در طرحی سه ساله یک‌هزار هکتار پیش‌بینی شده اما اجرای آن ملزوماتی دارد که باید با حمایت مسئولان استانی و زارت کشاورزی تامین تا به اهداف مورد نظر دست یافت.

به گزارش تسنیم، با توجه به وضعیت خشکسالی و کمبود آب در استان فارس کشت زعفران بهترین الگوی جایگزین کشت است و باید این موضوع در اولویت برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد تا با تامین منابع و تسهیلات مورد نیاز برای کشاورزان آنان را به توسعه زعفران تشویق کرد.

گیاهی که براساس آمار موجود سالانه حدود 150 میلیارد ریال درآمدزایی در استان فارس دارد و  به بازارهای خارجی از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس، اسپانیا، آلمان، فرانسه، چین، ژاپ و کره‌جنوبی صادر می‌شود.

مزایای کشت این گیاه سودآور در کنار مقاومت به خشکی و نیاز کم آب، سبب شده تا امسال که کشت این گیاه در فارس 100 هکتار در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته باشد.

گزارش از علی شاهسون

زعفران کم آب، مرهمی بر روی زخم خشکسالی در فارس
زعفران کم آب، مرهمی بر روی زخم خشکسالی در فارس

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.